Tjoho fölis inom en vecka här tror jag. Vulvan på den första har börjat ändra sig och juvret har växt till sig lite till.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Köp lusernpellets istället! Det blir billigare. Du måste förstås blötlägga det några timmar innan du ger det, men hästarna gillar det och det blir som sagt billigare. Numera är det den enda foderstaten här; hösilage, lusernpellets och mineraler. Fungerar super, även till högdräktiga ston.
Ni som använder refraktometer- hur funkar det? Jag trodde att man använde det efter fölningen, för att kolla värdet på råmjölken, men jag har förstått att många använder det även innan. Hur avläser man de värdena?
Jag har skaffat mig ett "Time to foal"- test (har använt det ett par gånger tidigare också) som mäter kalkhalten i mjölken innan fölning. Ju högre kalkhalt desto närmare fölning. Just nu ligger Kornelia på 10% chans för fölning inom 12 timmar, så det kan dröja ett tag till.
Men jag minns att sist vi använde det så gick det jättesnabbt från låga värden till höga, några timmar bara, och sen fölade stoet på natten.
Hyfsat lugn natt inatt. Hon grävde en del, samt stånkade när hon låg.
Vid ett tillfälle hörde jag hur hon hummade till fölet! Flög upp ur sängen (övertygad om att jag lyckats slumra mig igenom fölningen på något vis), då visade det sig att hon sov och drömde.
Aha, det hade ju inte jag fattat! Ok, bra att du har hittat det hon gillar!Som jag skrev innan äter hon inte det.
Däremot åt hon upp 2 kg hack inatt, så jag tänker fortsätta med det.
Låter precis som här då... Trist när de vänder när man äntligen fått upp hoppet att de e nära...Dygn 330 idag. Tycker allt står still nu, juvret har typ gått tillbaka lite och känns som en evighet innan nått föl tänkt komma. Jag som tyckte det började ta fart där ett tag
Tror vi behöver föl dans
Dygn 330 idag. Tycker allt står still nu, juvret har typ gått tillbaka lite och känns som en evighet innan nått föl tänkt komma. Jag som tyckte det började ta fart där ett tag
Tror vi behöver föl dans
En uppdatering Frida är idag på dygn 352
ljuvret den 20:e maj
ljuvret idag 4 juli Inget har ju hänt
En bild på damen också
Jag vet just nu Fridas natt rutiner som en klocka äter en timme sover 1-2 (har ett specifikt ställe hon står och sover på...) lägger sig (mitt i boxen) att sova ca 10 min 2-3 gånger vid 3 tiden... resten av tiden kör hon sin äta, sova rutin...
Jag vill ha bäbis nuuuu alla på facebook lägger ut bilder på deras små jag vill också ha....
såå nu har jag fått skriva av mig lite frustration