Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har äntligen fått installerat kameran o fått allt att fungera :banana:
De e svårt o slita sig från o titta hela tiden bara... men tids nog e jag tvingad o sitta klistrad där så får försöka sova ut nån vecka till ;)
Kvällsbild
13220864_10153754454087672_1739041371255084805_n.jpg

Morgonbild
13179036_10153755197197672_2462326952783408835_n.jpg

Sunny fortsätter att sätta juver... Nästan fullt nu! Hon är på dygn 289 idag, det känns tveksamt att hon går ända till 29 juni.

160513_001_57361215e087c308bcb06252.jpg

160513_002_573612172a6b2277b9deea28.jpg

160513_003_5736121a2a6b222b58a42864.jpg

Mitt ena lånesto är redan på dygn 341 men visar inga tecken på att föla. Hon har knappt fyllt något juver och magen har minskat (!) i omfång. Mitt andra lånesto som är på dygn 308 är mycket större och har satt rejält juver. Jag misstänker att det kommer sluta med att de fölar samtidigt. ;)

Mitt sto är idag på dygn 320. Trodde under förra veckan att hon skulle föla tidigare än beräknat då hon satte juver väldigt snabbt. Denna framfart var dock pga det fina vädret, de senaste dagarna har juvret gått tillbaka något, tror det dröjer ett par veckor till. Men vi är iaf redo! Boxen är skurad och ordentligt hamlad och kameran är riggad!:)

Kornelia har satt ett rejält juver, och börjar fylla i spenarna också. När man känner på det är det tungt och varmt. Jag börjar verkligen fundera över om hon går ända till 25 juni.... Hon går i sommarhagen nu, men jag ska ta hem henne och hennes kompis Lillan så snart mockningen av vinterhagen är klar. Vågar ju inte ha henne på bete när hon ser ut så....! Och bäckenbanden är släppta, det har de varit senaste månaden. Ska försöka ta en tuttbild under dagen.
13100859_1164932093538352_1981580623331722779_n.jpg

Tora har börjat fylla på sitt juver nu.hon pipit när man vidrör det och lägger öronen bakåt. Tycker hon blivit lite rundare om magen nu. Vilar mycket när hon kommer in på em. Hon är beräknad den 1/6-16 och förstföderska så vi får se när det är dax

Nova börjar få lite mer juver nu men mycket kvar att fylla i. Fick inte någon bra bild, det är svårt med tuttbilder!:meh:
Grannen har släppt ut sina kossor med kalvar i hagen bredvid hästarna. Idag när jag skulle hämta Nova stod hon med 2 kalvar på andra sidan och ville inte lämna dem utan stod och "hummade" åt dem.
Hon väntar nog på sin egen bebis!:p

Nova börjar få lite mer juver nu men mycket kvar att fylla i. Fick inte någon bra bild, det är svårt med tuttbilder!:meh:
Grannen har släppt ut sina kossor med kalvar i hagen bredvid hästarna. Idag när jag skulle hämta Nova stod hon med 2 kalvar på andra sidan och ville inte lämna dem utan stod och "hummade" åt dem.
Hon väntar nog på sin egen bebis!:p

Det är supersvårt med tuttbilder! Värst tycker jag det är när jag ska fota bakifrån, då har jag en hand jag lyfter svansen med, en hand som håller i kameran och så skulle jag ju haft den där tredje handen som tryckte på knappen. :rofl:

Min dam hade rejält juver i morse! Hade ingen kamera med mig men ska ta ikväll o imorgon bitti för att jämföra. Hon började fylla för nån vecka sen, även bäckenbanden släppte hon tidigt, o det blir större för var dag som går. På kvällen har de gått ner en del o hon e bara på dygn 312 så jag hoppas hon går iaf 2 veckor till...
Vi har nu fixat övervakning till den hagen hon får stå i med, dock ska snickarna bygga klart vindskyddet, vilket vi hoppas blir gjort denna veckan...
13173662_10153760297427672_2460114231063914384_n.jpg

I och med kylan (vi har tom haft ett par minusgrader nattetid) har Sunnys juver gått tillbaka något. Vilket känns skönt, hon har ändå minst 28 dygn kvar.

De andra stona är på dygn 344 respektive 311, men där händer ingenting...

Usch... i natt fick vi ett dödfött hingstföl... så färdig och fin.. :cry::cry::cry: Kom med bakbenen först och värkarbetet hade upphörde så vi fick dra ut killen.. Stoet ser ut att må bra iaf.. så man får väl vara glad för det. Hur ska man tänka nu? Har ju ett till dräktigt sto men nu vill jag inte ha några fler föl.. :cry::cry::cry:

Usch... i natt fick vi ett dödfött hingstföl... så färdig och fin.. :cry::cry::cry: Kom med bakbenen först och värkarbetet hade upphörde så vi fick dra ut killen.. Stoet ser ut att må bra iaf.. så man får väl vara glad för det. Hur ska man tänka nu? Har ju ett till dräktigt sto men nu vill jag inte ha några fler föl.. :cry::cry::cry:

Beklagar förlusten av fölet :cry::heart
Vet hur det känns då mitt förra sto kastade sitt perfekta hingstföl när det bara var 2 månader kvar... Tänkte precis som du just då att aldrig mer men ändrade mig redan efter nån dag. Det är juh inte riskfritt att avla och man får se det till dem gångerna det går bra och verkligen är värt allt! Hoppas du ska våga igen när detta lagt sig. :heart

Beklagar förlusten av fölet :cry::heart
Vet hur det känns då mitt förra sto kastade sitt perfekta hingstföl när det bara var 2 månader kvar... Tänkte precis som du just då att aldrig mer men ändrade mig redan efter nån dag. Det är juh inte riskfritt att avla och man får se det till dem gångerna det går bra och verkligen är värt allt! Hoppas du ska våga igen när detta lagt sig. :heart

Tack för omtanken.. :heart tror inte jag riktigt fattat vad som hände... :cry::cry::cry: känslan är ganska --tom-- :cry:

Beklagar, så himla trist. :(

Beklagar!

Vad bra att stoet verkar må bra. Och rådigt av er att få ut honom trots ett besvärligt felläge

Jag tycker ni ska tänka som att blixten slår inte ner på samma ställe två gånger. Så nästa fölning kommer gå jättebra!

Beklagar!

Man ska tänka att man ska vara glad att stoet klarade sig. Eftersom ni var med och drog hade ni koll på stoet och då kunde ni inte ha gjort något mer.

Jag förstår att du är jätteledsen just nu men förhoppningsvis har du snart ett friskt föl att glädjas åt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka