Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, jag kollar regelbundet munstatus men ja, jag lägger inte sedering om inte ett problem föreligger. Så här långt är det lugnt.
Ja, om jag ska ifrågsätta min veterinärs bedömning så är det väl rimligen forskningsresultat jag ska komma med - vad annars?
Äh, lägg av!
Du har din åsikt, jag har min. Efter ver 40 år med häst har jag en aning om hur munproblem ter sig och gör åtgärder därefter. Så länge hästen inte har problem, äter bra, bra i hull och trivs med livet och arbetet utan nåt som helst mankemang finns ingen anledning att lägga en sedering "bara för att"...det tar vi när det blir symtom för problem.
Med andra ord så får du alltså aldrig gjort någon fullständig undersökning av munhålan utan du väntar till problemen uppstår.
Då kunde du ju skrivit det från början, vi andra som hellre förebygger och inte väntar på att det redan gått så långt att de har problem har lite svårt att förstå hur man klarar att göra det utan sedering, men det förklarar ju enkelt det hela.
I denna uppsats redovisar man intervjuer med veterinärer och hästtandläkare och konstaterar att dessa är tämligen överens, utom när det gäller just vargtänder:
"När det gäller om man ska ta bort vargtänder eller inte är det väldigt olika i svaren mellan de två yrkesgrupperna. De flesta av veterinärerna tycker inte att man ska ta bort vargtänder i förebyggande syfte, däremot tycker alla tillfrågade hästtandläkare att man ska ta bort vargtänder i förebyggande syfte."