traceys
Trådstartare
Sv: Dressyrhästars skadebenägenhet spinoff på diskussionen i filmtråden
Jag pratar inte om unghästar utan krav i högre klasser där det krävs mer samling. Det är trots allt mer ansträngande för vissa hästar att vinkla tillräckliggt, naturligtvis går det till en viss gräns men en del kanske ine ska ens tränas för högre klasser som har fysiken emot sej? Jag vet inte, det var en fråga? För det beror naturligtvis troligen ännu mer på ryttare och hästens kvalitetér i övrigt. En skör häst går troligen sönder hur som. En dålig ryttare som rider ensidigt på en skör häst med dålig exteriör är väl den sämsta kombinationen
Rätt mot hästen är väl att på den individen lägga in betydligt mer grundarbete? Inte pang bom kräva allt?
Har hästar verkligen så svårt att hålla under uppbyggnadsfasen innan man får dem att arbeta mer korrekt? Jag funderar här över mer arbete i skritt/korrekt lugn trav för att "ändra om" i hästens kroppp/svar på hjälper.
Om man jämför med unghästar så är jag en sådan som vill att de ska ridas framåt ordentlig i alla gångarter i princip direkt. De går ju inte direkt "bra" från scratch men genom varierad träning så verkar de flesta ändå tåla den typen av inridning utan att gå sönder direkt. Jag tänker på Flyingemodellen.
Jag pratar inte om unghästar utan krav i högre klasser där det krävs mer samling. Det är trots allt mer ansträngande för vissa hästar att vinkla tillräckliggt, naturligtvis går det till en viss gräns men en del kanske ine ska ens tränas för högre klasser som har fysiken emot sej? Jag vet inte, det var en fråga? För det beror naturligtvis troligen ännu mer på ryttare och hästens kvalitetér i övrigt. En skör häst går troligen sönder hur som. En dålig ryttare som rider ensidigt på en skör häst med dålig exteriör är väl den sämsta kombinationen
Senast ändrad: