Sv: Hjälptyglar på ridskola?
Vad är fördelen, och vad är vitsen om den sitter löst?
Skulle ryttaren på lektionen innan rida bättre för att hästen var inspänd? Eller menade du tvärt om, att den som tar över har nytta av att hästens huvud är neddraget? Är hästen spänd och stressad så blir den väl inte avslappnad och mjuk för att man binder ned skallen? Eller förstår jag dig fel?
Om den sitter löst så påverkar den bara om hästen kör upp huvudet och drar. Men en thideman får du ner huvudet igen. Så ser jag på det, men det kan vara fel. Som med en martingal. Jag tror inte någon stans att ridlärarna tror att hjälptygeln kan få hästarna att gå i form, eller på något sätt egentligen hjälpa hästarna. En ovan ryttare med halvkass balans får väldigt mycket att bita i när hästen springer med huvudet högt. Jag kan bara relatera till mig själv och min egen häst - de gånger han drar upp huvudet, inte stjärnkikare, men ja.. han gillar att titta på omgivningen, är traven ett helvete att rida. För en ovan ryttare skulle nog den traven (eller ja, det vet jag att den blir, jag har sett det) bli för mycket att hantera. Även om hästen inte jobbar i korrekt form, blir hästen lättare att hantera med ett huvud i normal arbetsposition.
Det var ungefär det jag menade med att det blir lättare för den andre ryttaren sen också. Rider en ovan först, och hästen springer omkring med huvudet högt blir den förste ryttaren antagligen dragig i tygeltagen, tappar balansen, och över lag presterar en stressig ridning (obs, nu generaliserar jag). Med en thideman hamnar man aldrig i det läget egentligen.
Men det här är helt mina egna spekulationer, efter många år på olika ridskolor runt omkring här. De skäckarna du beskriver i första inlägget, bromsklossarna, är perfekta ridskolehästar för de mer ovana. De funkar även fint med mer rutinerade, men de kräver mycket ben. De hästar som går med thideman skulle jag gissa gör det för att de inte är riktigt så förlåtande som skäckarna till exempel. Är hästen stadigare, och inte flänger med huvudet, blir ryttare stadigare.
Sen vet jag inte alls om detta är skälet, jag har inte frågat, men det är vad jag kan tänka mig. Och om det egentligen är bättre eller sämre med eller utan vet jag inte heller. Så vitt jag vet är det bara denna ridskola runt här som använder thideman. Däremot så finns det en annan ridskola härikring som verkar vara väldigt kär i Pessoa-bett.. Så jag tror inte själva hjälptygelanvändandet är så utbrett på ridskolor, och jag vet inte varför denna har snöat in så på dem.
Jag har egentligen inget att tillföra diskussionen kring thideman eftersom jag inte har några "faktasvar", utan jag ville bara skriva kort om ridskolan. Efter som jag mycket lätt kunde identifiera ridskolan ville jag lägga in en kommentar om att den inte är så hemsk som det låter. Den är i grund och botten en bra ridskola, jag anser den vara den bästa här i krokarna (har provat fyra olika runt mig i alla fall).
Och lite kuriosa kring hästen på bilden - ryttaren som rider den oftast, har i alla fall startat LB på runt 65 % (det i sig är väl egentligen inte att skryta med, men det jag vill komma fram till är att hästen inte alltid rids som på bilden. man får i alla fall inte 65 % med sådan ridning)