Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köp lusernpellets istället! Det blir billigare. Du måste förstås blötlägga det några timmar innan du ger det, men hästarna gillar det och det blir som sagt billigare. Numera är det den enda foderstaten här; hösilage, lusernpellets och mineraler. Fungerar super, även till högdräktiga ston.

Som jag skrev innan äter hon inte det. :)

Däremot åt hon upp 2 kg hack inatt, så jag tänker fortsätta med det.

Ni som använder refraktometer- hur funkar det? Jag trodde att man använde det efter fölningen, för att kolla värdet på råmjölken, men jag har förstått att många använder det även innan. Hur avläser man de värdena?
Jag har skaffat mig ett "Time to foal"- test (har använt det ett par gånger tidigare också) som mäter kalkhalten i mjölken innan fölning. Ju högre kalkhalt desto närmare fölning. Just nu ligger Kornelia på 10% chans för fölning inom 12 timmar, så det kan dröja ett tag till.
Men jag minns att sist vi använde det så gick det jättesnabbt från låga värden till höga, några timmar bara, och sen fölade stoet på natten.

Som jag har förstått det är det ett av många tecken inför fölning man kan gå efter. Man lär sig sitt sto och vet tex att när reffen slagit i taket tar det x timmar innan fölet föds.

För mig ser det dock ut som Sunny har kanonvärden långt innan hon fölar, men det är ändå skönt att ha koll. :)

Hyfsat lugn natt inatt. Hon grävde en del, samt stånkade när hon låg.

Vid ett tillfälle hörde jag hur hon hummade till fölet! Flög upp ur sängen (övertygad om att jag lyckats slumra mig igenom fölningen på något vis), då visade det sig att hon sov och drömde. :love:

Här e det väldigt lugnt igen... Vi har båda sovit gott i natt ;) Reffen har gått ner till 25 och juvert blivit lite mindre, dock fortfarande stelt. Hon droppar lite mjölk då det syns på benen men tror det dröjer ett tag till innan fölis tittar ut :)

Hyfsat lugn natt inatt. Hon grävde en del, samt stånkade när hon låg.

Vid ett tillfälle hörde jag hur hon hummade till fölet! Flög upp ur sängen (övertygad om att jag lyckats slumra mig igenom fölningen på något vis), då visade det sig att hon sov och drömde. :love:

Min ligger oxå ibland o gnäggar mot magen på nätterna, så gulligt :love:

Dygn 330 idag. Tycker allt står still nu, juvret har typ gått tillbaka lite och känns som en evighet innan nått föl tänkt komma. Jag som tyckte det började ta fart där ett tag :meh:

Tror vi behöver föl dans :banana::banana::banana::banana::banana::banana::banana::bump::bump:
Låter precis som här då... Trist när de vänder när man äntligen fått upp hoppet att de e nära... :p

En uppdatering Frida är idag på dygn 352 :meh:
[URL=http://s1164.photobucket.com/user/carsmira100/media/Frida/WP_20160520_08_17_56_Pro_zpsjd3ahocx.jpg.html][/URL]
[URL=http://s1164.photobucket.com/user/carsmira100/media/Frida/WP_20160520_08_18_21_Pro_zpsz5ot4i3c.jpg.html][/URL]

ljuvret den 20:e maj:angel:

[URL=http://s1164.photobucket.com/user/carsmira100/media/Frida/WP_20160603_22_08_45_Pro_zpsxjfayorq.jpg.html][/URL]
[URL=http://s1164.photobucket.com/user/carsmira100/media/Frida/WP_20160603_22_07_36_Pro_zps5rx0uwpk.jpg.html][/URL]

ljuvret idag 4 juli Inget har ju hänt :yuck::arghh::banghead:

En bild på damen också :D

Jag vet just nu Fridas natt rutiner som en klocka :idea: äter en timme sover 1-2 (har ett specifikt ställe hon står och sover på...) lägger sig (mitt i boxen) att sova ca 10 min 2-3 gånger vid 3 tiden... resten av tiden kör hon sin äta, sova rutin... :D

Jag vill ha bäbis nuuuu:banghead: alla på facebook lägger ut bilder på deras små :love: jag vill också ha....:arghh:
såå nu har jag fått skriva av mig lite frustration :D

En uppdatering Frida är idag på dygn 352 :meh:

ljuvret den 20:e maj:angel:

ljuvret idag 4 juli Inget har ju hänt :yuck::arghh::banghead:

En bild på damen också :D

Jag vet just nu Fridas natt rutiner som en klocka :idea: äter en timme sover 1-2 (har ett specifikt ställe hon står och sover på...) lägger sig (mitt i boxen) att sova ca 10 min 2-3 gånger vid 3 tiden... resten av tiden kör hon sin äta, sova rutin... :D

Jag vill ha bäbis nuuuu:banghead: alla på facebook lägger ut bilder på deras små :love: jag vill också ha....:arghh:
såå nu har jag fått skriva av mig lite frustration :D

Skulle svara men råkade trycka innan jag skrivit något. Du om någon behöver ju föl dans! :banana::bump::banana::bump:Borde inte vara tillåtet att de går så länge :p Denna väntan. ..

Lugn natt inatt. Så pass att jag vågat sova tre timmar i stöten. Bara att inse att hon har höga värden på reffen länge. :p

Läget fö är oförändrat, vilket jag tycker är skönt då hon är på dygn 312 nu. Sunny verkar dock less på sin mage. Vid tre låg hon ned och pustade, sedan buffade hon med nosen på magen. :love:

Jag misstänker att hon kommer att göra en repris av fjolåret och föla mitt på dagen. :p

Mitt andra lånamagesto har släppt bäckenbanden, men sedan har det inte hänt något mer. Hon är på dygn 331 idag.

Sunny har fö ändrat sig igen, inatt åt hon både 2 kg lusern och 3 kg hösilage. :p Funderar på om den godare lusernen triggar matlusten och så fortsätter hon och äter det som finns dvs hösilage.

Hon är ändå glupande hungrig när hon går ut på morgonen, så hon får beta på väg till sommarhagen (den är medvetet nedbetad till mina andra lättfödda hästar).

Blev tydligen föl i natt för den första. Ett välskapt stoföl.:) Jag var lur på henne igår och sa till på jobbet. Då var juvret halvfullt och hon hade inte jättetydliga tecken men ändå... Kollade till dem kl 21, då var det typ samma och sen fölade hon lite senare. Så sjukt imponerad av stallägaren som sätter vaket vareviga gång, trots så små tecken

Åh vad roligt med föl Fritidsryttare! Grattis!

Själv går det sakta framåt, 332 dygn idag. Börjar bli trött av vakandet. Inatt har hon mest sovit hela tiden och sett trött ut i hagen idag. Lite slappare bak och rödare i vulvan. Men inga vaxproppar och klar vätska.

Hon känns ändå lite annorlunda så jag vakar nog lite extra ikväll!

Jag har en fråga angående fölvak. Hur hade ni vakat till ett sto som har gulaktig genomskinlig vätska i juvret, inte riktigt fyllt ut i spenarna men slappa bäckenband? Just nu ställer jag väckaren på en gång i timmen på natten och kollar på kameran. Är det för mycket eller för lite? Tycker det är så svårt att avgöra :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka