Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20160605_191600_zps1sivmhqn.jpg

Bild från i helgen, äntligen fattar jag hur man lägger in bilder :laugh:

11.34 gick vattnet, 11.40 vit fosterhinna och 11.58 var hon ute! Tänkte skriva ner hela förloppet om någon vill läsa, hon var väldigt tydlig när det väl var dags och det gick undan! Återkommer när jag fått äta o vilat lite ;)
13336059_10153810169097672_2687335547940328810_n.jpg

Det verkar vara på sin plats att påminna om att det här är tråden för dräktiga ston. Här hör bilder på juver och magar med mera hemma men fölen har en egen tråd där man kan skriva hur mycket som helst om dem och bildbomba så mycket man vill.

Görel moderator

Det verkar vara på sin plats att påminna om att det här är tråden för dräktiga ston. Här hör bilder på juver och magar med mera hemma men fölen har en egen tråd där man kan skriva hur mycket som helst om dem och bildbomba så mycket man vill.

Görel moderator
Sorry, kom på detta senare men då gick det inte att ändra... :(

Blev bara några timmar ute i hagen då det stormar hos oss och märren ville in. Juvret var sprängfyllt imorse och nu när jag tog in var de som russin :confused: Gör ovädret att juvret krymper? 335 dygn idag.

Måste få höra vad ni tror, mitt 6 åriga sto har blivit himlans rund om magen. Hon har tendens att bli när hon vilar annars också men inte såhär, hon har blivit helt annan att rida hur cool och lugn som helst och i vanliga fall är hon den pigga hispiga damen. Är ingen planerad dräktighet ifall det nu är så att hon är det, möjlighet finns då jag har två hingstar också.
Hon har även börjar svälla i främre delen av juvret vilket hon aldrig gjort tidigare och är inte insektbiten eller liknande. Har visat brunst men inte riktigt lika kraftigt som tidigare år. Jag känner min häst då jag fött upp henne själv och som hon beter sig nu är inte likt henne
Jag var tvungen att prova pendeln på henne ikväll (tog min ring i ett taget från henne) och den började snurra direkt.
Är det troligt att hon är dräktig eller inbillar jag mig bara?

Måste få höra vad ni tror, mitt 6 åriga sto har blivit himlans rund om magen. Hon har tendens att bli när hon vilar annars också men inte såhär, hon har blivit helt annan att rida hur cool och lugn som helst och i vanliga fall är hon den pigga hispiga damen. Är ingen planerad dräktighet ifall det nu är så att hon är det, möjlighet finns då jag har två hingstar också.
Hon har även börjar svälla i främre delen av juvret vilket hon aldrig gjort tidigare och är inte insektbiten eller liknande. Har visat brunst men inte riktigt lika kraftigt som tidigare år. Jag känner min häst då jag fött upp henne själv och som hon beter sig nu är inte likt henne
Jag var tvungen att prova pendeln på henne ikväll (tog min ring i ett taget från henne) och den började snurra direkt.
Är det troligt att hon är dräktig eller inbillar jag mig bara?

Ta ut en veterinär, det är enda sättet att konstatera dräktighet.

Sunny har svällt till oanad storlek senaste dagarna. Jag tror iof att det kan bero på mer gräs, men nu är hon en söt liten flodhäst som kommer vaggandes. ;)

Hon har gått tillbaka lite mer på reffen, men jag håller koll ändå. Större vaxproppar har hon däremot. Idag var hovis här och verkade. Hon är väldigt rädd/nervös för hovslagare, men idag var allra bästa gången hittills. Hon fick ha nosen i havrehinken hela tiden och då var det inga bekymmer. :D Så skönt att ha fötterna fixade, nu kan fölet komma och hon kan få lära känna det i lugn och ro utan att vi behöver störa med verkning.

Gud vad hon skräms, såg hon just i kameran somna stående så hon ramlade på näsan Stackars häst hon måste vara helt utslut. Står dock och hetsäter nu som inget har hänt.

Senast ändrad:
Orolig inatt, går runt, hetsäter (ser ut att vara arg på höet), försöker sova, sparkar lite med bakbenen, gungar.

Jag är så sjukt trött att jag inte vågar somna för då kanske jag inte vaknar av väckaren. Nu får det till att bli föl snart!!!

Uppdatering dygn 357 idag :yuck::arghh::meh:
Frida kniper så hon blir blå (tycker matte iallafall....:rofl:)
Men nu på morgonen så har det hänt nått med juvret :banana:

bild bevis :p

och tyckte att hon kanske kanske var lite lite vit längst ut på ena spenen :bow:

Men det kan ju vara jag som önskar saker också.... :idea::laugh::o

Sunny har varit lugn inatt. Hade en jättestor vaxpropp på vänster spene. Nu har hon en på höger och för första gången säger hon ifrån när jag vill kolla mjölken. Så hon får vara. ;)

Dygn 335. Händer inte speciellt mycket här. Vaxpropp igen men fortfarande litet juver. Något lugnare i temperamentet. Tror nog det dröjer till minst nästa vecka el nått.
13418491_1144683795553343_1407836867871758890_o.jpg
13428472_1144683818886674_661067190091472507_n.jpg

Sitter och funderar över vilket försäkringsbolag man ska välja att teckna fölet i sen. Har agria på stoet men nu kommer ju fölet reggas som halvblod och då blir väl agria ett dyrare alternativ. ni med halvblod hur tänker ni försäkra fölen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur