Dras alltid vargtänder?

Sv: Dras alltid vargtänder?

Kan kanske bero på att ingen har sådana erfarenheter ? Svårt att göra en studie på något ingen har erfarenhet av eller har upplevt ?

Jag satt just och funderade när du skrev det jag har faktiskt aldrig någonsin genom alla år hört ens en tillstymelse till att någon skulle haft problem efter detta lilla ingrepp som trots allt gjorts på hundratals hästar i bekantskapskretsen.

Förr fanns det några smarthuvud som slog sönder tänderna och sedan plockade bitarna för att de tyckte det var ett lätt sätt att få ut dem och då ibland lyckades missa några bitar, men den tiden är som tur var förbi att använda den metoden.

Ja Gud det kommer jag ihåg. Med hammare och mejsel och oftast med bara bremsad häst.

Jag kommer ihåg en diskussion jag hade när Buke var väldigt ungt, hette dessutom stallet då , tror jag. Jag tyckte att man absolut inte skall låta sin hovslagare raspa sin häst tänder utan bara låta en utbildad hästtandläkare göra det. Men då var jag korkad som la pengar på det i onödan och att man minsan gjort så i alla tider. Undrar hur många som idag skulle låta sin hovslagare raspa tänderna? Vadå han har en rasp och är van att använda den var ett de starkaste argumenten :D. Denna diskussionen påminner mig väldigt mycket om den.

Sen när det kommer till gamla hästar och vargtänder. På min första egna häst så tog jag bort en vargtand när jag köpte hästen. Hästen var en fd travhäst som gått med tanden hela sitt liv. Han var 12 år när jag köpte honom. Efter att Torbjörn tagit ut den så visade han mig den. Då var roten lite svartfärgad. Så risken hade varit stor att den börjat krångla så småningom och då hade man inte kunnat se det för det hade varit roten som var problemet.

Vargtänder är inte lika tåliga som de andra tänderna. De är inte designade för att hålla år efter år. Det kan bli en liten, liten spricka (som på min) som det tar många år innan det börjar krångla.

Att ta bort vargtänder idag orsakar hästen extremt lite obehag i jämförelse med den problematik de kan orsaka om de får sitta kvar.

Det sjuka var ju att det var hovslagarna som skötte hästarnas tänder tidigare, veterinärerna gjorde inte sådant det var hovslagarnas jobb och det var ju så länge veterinärerna började väl inte ta över förrän i början på 90 talet om jag inte minns fel eller var det tom mitten på 90 talet.

Vargtänder började i alla fall bli ett uppmärksammat problem då i slutet på 80 talet början 90 talet någon gång och på den tiden SÖVDE man hästarna för att plocka bort dem. Det kommer jag aldrig att glömma för stallägaren där jag stod på den tiden hade precis fått bortopererat en vargtand på sin häst och den hade blivit så fin i munnen, så nästa gång hovis (ja just hovis) var ute så fick han kolla munnarna på alla hästar i stallet för att titta efter vargtänder. Fick besked av honom att min hade två stycken, så jag ringde Helsingborg och bokade operation till henne. Fick tid ganska snabbt, skor o dylikt fick ju dras av inför operationen, körde dit henne och lämnade in henne fördrev sen dagen inne i Helsingborg för att det var en bit att köra (innan mobiltelefonens tid) kom tillbaka på eftermiddagen för att hämta henne och då berättade veterinären att de lagt henne i lättnarkos och som tur var känt efter innan den riktiga narkosen för där var ju inga vargtänder lite vassa kanter på första molaren så det hade de fixat men för övrigt fin.
Jag hade ju inte alls lust att strypa den förbannade hovslagaren............. som straff fick han se till att masa sig dit på kvällen och slå på skorna gratis igen.

Lite kl

När jag köpte häst för bara 15 år sen var det också min nuvarande (sen 15 år) hovis som raspade. Men jag tror bara 2 ggr sen har veterinär kollat.

När jag köpte en häst för 8 år sedan så var det en hovslagare som hade skött hennes mun hos förra ägaren.
Givetvis kollade jag upp munnen bland det första jag gjorde på henne.

jag blir ganska full i skratt när jag tänker mig min hovis som raspar tänder, fast det var ju så på den tiden. Nu har han en bredare utbildning än bara hovis som tur är.

En sak ser man ju tydlig skillnad på nu mot förr och det var ju att många äldre hästar fick sluta sina dagar för att tänderna var helt nerslitna eller leva på gröt av samma anledning. Nu börjar ju gamlingarna ha sina tänder i behåll sen okynnes raspandet i tid och otid förr har försvunnit.

jag blir ganska full i skratt när jag tänker mig min hovis som raspar tänder, fast det var ju så på den tiden. Nu har han en bredare utbildning än bara hovis som tur är.

Med all respekt, jag har ägt häst i längre tid än 15 år och inte fasen var det vår hovis som kollade tänder på den tiden heller. Det var veterinären helt enkelt som det alltid har varit.

Jag har haft häst sen mitten av 80-talet och åtminstone de första 10 åren var det väldigt vanligt att hovis även kollade tänder. Jag kan inte ens minnas att jag nånsin hade ut veterinär för det på den tiden.

Håller med.. där på 80-talet var det alltid hovis som raspade tänderna.. aldrig veterinären. :D

Ja 1990 så använde vi veterinär till tänder, och annat med för den delen. Hovis gjorde vad hovis borde göra, nämligen att verka och sko.:D

Nu börjar man undra lite faktiskt.;)

ja nån ska ju vara först :D men i stallet jag stod så var det erfarna människor och tränare så jag trodde de hade kunskapen :crazy:.
Numera så raspas det inget när vetten tittar och konstaterar att det ser ju bra ut, fortsätt såhär.

Kan kanske bero på att ingen har sådana erfarenheter ? Svårt att göra en studie på något ingen har erfarenhet av eller har upplevt ?

Jag satt just och funderade när du skrev det jag har faktiskt aldrig någonsin genom alla år hört ens en tillstymelse till att någon skulle haft problem efter detta lilla ingrepp som trots allt gjorts på hundratals hästar i bekantskapskretsen.

När man gör en studie har du en hypotes och sen gör du en undersökning. Om du tex har hypotesen att det aldrig blir problem i ridning/komplikationer vid utdragning kring vargtänderna måste du fortfarande tillfråga ett statistiskt säkerställt antal personer innan du kan säga att "det inte finns några såna problem".

Jag vet minst två hästar där det börjat stöka i munnen efter dragning av vargtänder.

Jag vet minst två hästar där det börjat stöka i munnen efter dragning av vargtänder.

Tyvärr är det långt ifrån alla som verkligen kollar att de har fått med allt från vargtand som tas ut, sedan händer det också trots kontroll att små rester blir kvar. Om man då utgår ifrån att en sådan liten rest förorsakar problem, hur hade det då tett sig med hela tanden?

I varje fall brukar man behöva rota redan på dessa små fragment om möjligt, och ta bort dom.

Dessa två hästar är vargtänderna tagna "för att man ska göra det". De fungerade bra i munnen innan. Visst kan det vara så att det finns fragment kvar. Men det känns himla onödigt när hästarna funkade innan.

Rider man med bett så ligger bettet och slår på vargtänderna. Det är plågsamt och obehagligt. En del hästar visar det tydligt och en del hästar håller käften om det. Summa sumarum, man är en idiot om man tror att det inte har någon betydelse om man tar dom eller inte. Hästar kan känna obehag utan att ägaren/ryttaren uppfattar det.

Dessa två hästar är vargtänderna tagna "för att man ska göra det". De fungerade bra i munnen innan. Visst kan det vara så att det finns fragment kvar. Men det känns himla onödigt när hästarna funkade innan.
Känner också till ett par hästar som börjat greja med munnen först när vargtänderna dragits i vuxen ålder, trots att de varit helt problemfria innan. Personligen har jag av dylika historier bestämt mig för att inte dra dem på min 11-åring. Hon har inga problem med bett och ingen tandläkare eller veterinär har haft något att anmärka på, så det känns som en jäkla risk att ta "för att man ska".

*kl*

I decfall som jag varit med om att det har strulat efteråt så har man inte fått bort hela tanden. Förut när man använde våld för att ta bort vargtänderna så kunde det bli sämre efter än innan. Idag när det är så fina verktyg och vid svåra fall opererar bort vargtänderna är det extremt få hästar som får problem efteråt. Men det skall vara folk som vet vad dom gör och inga lallare.

Fast seriöst : då handlar det ju om att varg tänder plockats bort otillräckligt . Dvs bristande . Det är ju en uppmärksammad punkt i sammanhanget att de plockas korrekt och vanligtvis är de oerhört lätta och okomplicerade och problem är ytterst sällsynta .

Hur studier utförs hoppas jag de flesta är högst införstådda med , även om du verkar ha stor misstro till just detta hos folk . Själv har jag en masters examen . Jag tror snarare problemet Isåfall handlar om folk som är oinsatta rent allmänt och sen tror att Google är svaret till allsanning .

Senast ändrad:

Nä, jag tror inte alla har koll på hur en studie utförs. Innan jag började läsa hade jag inte den blekaste kan jag säga vad det gäller metod, urval och kritiskt tänkande.

Sen är det väl ändå rätt magstarkt att säga att tänderna dragits dåligt när man inte ens sett hästarna? Den ena kan jag säga med all säkerhet är så genomkollad med röntgen att den borde vara självlysande:D.

Rider man med bett så ligger bettet och slår på vargtänderna. Det är plågsamt och obehagligt. En del hästar visar det tydligt och en del hästar håller käften om det. Summa sumarum, man är en idiot om man tror att det inte har någon betydelse om man tar dom eller inte. Hästar kan känna obehag utan att ägaren/ryttaren uppfattar det.

Ja alltså du kan kalla mig idiot hur mycket du vill. Men så länge min häst går med stilla mun, fin kontakt och skummar korrekt så sitter tänderna där de sitter.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 671
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 040
Senast: Egonson_
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 404
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 964
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka