Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade inte kollat så ofta på ett sto med genomskinlig mjölk och inte utfyllda spenar. En eller två gånger per natt, kanske.
Men du känner ditt sto, det gör inte jag. Är hon förstföderska?

@Hoppla mitt sto låter lite som ditt. Jag är hos henne (boxen bredvid) fram till efter midnatt. Kollar mjölken innan jag går. Sedan kollar jag igen kl 3 och 6, innan jag tar ut henne kl 9. Då jag misstänker att hon kommer föla under dagen, så kollar jag till henne minst var tredje timme även då. :)

Lugn natt igen. Hon har ätit upp nästan allt hösilage, resten har hon dragit runt i boxen. :p

Fortfarande lite mindre på reffen (men över 35 med råge) och juvret har minskat lite. Bara hon håller ut en vecka till. :nailbiting:

Trodde min var på gång i natt då hon hade en hel del förvärkar, låg två gånger helt på sidan med bakbenet i luften men efter en liten stund rullade hon bara sig o reste sen sig upp o stod o stirrade rakt fram igen... Hon har inte lika vattning mjölk längre men den är fortfarande gulaktig och reffen låg igår på 23 men idag hade den gått upp till 25... Juvert är rejält fyllt ända ut i spenarna men där e fortfarande skåra baktill. Hon läcker i hagen när hon rör sig men fortfarande inga vaxproppar. Bäckenbanden är oxå helt släppta, det sista vid svansroten sedan en vecka tillbaka. Jag vakar dygnet runt på henne varje halvtimme även om jag ändå tror hon går ett tag till, 333 dygn idag. Svårt när man inte känner sitt sto än och vet vilka tecken som visar att det är dags.

Jag hade inte kollat så ofta på ett sto med genomskinlig mjölk och inte utfyllda spenar. En eller två gånger per natt, kanske.
Men du känner ditt sto, det gör inte jag. Är hon förstföderska?

Hon har fått totalt fem föl med tidigare ägare, det blir första för mig! Det enda jag vet att hon brukar gå ca 340 dygn och att fölningarna gått bra. Mer fyllt juver under dagen, får se hur det ser ut ikväll!

Magen ändrade form förra veckan och hon trycker rumpan mot krubban flera gånger i timmen på natten. Hon känns lite lurig, svårt att avgöra! Jag brukar vara vaken till tolv och kolla på henne i kameran sedan vaka en gång i timmen till klockan fyra då jag går ut och kollar juvret. Syns ingen skillnad sover jag till 6-7.

Kan du inte ta reda på om hon brukar få vit mjölk innan fölningen, om hon brukar fylla spenarna ända ut, om hon brukar få vaxproppar?

Idag tog jag lite nya bilder. Dygn 313.

160606_001_5755b7ec2a6b226bd4eeb289.jpg

160606_002_5755b7ef9606ee315d210873.jpg

Skulle ni kalla det här för helt fyllt juver, eller kan det fyllas lite till?
160606_003_5755b7f1ddf2b3571af8b062.jpg

160606_004_5755b7f4ddf2b349ca892805.jpg

Här börjar det hända saker!! Vaxproppar började komma igår i morse va den ena rejäl! Hon har knappt rört höet på hela natten o bara vandrat runt o grävt en massa, inte legat ner som hon brukar. När hon kom ut bara vandrade hon runt så hon fick komma in igen när jag mockar. Strax efter började mjölken dropppa!! Även rödare i vulvan. Får se om det kan va dags, dygn 334 idag.

Här börjar det hända saker!! Vaxproppar började komma igår i morse va den ena rejäl! Hon har knappt rört höet på hela natten o bara vandrat runt o grävt en massa, inte legat ner som hon brukar. När hon kom ut bara vandrade hon runt så hon fick komma in igen när jag mockar. Strax efter började mjölken dropppa!! Även rödare i vulvan. Får se om det kan va dags, dygn 334 idag.
Det låter definitivt som att det är föl på g! Hoppas allt går bra :)

Det kommer inatt. ;)

Dygn 329 här och nu börjar det hända något i alla fall! Juvret är ifyllt och även spenarna börjar fyllas, men ingen vätska. Har i alla fall börjat ha henne inne på nätterna och kollar henne i kameran ett par ggr varje natt.
Svårt att veta när det är dags eftersom det är hennes första!
Vet ni om alla ston får mjölk i juvret som man kan "mjölka" ur innan?
Nova brukar alltid ligga ner och sova, men inte inatt. Igår var hon orolig och sparkade mot magen och tryckte upp rumpan mot väggen och gnuggade.
Kan komma snart eller om flera veckor!:crazy: Inget är som väntans tider!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka