Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppas att nån stalkande nattuggla kan svara på en fråga. Han är nappad en dryg dl direkt från start. Har kommit upp på benen men han är så stor så jag får honom inte att hitta rätt... Han måste verkligen böja sig ner för att nå. Han försöker och stoet är jättesnällt men han missar hela tiden. Han ramlade och var trött, jag mjölkade ur nästan en dl till och gav på flaska. Ska jag nu kämpa vidare så att han hittar eller kan jag ha is i magen?

@Maja_Kandi Jag skulle nappa i honom mycket mer om du kan 2dl är inget,för att täcka behovet,så behöver han ca 1l råmjölk och klockan tickar.....efter 6 timmar stänger upptagsfunktionen och då blir det till att ringa vet.
Men stressa honom inte för mycket,dom blir snabbt trötta.

@Maja_Kandi Jag skulle nappa i honom mycket mer om du kan 2dl är inget,för att täcka behovet,så behöver han ca 1l råmjölk och klockan tickar.....efter 6 timmar stänger upptagsfunktionen och då blir det till att ringa vet.
Men stressa honom inte för mycket,dom blir snabbt trötta.

Tack för svar! Ringde även vet och frågade. Har nappat i honom 150+120+270 ml. Han är stadig och letar men han är så satans stor så han måste böja ihop sig för att hitta och det vill sig inte riktigt. Märren är helt underbar, står som ett ljus och låter oss hjälpa till. Ringde chefen (mjölkbonde) som kom och hjälpte mig. Nu avvaktar vi en stund innan det blir upprepning. Han går runt och letar själv nu igen.

DSC_0133_zpsw6kl3ete.jpg

00.30 kom det ÄNTLIGEN ut en...... hingst, såklart. :laugh: Bläs och tre vita, svårt att säga färg men ser ut att vara en fux. Fölningen gick helt enligt skolboken! Fem minuter så var han ute, efterbörden hel och fin efter ytterligare femton. Mammahäst är väldigt tagen och var alldeles vinglig efteråt. Han har gjort några tappra resningsförsök men det är långa ben att hålla reda på! :love: Som ni så snällt förutspådde blev mamman en ängel att mjölka ur så jag har nappat honom drygt en dl, såg ut att vara finfin råmjölk! Sen tog han en tupplur bredvid mamma. :love: Väntar nu på att de ska vakna till och att han ska resa sig upp och hitta mjölkbaren innan jag också tänker sova! :D

Tack för alla földanser och tummar! :bow:
Jag fick också med bläs och tre vita!

Då får jag ta över med tuttbilder i den här tråden. ;)

Sunny är på dygn 281 idag.

160505_001_572b9bfd2a6b2273f863203e.jpg

Mina kompisar på fb tyckte att jag var konstig som publicerade tuttbilder (fast jag la dem i kommentaren till ovanstående bild). Jag försökte förklara att det var helt normalt på buke, men jag tror jag för evigt är idiotförklarad. :rofl:

Hur som. Jag tycker att hon redan fyllt i mer juver från igår. Lyckades inte få till någon bra bild bakifrån, och juvret är så pass litet att det knappt syns när man lyfter på svansen. Men den här bilden gör att det ser enormt ut. :o

160505_002_572b9c1dddf2b34dbe3e0c69.jpg

Jag tror inte att hon kommer gå 336 dygn. Sist fölade hon på dygn 329, men det var i mars dvs hon borde gå kortare tid nu när det snart är sommar... Jag vill förstås att fölis ska vara färdigbakad, men samtidigt vill jag gärna träffa Storm så snart som möjligt. :love:

Här droppar det mjölk i kväll och Räkan är lite orolig. Just nu äter hon, men hon äter ju jämt! Tror ingen har sagt till henne att stona äter mindre i slutet av dräktigheten för det har gått lika mycket hö i hennes hage som i den hagen med två hästar... Håll tummarna för föl i natt nu!

Dygn 302 idag för min märr, börjar bli väldigt rund om magen nu! Hon står fortfarande på lösdrift men jag tänker börja ta in henne på natten imorgon. Hur länge har ni som haft på lösdrift väntat med att ta in?

Blev det något föl @Robina?
Nej! Hon har stått och ätit varje gång jag har kollat henne i natt! Hur mycket kan man orka äta med den stora magen?

I natt har det inte droppat mjölk men nu gör det så igen. Sen tidigare fölningar vet jag att hon brukar vara väldigt färdig i ett par dagar innan, så pass att man tror att fölungen ska ramla ut bara hon lägger sig ner, så det är bara att fortsätta avvakta. Perfekt väder i alla fall!

Dygn 302 idag för min märr, börjar bli väldigt rund om magen nu! Hon står fortfarande på lösdrift men jag tänker börja ta in henne på natten imorgon. Hur länge har ni som haft på lösdrift väntat med att ta in?[/QUOTE

Mitt sto fölar ute, i övervakad hage, och sedan flyttar hon och fölis in på lösdrift (egen lösdrift utan andra hästar). Räkan är inte rolig att ha på box, hon vandrar jättemycket, och det skulle verkligen inte vara roligt att ha henne med föl på box.

Nej! Hon har stått och ätit varje gång jag har kollat henne i natt! Hur mycket kan man orka äta med den stora magen?

I natt har det inte droppat mjölk men nu gör det så igen. Sen tidigare fölningar vet jag att hon brukar vara väldigt färdig i ett par dagar innan, så pass att man tror att fölungen ska ramla ut bara hon lägger sig ner, så det är bara att fortsätta avvakta. Perfekt väder i alla fall!
Då kommer den nog ikväll!

Dygn 302 idag för min märr, börjar bli väldigt rund om magen nu! Hon står fortfarande på lösdrift men jag tänker börja ta in henne på natten imorgon. Hur länge har ni som haft på lösdrift väntat med att ta in?

Jag har tagit in redan. Dels vill jag att Sunny ska hinna äta i lugn och ro, dels att hon ska hinna trampa till bädden och dels för att hon ska få rätt antikroppar i råmjölken då hon normalt inte står i den boxen.

Loppan är numera dräktig på dygn 318, har fortfarande inte känt några fölrörelser. Hon är dock rund som en tunna och av ngn anledning har hon sista veckan varit väldigt "hingstig". Är det vanligt? Hon går omkring och brummar, gnäggar dovt så fort hon ser en och kan plötsligt springa fram och uppvakta de andra stona? Fyllt juvret så det är spänt men endera har hon litet juver eller så har era ston stora juver, kommer bara genomskinlig mjölk än och enligt vetten som vaccinerade förra veckan så såg vulvan ofärdig ut.

Det är vanligt att de har sånt för sig, spänner upp sig mot andra hästar och beter sig "hingstigt".
Ditt sto är ju inte framme vid bf ännu, så det finns tid att fylla juvret ordentligt. Har hon redan mjölk så lär det fylla snart, om hon inte är en sådan som väntar tills fölningen drar igång. Finns alla varianter....

Vanligt att man inte känner några fölrörelser, och om man känner något så kan det lika gärna vara tarmrörelser.... Var så övertygad att jag kände fölsparkar på mitt ena sto en gång ända tills jag gick in till valacken och kände precis likadana sparkar hos honom! :D Efter det har jag slutat försöka känna efter rörelser.

Ninya hade vaxproppar i morse och brukar föla inom ett dygn då enligt tidigare dräktigheter. Har bett kvälls/nattvakten i stallet att höra av sig när det verkar vara på gång så jag kanske kan vara med. Har ingen vidare koll på fölning, men skulle gärna vilja vara med och litar heller inte helt på "vaktens" kompetens. Stallägaren har oturligt tajmat in tävling i danmark och är alltså inte hemma.

Ninya ser ut som en flodhäst milt sagt. Vill dels vara med henne vid fölning. Och dels är jag pessimistisk och ser framför mig hur det kan gå jävligt kasst. Och i så fall tänker jag att jag vill vara där om det går fel med... Ninya själv är iaf lugn och nöjd och trött.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj