Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tur det är helg snart, hoppas hon fölar inatt. Tyckte också ena spenen var lite vit idag i hagen, men kan ju som sagt vara önsketänkande...

Nu ska jag mocka, ser ut som fn i boxen.

Tur det är helg snart, hoppas hon fölar inatt. Tyckte också ena spenen var lite vit idag i hagen, men kan ju som sagt vara önsketänkande...

Nu ska jag mocka, ser ut som fn i boxen.
Jag kör på samma attityd till sista stoet att föla på stuteriet (8 av 9), min "extra häst" som jag hjälper till och bevakar. Hon har idag gått 14 dagar över (344 dygn) och ser inte vidare redo ut ärligt talt... Vi hoppas på under helgen, helst i natt!

Har börjat vaka lite här också men än har det inte blivit något. Stenhårt och jättestort juver, är så spänt att man knappt ser spenarna. Ingen vätska som kommer dock. Tycker hon är lite orolig stundtals och sparkar mot magen och svansen går som en propeller. Vet inte om det är ett tecken eller om det beror på att det är en del flugor runt omkring. Idag gick hon och "blinkade" några gånger precis som vid brunst men utan vätska.
Dag 331 nu och den får gärna komma!!!!!!!!

Gazelle har varit lite orolig i hagen idag, grävt men inte rullat, stått och "gungat", piskat svans, lyft bakbenen. Dock är vätskan fortfarande genomskinlig och inga vaxproppar. Men vakar inatt som vanligt ändå. Det är tantens sjätte föl så hon kan ju försöka lura mig också!

Någon fler märr som står med ett eller båda bakbenen under sig? Nu står min så ofta.
_20160609_201827_zpsfetkiabu.jpg

Vi har två ston som vi väntar på fortfarnde.. Den ena är beräknad imorgon och den andra är beräknad 20.e..
Den som är beräknad 20:e har bettet sig väldigt märkligt i början av vecka, hade fyllt i juvret så att det började droppa, gick och vandrade lite. Till slut kom det ut lite slem men sen var det bra. Pigg och glad, men juvret har gått tillbaka och ser mer ut som det borde när det är 2 veckor kvar... Veterinären trodde att det berodde på att fölet rör sig och lagt sig i rätt läge, men jag har aldrig sett henne bete sig så innan :( Däremot fölade ju ett annat sto samma natt som detta hände...
Har råmjölk i frysen och köpt mig en refraktometer så återstår att se om hon själv får råmjölk som duger..
Beräknad 20.e juni (inte hennes föl, modern går framför...)
Beräknad 10 juni

Min kompis märr som jag hjälper till med och spanar på i kameran är lite lustig. Hon ligger ner platt på sidan och sover och drömmer tydligt, ser ut som min lille hund där hon ligger och sover och benen går på henne, svansen viftar och hon har sig...
Min märr har inte kunnat ligga ner på sidan emot slutet av dräktigheten (och jag har kunnat se hur trött och irriterad hon är, hon har liksom börjat rulla ifrån upprätt liggande för att komma över på sidan för att få resa sig igen och nästan trillat över när hon försökt sova i upprätt-liggandes läge).

Hur vanligt är det att de ligger ner platt på sidan egentligen?
Hon är på dygn 344-5

På tal om liggande märrar.... Var ute på betet igår kväll som vanligt och gav damerna käk. När den gamla hade ätit upp (hon är stor som ett hus!) så får hon för sig att hon ska lägga sig och rulla sig. Problemet är att hon kommer inte upp igen utan ligger som en skalbagge på sidan/ryggen och har panik innan hon typ resignerar och ligger och tuggar frenetiskt i luften och stönar och har sig. Väldigt obehagligt.

Jag försökte vända henne med hjälp av grimskaft men när hon bara låg helt passiv så fick jag inte runt henne. Hjälp var på väg men efter ca 25 minuter lyckades hon få nya krafter och sparka sig upp. Jag vet inte vad som hände då hon låg på plan mark som inte direkt lutade åt nåt håll, tror helt enkelt att vikten och magen blev för mycket för henne.

Min kompis märr som jag hjälper till med och spanar på i kameran är lite lustig. Hon ligger ner platt på sidan och sover och drömmer tydligt, ser ut som min lille hund där hon ligger och sover och benen går på henne, svansen viftar och hon har sig...
Min märr har inte kunnat ligga ner på sidan emot slutet av dräktigheten (och jag har kunnat se hur trött och irriterad hon är, hon har liksom börjat rulla ifrån upprätt liggande för att komma över på sidan för att få resa sig igen och nästan trillat över när hon försökt sova i upprätt-liggandes läge).

Hur vanligt är det att de ligger ner platt på sidan egentligen?
Hon är på dygn 344-5

Sunny ligger ned och drömmer. Ofta gnäggar hon i sömnen. :heart Hon är dock på dygn 317 bara.

Sunny droppade lite mjölk vid midnatt, värdena på reffen sjunker stadigt. :arghh: 25 igår kväll och 22 i morse. :meh:

Samtidigt är jag glad att hon inte fölat, vi har regn och fyra plusgrader... :eek:

Min har vägrat lägga sig ner på hela veckan men för henne är det jobbigt att ta sig ner. Står som och skakar innan hon lägger sig och ibland ångrar hon sig...

Men imorse hade hon halm på sidan av magen så hon måste ha legat eller rullat någon gång under natten. Fortfarande går hon runt mycket i boxen och håller på men inget föl. Men vi har haft ett riktigt skitväder i veckan så jag hoppas fölet kommer nu när det blir varmare igen! 337 dygn idag.

På tal om liggande märrar.... Var ute på betet igår kväll som vanligt och gav damerna käk. När den gamla hade ätit upp (hon är stor som ett hus!) så får hon för sig att hon ska lägga sig och rulla sig. Problemet är att hon kommer inte upp igen utan ligger som en skalbagge på sidan/ryggen och har panik innan hon typ resignerar och ligger och tuggar frenetiskt i luften och stönar och har sig. Väldigt obehagligt.

Jag försökte vända henne med hjälp av grimskaft men när hon bara låg helt passiv så fick jag inte runt henne. Hjälp var på väg men efter ca 25 minuter lyckades hon få nya krafter och sparka sig upp. Jag vet inte vad som hände då hon låg på plan mark som inte direkt lutade åt nåt håll, tror helt enkelt att vikten och magen blev för mycket för henne.
Usch vad skrämmande :(

Är helt ny här i tråden så är lite grön :)
Hur lägger man in bilder från mobilen?
Har ett sto som är på dag 338 idag som det nog snart är dags för :D

Jag har ju tempat Nova morgon och kväll nu i en vecka, hon har legat på 37,6 på morgonen och 37,8 på kvällen. Idag på morgonen var den 37,3 och nu ikväll 37,2!
Har ju hört att tempen kan sjunka innan fölning men hur tillförlitligt är det?
Hon har ju kristaller i juvret men ingen mjölk och jag tycker inte hon har släppt helt i bäckenbanden! Juvret är ju väldigt stort så man tror det ska explodera i och för sig!:D
Hon har varit lite tjurig ett par dagar och hugger i boxdörren och mot hagkompisen.
Kommer att ställa klockan betydligt tätare i natt i alla fall!
Kan den inte komma snart så man slipper denna nervösa väntan?:nailbiting:

Är helt ny här i tråden så är lite grön :)
Hur lägger man in bilder från mobilen?
Har ett sto som är på dag 338 idag som det nog snart är dags för :D
du måste lägga upp bilderna på någon annan sajt och sedan ta adressen till bilden klicka på "vykorts"-symbolen och klistra in i rutan.

Jag har ju tempat Nova morgon och kväll nu i en vecka, hon har legat på 37,6 på morgonen och 37,8 på kvällen. Idag på morgonen var den 37,3 och nu ikväll 37,2!
Har ju hört att tempen kan sjunka innan fölning men hur tillförlitligt är det?
Hon har ju kristaller i juvret men ingen mjölk och jag tycker inte hon har släppt helt i bäckenbanden! Juvret är ju väldigt stort så man tror det ska explodera i och för sig!:D
Hon har varit lite tjurig ett par dagar och hugger i boxdörren och mot hagkompisen.
Kommer att ställa klockan betydligt tätare i natt i alla fall!
Kan den inte komma snart så man slipper denna nervösa väntan?:nailbiting:

Den sägs vara tillförlitlig, men bara på vissa ston. ;) Så du märker nog snart om det fungerar på ditt sto.

Sunny fortsätter att sjunka på reffen. Nu är det på 20... Hon var dock mycket irriterad när jag försökte få ut ett par droppar, så det blev rätt lite mjölk på reffen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 971
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka