Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sunny har så smått börjat tunna ut. Inte så det är någon fara egentligen, men med tanke på att hon snart (kanske) inte orkar äta de mängder hon gör idag, så riskerar jag inget utan börjar proppa i henne rejält med kraftfoder.

Även om 8 hg per tillfälle är rätt lite. ;)

Idag är räven på dygn 331 och hon verkar så trött så trött. Hon har kliat svansen också och juvret är lite större. Helt omöjligt att se när hon ska föla så hoppas jag inte missar det!

Ninya lurar på med sitt föl fortfarande. Men skönt att stallägaren hinner komma hem och vara på plats när det är dags iaf.

Då jag tycker att mitt ena sto inte är så tjock har jag funderat på om hon verkligen är dräktig. Hon är beräknad till 1/6 hon är ju förstföderska att det borde synas något.har inte sett några fosterrörelser men det gör man ju inte alltid. Var dax för stelkrampspruta så bad vet sig kolla och hon är dräktig . Köpte ju henne i julas så har inte varit med från början. Lycklig matte

Strax före midnatt kom det ett stoföl här! Jag var ut en stund efter 23 och då strosade Räkan runt helt lugnt, satte klockan på 30 minuter eftersom jag förstod att jag skulle somna framför tvn. När jag kom ut igen så var fölet redan ute! Allt har gått bra så nu flyttar jag över till föltråden så fort jag fått till några bilder, min telefon dog i torsdags så då är man ju utan kamera också!

Strax före midnatt kom det ett stoföl här! Jag var ut en stund efter 23 och då strosade Räkan runt helt lugnt, satte klockan på 30 minuter eftersom jag förstod att jag skulle somna framför tvn. När jag kom ut igen så var fölet redan ute! Allt har gått bra så nu flyttar jag över till föltråden så fort jag fått till några bilder, min telefon dog i torsdags så då är man ju utan kamera också!

Grattis! Kan hon bara producera ston den dära? ;)

Sunny har tydligen bestämt sig för att tidigt föl. :crazy: Hon har fyllt juvret på bara några dagar och även om det ä en del kvar, så känns det inte precis som hon tänker vänta nästan två månader med att föla...

160509_001_573049532a6b22acf38bface.jpg

160509_002_57304955e087c33fe06510fa.jpg

Lyckades äntligen fota skåran, men det var skitsvårt. :angel: Sunny blev lite irriterad över att jag skulle lyfta på svansen och ha mig. :cool:

160509_003_573049589606ee21a87cf251.jpg

Vad säger proffsen? Finns det någon chans öht att hon kniper till 29 juni? Om hon fölar på samma dygn som i fjol så blir det 22 juni, men jag börjar luta mer och mer åt att hon tänker föla ännu tidigare. O_o

Sunny har tydligen bestämt sig för att tidigt föl. :crazy: Hon har fyllt juvret på bara några dagar och även om det ä en del kvar, så känns det inte precis som hon tänker vänta nästan två månader med att föla...

Lyckades äntligen fota skåran, men det var skitsvårt. :angel: Sunny blev lite irriterad över att jag skulle lyfta på svansen och ha mig. :cool:

Vad säger proffsen? Finns det någon chans öht att hon kniper till 29 juni? Om hon fölar på samma dygn som i fjol så blir det 22 juni, men jag börjar luta mer och mer åt att hon tänker föla ännu tidigare. O_o
Darina fyllde fem veckor innan fölning och räven började fylla upp för fyra veckor sedan och hon är beräknad tills på torsdag.
Din kommer kanske tidigare men hoppas hon håller sig några veckor till.

Dygn 302 här idag! Nova har ju haft lite svullnad framför juvret i några veckor, men idag har hon fyllt liiite i juvret och tuttarna har vänt sig neråt.
Hon som varit så tjurig hela dräktigheten har nu förvandlats till en knähund!:p
Inga problem att kolla och pilla på juvret, kommer gnäggande i hagen när hon får syn på mig och sätter man sig på en sten så ska hon vara precis på en och bli kliad! Känns skönt att det vänt i alla fall!

När det är andra fölet kan hon ju fylla tidigare också. :) Bara fylla i det sista precis innan det är dags. Hon går nog flera veckor till ska du se. Håller tummen för det!

Här är en till som börjar sätta juver, beräknad 8/7. Det är mikroskopiskt lite men ändå, juver är det likväl. Förra stoet började få rätt mycket ödem vid den här tiden, det är inget som märks på Catja. Stoet som är beräknad till mitten av juni har satt mer juver, hennes andra föl, tror värmen snabbar på bebisbakandet...

Det har varit lite tyst i tråden så jag kastar in ett inlägg! Idag passerar vi milstolpen 310 dygn, känns skönt och nu kan man kanske slappna av lite från oron att hon ska kasta.

Ska ringa veterinärstationen idag och få ut avmaskningsmedel, för visst ska stoet avmaskas direkt men fölet vänta till typ 4 veckor? Första fölet så känner mig lite förvirrad av all information på nätet!

Ja, stoet ska avmaskas inom 36 timmar efter fölningen, och fölet vid 8 veckor, mot spolmask. Men det vet veterinären.

Det har varit lite tyst i tråden så jag kastar in ett inlägg! Idag passerar vi milstolpen 310 dygn, känns skönt och nu kan man kanske slappna av lite från oron att hon ska kasta.

Ska ringa veterinärstationen idag och få ut avmaskningsmedel, för visst ska stoet avmaskas direkt men fölet vänta till typ 4 veckor? Första fölet så känner mig lite förvirrad av all information på nätet!

Stoet ska avmaskas om hon har mask. Har du gjort träckprov? Mitt sto är redan avmaskat och kommer få en till dos åtta veckor efter den första.

Fölet rekommenderar man just nu avmaskning vecka åtta första gången.

Ni har rätt, förstås!!!! Det var min gamla ryggmärg som drog igång där- självklart ska stoet träckprovas först! Sorry..... :o
Kornelias träckprov visade lilla blodmasken, inte så mycket men tillräckligt för att avmaskas. Så det är gjort. Nu ska jag höra med SVA hur de rekommenderar att man gör när hon fölar. Nytt träckprov eller avmaskar man igen, eftersom hon faktiskt hade mask nu i april....?

För övrigt är hon som en tunna, har satt mycket juver redan och släppt bäckenbanden. Beräknad fölning 25 juni, så hon gör sig klar i god tid....!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka