Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
323 dygn för mitt sto(förstföderska) idag, juvret blir större för varje dag. Såhär ser det ut nu, håller tummarna för att jag lyckas lägga in bilderna:)

https://www.dropbox.com/s/6ec7irrjc4j7zac/Foto 2016-05-17 21 14 25.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/d5bp9jg2xmk64hx/Foto 2016-05-17 21 14 11.jpg?dl=0

Riktigt rätt blev det ju givetvis inte men jag hoppas det går att öppna länkarna iaf:D

Tog mig friheten och hjälpte dig lite =D
Tror du tog fel länk bara, du lär ta "kopiera bildadress"

aNBfj7mUoFcQHsB8Uvme4NHYcByBZ7ZX3nw_RAZRtSs

LSqXOGoYoORa73T-VlpujFFEkVn_IjHeNfj4t5mYQ0o

Yttepyttejuver här men så är det 1,5 månad kvar också. Den som fölar först av dem har fyllt mer. Det är tre ston som är beräknade med bara 20 dagar emellan så det lär bli en hektisk sommar...

Idag när jag gick ut och kollade hästarna i hagen låg Nova och stånkade och stönade så jag blev rädd!:nailbiting:
Satt bredvid henne en stund och klappade men sen reste hon sig och började beta igen! Såg att hon var lite blodig i svansen och att juvret fyllt på lite mer, men långt ifrån färdig! Men blir att åka och hämta halm ikväll och halma upp boxen för säkerhets skull!
Hoppas det håller sig lugnt ett tag till, 26 dygn kvar till BF, och jag jobbar min sista dag i morgon innan jag går på min semester på 8,5 veckor!:banana: Här ska fölvakas!!!!!;)

När har ni börjat fölvaka eller sätta upp kamera? Mitt sto är på 314 dygn idag, inte fyllt ut till spenarna ännu.

När har ni börjat fölvaka eller sätta upp kamera? Mitt sto är på 314 dygn idag, inte fyllt ut till spenarna ännu.

När det verkar som stoet ska föla. :) Beroende på hur väl man känner stoet kan det bli 1-30 vaknätter. ;)

Jag känner inte Sunny tillräckligt än, så min plan är att sova i stallet från dygn 320 och kolla till henne varje halvtimme.

Jag brukar börja 3 veckor innan bf. Kvälls koll vid 22 sen 03 och 5:50 då dom går ut. När det närmar sig går jag 22-01-03-05:50 och när en det är väldigt nära bf går jag varje halvtimme. Nu har jag en förstföderska kvar så där kommer jag att ligga i stallet för att inte missa henne. Dom andra mer rutinerade har han kännt mig lugnare inför

Om jag känner stoet väl så vet jag vad jag ska titta efter och börjar vaka när jag ser de tecknen. Ofta någon vecka innan bf, förstföderska tidigare. Där är man ju mindre säker. Har kamera så jag behöver inte gå ut i stallet.

Mitt sto är på dygn 315 idag o jag började kolla henne i förrgår då hon satt rejält juver redan och jag vill lära mig hennes nattrutiner så man vet när det avviker från det normala. Hon har haft en hel del förvärkar dessa två nätter så första natten sov jag inte mkt fram till 3... Vaknade var gång hon stönade, rullade sig eller gick runt, har hörlurar i öronen så jag hör allt men inte stör sambon med alla ljud ;)
Min har fått ett fö tidigare men inte hos mig så jag har inte koll på hennes rutiner, tänkte börja sätta klockan till helgen och den sätts oftare juh mer det närmar sig. Har även en fölvakt som åker på till helgen men litar inte till 100% på bara den utan kör på kameran med. Återstår o se hur pigg man e när vakan e över :p

Tack! Min har fått flera föl men inte hos mig så jag känner inte heller hennes rutiner förutom att tidigare ägare har sagt att hon brukar gå över några dagar. Men jag tänkte sätta upp kameran ikväll och börja titta!

Jag tycker att mitt sto stannat av helt, vilket är förståeligt då det är minst 24 dygn kvar och det har varit kallt i snart två veckor. Men nästa vecka ska det bli riktigt varmt, så vi får se vad som händer då. Bilderna är från idag, dygn 296.

160520_001_573edcf4e087c302498c7758.jpg

160520_002_573edcf6e087c357e51f9f8f.jpg

160520_003_573edcf9e087c302498c7759.jpg

Jisses vilka meloner @Habina! Min går snart in på 290 och har rena myggbetten i jämförelse

:rofl: Hon satsar på att bli bystigast i stan...

Nä, men tydligen sätter hon rejält juver, det var helt fyllt när hon fölade i fjol. Jag tycker bara att hon börjar lite väl tidigt för att vara klar till 29 juni, så jag misstänker ett tidigt föl. Skönt för mig om jag slipper vaka så mycket också. :angel:

:rofl: Hon satsar på att bli bystigast i stan...

Nä, men tydligen sätter hon rejält juver, det var helt fyllt när hon fölade i fjol. Jag tycker bara att hon börjar lite väl tidigt för att vara klar till 29 juni, så jag misstänker ett tidigt föl. Skönt för mig om jag slipper vaka så mycket också. :angel:
Min andra märr fyllde rejält vid samma tid förra året. Fick panik först men hon gick tiden ut och fölade på 332 dygn så det är nog ingen fara.

Har ett sto som är beräknad om 12 dagar. Igår hade hon inte mycket till juver. Men imorse hade hon fyllt på ganska mycke bara under natten:eek:. Inte så att hon ser färdig ut som på dom andra stona som fått ett flertal föl och man kan följa utvecklingen och se när det nära och även att man vet det kommer att ske under natten. På detta sto har jag bara sett en förändring av juvret.och inget annat. Nu när jag var ut , då var hon svettig på bogen och halsen och flanken:eek::confused: tycker inte alls hon ser färdig ut men det kanske inte förstföderskor gör:confused: känner mig väldigt förvirrad nu... kan det vara dax eller vara förvärkar ? Har inte haft något av mina ston som svettats så jag märkt det som här:eek: ska tala om att det är ett kallblod kommer att springa ofta och kolla henne i natt. Någon som har något bra svar att komma med eller:confused::confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka