Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
13391052_10206650257756189_1971081726_n.jpg

Vad tror ni??
Såhär såg hon ut igår, mjölken har blivit lite vitare idag.
Hur lång tid tror ni det dröjjer innan det är dags? Hände ju inte natten som var men det var en del vankande boxen. dag 338 idag :)

Sunny fortsätter att sjunka på reffen. Nu är det på 20... Hon var dock mycket irriterad när jag försökte få ut ett par droppar, så det blev rätt lite mjölk på reffen.

Det räcker med en droppe - mer än så har jag aldrig tagit.

Fia var precis likadan som Sunny - hade skyhöga värden som sjönk vartefter. Vi kollade direkt efter fölning då var det uppe i topp igen. Jag har dock aldrig börjat kolla så tidigt som du gjorde så det kan ju ha varit likadant på alla - men Fia märktes det på eftersom hon gick över såpass många dagar

Det räcker med en droppe - mer än så har jag aldrig tagit.

Fia var precis likadan som Sunny - hade skyhöga värden som sjönk vartefter. Vi kollade direkt efter fölning då var det uppe i topp igen. Jag har dock aldrig börjat kolla så tidigt som du gjorde så det kan ju ha varit likadant på alla - men Fia märktes det på eftersom hon gick över såpass många dagar

Sunny har så små droppar, så jag behöver två för att täcka glaset utan luftbubblor.

Nu är det i ha bekymmer längre, hon droppar lite av sig själv hela tiden.

Natten har förflutit lugnt, Sunny har sovit och jag har slumrat. Kollade mjölken vid två och då var den nere på 16, men i morse redan uppe på 19 igen. Just nu går hon i egen hage, men hon blir rastlös efter ett tag så då får hon gå ut med de andra.

Droppar lite, lite från juvret. Det är nu sprängfyllt, ska se om jag får in bilder idag.

Natten har förflutit lugnt, Sunny har sovit och jag har slumrat. Kollade mjölken vid två och då var den nere på 16, men i morse redan uppe på 19 igen. Just nu går hon i egen hage, men hon blir rastlös efter ett tag så då får hon gå ut med de andra.

Droppar lite, lite från juvret. Det är nu sprängfyllt, ska se om jag får in bilder idag.

Eftersom jag lovat måste jag ju lägga in dagens bilder.

160611_001_575c48169606ee2ddf99c129.jpg

Verkligen ingen skåra i juvret...

160611_002_575c48182a6b2216c9277600.jpg

Mjölken skiftade plötsligt i gult.

160611_003_575c481b2a6b224fd21d010f.jpg

1 ½ timme senare var Storm född, så nu lämnar jag er andra stackare som har vakandet kvar och njuter av fölen i årets föltråd. :love:

Fick avlastning i fölvaket av min man och blir väckt med orden "hon ligger ner"! Tittade i kameran och hon låg ner och tittade på magen. Men ställde sig sen upp. Gick ändå ut för att kolla för säkerhets skull.

Nu är mjölken vit och hon är slapp och svullen där bak! Lindade svansen och gav hon kraftfoder och gick in. Sitter nu klistrad vid kameran :nailbiting::D

Men hur gör jag nu, hade ni släppt ut henne i hagen om det inte kommit något föl vid åtta? Eller ska jag låta hon stå inne?

Dygn 339 idag så hoppas det blir föl idag!

Här var juvret lite större igår. Ska kolla till henne idag men fortsätter det växa så kan det bli hemgång tidigare än helgen för damen även om jag fortfarande är rätt lugn. Pratade med magen igår, tycker den har varit väldigt stilla sista veckan, jag fick omgående svar där inifrån. :)

Läste på Facebook om en uppmaning till folk att swisha pengar till ett nyfött föl som behöver plasma, 20 000:- ville de ha då föl och sto är oförsäkrade och nu är ungen sjuk.
Finns det på riktigt folk som tar föl på sina hästar och inte räknar med att saker kan gå åt helvete? Blev mäkta upprörd faktiskt över att se denna insamlingskampanj och sen har de inte ens stoet försäkrat.

Det är väl en sak om man slår i taket på veterinärvården efter intensivvård, det är inte helt ovanligt. Men här fick man känslan av att "ojsan, det gulliga fölet råkade visst vara sjukt, det hade vi inte räknat med, hjälp".:confused:

Jag har bägge stona (och åringen) högt högt försäkrade i veterinärvård även om de bara går i avel, då det riskerar att rassla iväg riktigt fort i såna lägen... Blir mest förundrad över mänskligheten.

Har du någon aning om hästen överhuvud taget går att försäkra? Har själv ett sto som inte är försäkrad då hon är för gammal. Men å andra sidan vet jag om att händer det fölet eller stoet något så kan det bli dyrt. Men man ska inte döma någon innan man har all fakta (vet ej hur mycket fakta du har dock)

Har du någon aning om hästen överhuvud taget går att försäkra? Har själv ett sto som inte är försäkrad då hon är för gammal. Men å andra sidan vet jag om att händer det fölet eller stoet något så kan det bli dyrt. Men man ska inte döma någon innan man har all fakta (vet ej hur mycket fakta du har dock)
Fast jag förutsätter att har man ett sto som inte går att försäkra så är man medveten om att det kan bli dyrt och försöker lösa det innan en eventuell betäckning eller fölning. Man ber inte om allmosor från allmänheten på 20 000:- utan att ge en utförlig förklaring i ett sånt läge. Jag har själv haft en oförsäkrad häst som blev dålig och kostade en himla massa. Jag visste vad jag hade gett mig in på så det var bara att betala och se glad ut.

Ja det var ju det jag skrev men det är nog många som inte tänker på att det kan hända både sto och föl saker utan ser bara det fina och gulliga. Och nu försöker dom rädda situationen. Tycket personligen inte heller om att man försöker få andra att betala genom inlägg på olika sätt. Finns personer som vill ha pengar till annat än bara föl och hästar tex julklappar till en son så jag håller med dig.

Ja det var ju det jag skrev men det är nog många som inte tänker på att det kan hända både sto och föl saker utan ser bara det fina och gulliga. Och nu försöker dom rädda situationen. Tycket personligen inte heller om att man försöker få andra att betala genom inlägg på olika sätt. Finns personer som vill ha pengar till annat än bara föl och hästar tex julklappar till en son så jag håller med dig.
Det var poängen med mitt första inlägg, att man har ett ansvar när man väljer att ha djur. Jag har vanligtvis inget emot den typen av inlägg. Olyckor sker, det blir dyrt och ibland har man inte råd trots försäkring, man slår i taket på försäkringen osv. Det har jag absolut förståelse för.

Vad jag däremot _inte_ har förståelse för är att man går ut i ett så tidigt läge när det skiter sig (fölet var fött bara timmar tidigare) och ber om hjälp att betala veterinärkostnaderna då stoet (och fölet) är oförsäkrade.
Valet är ens eget att försäkra eller ej, men då ska man vara väl medveten om vad det innebär och inte stå där utan en back up-plan sen.

Om jag inte klarar av att betala vård för mina djur (20 000:- för intensivvård av föl är en piss i havet om man har otur), då skulle jag definitivt ha en plan för hur jag ska agera om olyckan är framme. Om jag inte kan lösa det på ett lämpligt sätt så hade jag nog starkt övervägt att inte ha djur alls, och definitivt inte avla fram fler.
Det är dyrt med djur, och man har ett ansvar som väger väldigt tungt.

Frida idag dygn 360.... :arghh:
Har ett jätte juver men bara "vatten" :banghead: ja det blir då inte en om betäckning i år inte. Jaja betäcka tidigt nästa år istället... :laugh: Jag som hade hoppats på att få ha 2 föl nästa år.... :love:

Bild på Fru elefant som hon nog tror att hon är... :angel:

Stackare, jag ska sluta klaga på min som är på 339 dygn... Hoppas du får träffa fölet snart!

Det var poängen med mitt första inlägg, att man har ett ansvar när man väljer att ha djur. Jag har vanligtvis inget emot den typen av inlägg. Olyckor sker, det blir dyrt och ibland har man inte råd trots försäkring, man slår i taket på försäkringen osv. Det har jag absolut förståelse för.

Vad jag däremot _inte_ har förståelse för är att man går ut i ett så tidigt läge när det skiter sig (fölet var fött bara timmar tidigare) och ber om hjälp att betala veterinärkostnaderna då stoet (och fölet) är oförsäkrade.
Valet är ens eget att försäkra eller ej, men då ska man vara väl medveten om vad det innebär och inte stå där utan en back up-plan sen.

Om jag inte klarar av att betala vård för mina djur (20 000:- för intensivvård av föl är en piss i havet om man har otur), då skulle jag definitivt ha en plan för hur jag ska agera om olyckan är framme. Om jag inte kan lösa det på ett lämpligt sätt så hade jag nog starkt övervägt att inte ha djur alls, och definitivt inte avla fram fler.
Det är dyrt med djur, och man har ett ansvar som väger väldigt tungt.

Håller med... Självklart att man ska försäkra om man kan! Annars måste man ju ha en plan innan för hur man ska göra ifall det skiter sig.

Håller med... Självklart att man ska försäkra om man kan! Annars måste man ju ha en plan innan för hur man ska göra ifall det skiter sig.
Ja, jag dömer alltså inte folk som inte har sina djur försäkrade eller där det verkligen går åt skogen med snordyra veterinärkostnader, för sånt händer. Men man måste iaf ha en plan av nåt slag, om inte annat så bör man iaf ha tillräckligt med pengar för att bekosta nödslakten för djuren om det skulle krävas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 971
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka