Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inatt har Sunny dansat tango i boxen... Eller nåt. Såg ut som ett bombnedslag när jag kom i morse och hon hade nästan inte ätit något hösilage. Börjar få ångest över hur lite hon petar i sig av fodret nu, även om hon äter mycket gräs förstås.

Hon är idag på dygn 306. Juvret är nästan helt fyllt, men med klar vätska.

160530_001_574c07272a6b225854416160.jpg

160530_002_574c07772a6b2259580ba4be.jpg

160530_003_574c07799606ee4cbdc80464.jpg

Jag har börjat göra en fölhage på min tomt och igår strosade Sunny självmant dit när jag handbetade henne. Det är inte jättemycket gräs i hagen, men tydligen var det supergott. ;) Ska köpa mer tråd bara, det är plaststolp och vita elband, men ingen el i hagen utan bara tänkt att fölet ska vara där första dagarna innan de går ut i sommarhagen med de andra hästarna.

Har ju en fjordvalack som inte riktigt förstår när Sunny säger ifrån och ett fjordsto som stjäl fölungar, så jag tror det är säkrast att de inte får träffa fölet första dagarna. ;)

Inte mitt sto men den som är först på tur börjar bli klar för fölning nu... Kanske dröjer några dagar till men hon är som ett plåster och väldigt "mammig". Catja har fyllt lite mer juver men har mycket kvar. Hade lite intorkat klart blod i vulvan igår, inte så konstigt då ungen levde om i magen så det såg helt absurt ut. Hela buken hoppade på henne stackarn. Tycker kanske att bäckenbanden börjar släppa lite på ena sidan och vulvan har blivit något något längre, men det är väldigt små tecken än så länge. Det är kul när man har några stycken att följa rätt tätt inpå, dels en gammal rutinerad fölmärr, sen en omföderska (2a fölet) också min då som är förstföderska. Tecknen är rätt lika varandra men de visar sig i olika stadier och nivåer på alla tre.

Är lite avundsjuk på era fyllda juver! 326 dygn här och hon har inte fyllt ut i spenarna ännu. Har märkt att hon har en bristning i juvret som jag sett nu när hon börjat fylla. Blir som en utbuktnad/bulle bakom ena juvret, har inte reflekterat över det förrän nu när det börjat fyllas på. Jag skulle tro att hon haft en juverinflammation någon gång. Kan veterinären göra något åt det? Finns ju kanske en risk att fölet försöker suga på bullen?

Hon har idag också varit väldigt skrikig, skriker åt någon i skogen som inte finns? Alla kompisarna är ute så jag undrar vad hon håller på med?!

Inte mitt sto men den som är först på tur börjar bli klar för fölning nu... Kanske dröjer några dagar till men hon är som ett plåster och väldigt "mammig". Catja har fyllt lite mer juver men har mycket kvar. Hade lite intorkat klart blod i vulvan igår, inte så konstigt då ungen levde om i magen så det såg helt absurt ut. Hela buken hoppade på henne stackarn. Tycker kanske att bäckenbanden börjar släppa lite på ena sidan och vulvan har blivit något något längre, men det är väldigt små tecken än så länge. Det är kul när man har några stycken att följa rätt tätt inpå, dels en gammal rutinerad fölmärr, sen en omföderska (2a fölet) också min då som är förstföderska. Tecknen är rätt lika varandra men de visar sig i olika stadier och nivåer på alla tre.
Vi har 9 ston på stuteriet som ska föla i år (7 har fölat nu) och det är verkligen jätte kul att gå runt och spana på hur saker utvecklar sig (eller ännu mera roligt att följa; hur fölen växer :D )
En av våra förstföderskor har nästan inte ens sett dräktig ut och hade inget juvet att tala om alls fram till typ 2h innan fölning, de andra två förstföderskorna har inte ens fölat ännu men ser typ mer redo ut än vad det stoet gjorde samma morgon(!).

Igår morse så fick min lilla Loppan ett fint hingstföl, allt gick supersnabbt och jag är glad att jag aldrig köpte ngn svettdetektor, mamma häst hann nämligen inte svetta ut en enda droppe. Övergår till föltråden och ska se om jag lyckas få till en bild där. För oooh så fin han är, svart med fyra helstrumpor och bred bläs:love:

Vi har 9 ston på stuteriet som ska föla i år (7 har fölat nu) och det är verkligen jätte kul att gå runt och spana på hur saker utvecklar sig (eller ännu mera roligt att följa; hur fölen växer :D )
En av våra förstföderskor har nästan inte ens sett dräktig ut och hade inget juvet att tala om alls fram till typ 2h innan fölning, de andra två förstföderskorna har inte ens fölat ännu men ser typ mer redo ut än vad det stoet gjorde samma morgon(!).
Ja men visst är det så.:) Vi har haft tre utomstående men nu är det bara våra hemmaston kvar som ska föla. Jag är lite konstig tror jag för jag tycker det "medicinska" är roligast, dvs se hur stona ändrar sig över tid. Det är verkligen individuellt! Den jag är mest lur på är den gamla tanten, hon har baske mig inte ett enda tecken på att hon ska föla inom en månad mer än att magen är gigantisk. Skulle inte förvåna mig om allt hände på bara nåt dygn på henne. Förstföderskorna är lite roliga så, för de visar långt innan att nåt konstigt är i görningen, de beter sig allmänt förvirrat osv.:)

327 dygn och nu har det hänt något! Hon har varit orolig i hagen idag och nu vankas det i boxen. Brukar vara rätt stilla och äta i vanliga fall. Provdrog i spenen ikväll och då sprutade genomskinlig vätska ut. Tycker magen putar lite mer bakåt. Har era ston alltid haft vit mjölk innan?

327 dygn och nu har det hänt något! Hon har varit orolig i hagen idag och nu vankas det i boxen. Brukar vara rätt stilla och äta i vanliga fall. Provdrog i spenen ikväll och då sprutade genomskinlig vätska ut. Tycker magen putar lite mer bakåt. Har era ston alltid haft vit mjölk innan?
Nej min ena har bara lite genomskinlig vätska.

Jag är lätt hysterisk nu. ;) Sunny på dygn 307 men med 29 i värde på reffen. Gulaktig vätska och lite, lite vaxproppar på nästan helt fyllt juver.

Hon står och mediterar samt trycker rumpan mot väggen, så jag packar fölväskan och kollar till henne med jämna mellanrum. Imorgon ska jag bädda i boxen bredvid till mig, även om det är på tok för tidigt.

Jag skyller på värmen, vi har haft 25 grader i skuggan i två dagar nu...

Jag är lätt hysterisk nu. ;) Sunny på dygn 307 men med 29 i värde på reffen. Gulaktig vätska och lite, lite vaxproppar på nästan helt fyllt juver.

Hon står och mediterar samt trycker rumpan mot väggen, så jag packar fölväskan och kollar till henne med jämna mellanrum. Imorgon ska jag bädda i boxen bredvid till mig, även om det är på tok för tidigt.

Jag skyller på värmen, vi har haft 25 grader i skuggan i två dagar nu...
Det är en ponny och förstföderska va? Har för mig att jag läst nånstans att ponnyer kan gå kortare än större hästraser? Sen tror jag som du skriver att värmen gör sitt till också. Min är bara på dygn 298 dygn men har fyllt ordentligt också, förra året var det samma sak men hon gick tiden ut.
Dock har inte min nån vätska i juvret.

Hur ser din ut i övrigt? Släppta band, lång vulvan?
Vi har en nu vars juver går upp och ner, ena dagen ser hon klar ut om man kollar juvret, men kollar man vulvan så ser hon inte alls färdig ut, hon känns heller inte klar i beteendet eller hur man ska förklara det.

Det är så otroligt individuellt det där med fölningar, jag frågade stallägaren och de hade haft en som fölade så tidigt som 5 (!) veckor innan utan problem. Ett av årets föl föddes runt 217 och den var den piggaste vi haft på gården. Sen är det inte lika vanligt att förstföderskorna fölar så tidigt, men allt kan hända med de där djuren.

Lycka till; jag tror och hoppas att hon kniper några dagar till. :)

Mycket vankande, klia svans och gnugga magen inatt. Inget föl dock. Tyckte att hon såg mer slapp ut bak imorse. Tyckte också vätskan i juvret var lite gulaktig, den har varit helt klar innan :confused:

Min dam håller också mig vaken om nätterna nu! Blivit mkt mer orolig och vandrat runt de sista nätterna, boxen ser ut som ett bombnerslag då hon gräver, vandrar och rullar runt om vartannat.... Mjölken har övergått till blaskig vit vätska och igår visade reffen på 23, börjar bli rödare i vulvan med. Dygn 328 idag, längtar!!

Det är en ponny och förstföderska va? Har för mig att jag läst nånstans att ponnyer kan gå kortare än större hästraser? Sen tror jag som du skriver att värmen gör sitt till också. Min är bara på dygn 298 dygn men har fyllt ordentligt också, förra året var det samma sak men hon gick tiden ut.
Dock har inte min nån vätska i juvret.

Hur ser din ut i övrigt? Släppta band, lång vulvan?
Vi har en nu vars juver går upp och ner, ena dagen ser hon klar ut om man kollar juvret, men kollar man vulvan så ser hon inte alls färdig ut, hon känns heller inte klar i beteendet eller hur man ska förklara det.

Det är så otroligt individuellt det där med fölningar, jag frågade stallägaren och de hade haft en som fölade så tidigt som 5 (!) veckor innan utan problem. Ett av årets föl föddes runt 217 och den var den piggaste vi haft på gården. Sen är det inte lika vanligt att förstföderskorna fölar så tidigt, men allt kan hända med de där djuren.

Lycka till; jag tror och hoppas att hon kniper några dagar till. :)

Ja, hon är ponny men fick föl ifjol på dygn 329. Dock i mars, vilket får mig att misstänka att hon kommer att vara ännu mer tidig i år.

Enda uppfödaren minns från i fjol var att hon hade helt fyllt juver, vilket hon inte riktigt har än. Bäckenband och vulva är normala, men det kan de ju vara till strax innan på vissa ston.

Hon la sig ned vid ett, så då lät jag henne vara ifred. I morse hade hon vaxproppar men reffen hade lugnat sig till 21. :)

[QUOTE="allt gick supersnabbt och jag är glad att jag aldrig köpte ngn svettdetektor, mamma häst hann nämligen inte svetta ut en enda droppe. [/QUOTE]

Jag har en fölvakt som går på svett o den larmar bara min häst höjer tempen litegrann, går o ställa in känsligheten. Så de behöver inte svettas för att den ska larma :)

Sitter och stirrar på Sunnys mage. Reffen var på 31 vid 21... Hon har varit väldigt irriterad på sin mage och bitit mot den. Tryckt svansen mot väggen ett par gånger, vandrat och även grävt lite.

Sitter en stund till, men jag tror ändå det dröjer någon vecka till. Nu på dygn 309...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka