Dräktiga ston 2015/2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min dam har haft 23 på reffen i två dagar men i morse hade den stigit till 27! Ville först inte gå ut men när hon blev själv så ändrade hon sig... Sitter o övervakar henne från jobb nu och allt verkar lugnt som väl e. Imorgon jobbar jag min sista dag sen blir de 4 veckors semester!
13331000_10153798612987672_3244685344109982315_n.jpg

Min reff visade 32 i morse...

Kommer bli gråhårig på den här ponnyn. Satt kvar i stallet till två, så fort jag tänkte gå började hon pusta, trycka rumpan mot väggen eller gräva. :p

Hon vill inte äta hösilage längre, funderar på att ge lusern istället. Konstant hungrig ute.

Min dam är ju nu på dygn 350 och inte vill hon klämma ut bäbis kan man få veta hur ni gör... :angel:

Min gick 351 dygn med sitt första föl, var min fasa att de skulle ta lika lång tid denna gång... Dock verkar det inte så just nu men än är inget föl ute så man ska inte vara för optimistisk innan den står där :D

Min reff visade 32 i morse...

Kommer bli gråhårig på den här ponnyn. Satt kvar i stallet till två, så fort jag tänkte gå började hon pusta, trycka rumpan mot väggen eller gräva. :p

Hon vill inte äta hösilage längre, funderar på att ge lusern istället. Konstant hungrig ute.
Ja, ge lusern! Det är lättätet och proteinrikt och de brukar gilla det.

Ja, ge lusern! Det är lättätet och proteinrikt och de brukar gilla det.

Jo, hon äter redan 2 hg till morgonen, men nu när hon helt ratar det svindyra specialhösilaget måste jag nog öka givan. Iof proppar hon i sig gräs hela dagarna, men lite mer vill jag att hon äter nattetid...

Jo, hon äter redan 2 hg till morgonen, men nu när hon helt ratar det svindyra specialhösilaget måste jag nog öka givan. Iof proppar hon i sig gräs hela dagarna, men lite mer vill jag att hon äter nattetid...
Du menar kanske pellets? I så fall låter det rimligt. Fast den givan lär du kunna öka på ordentligt ändå.

Nu har det lugnat ner sig igen, blir nog efter helgen. Om hon inte försöker dra en fuling :D
Har bara petat i maten i två veckor men nu
hetsäter hon!

Hon var väldigt svullen i bakbenen ikväll så det blir lindat på kvällen hädanefter.

2hg? lusern brukar man ge i kilo.

Nä, hon får 2 hg då hon får en liten giva havre på morgonen och jag vill att hon ätit grovfoder innan hon får havre.

Jag syftade med det på att hon äter det på morgonen = det borde gå att få i henne mer under natten eftersom hon inte ratar det som hon gör med hösilaget.

Sedan är hon en Welsh mountain, så det blir ändå inga jättegivor. :)

Här har de varit en orolig natt... Damen har hållt mig vaken hela natten och ett tag trodde jag det var på gång men icke... Reffen visar fortfarande 27 och hon läcker lite mjölk, har gjort det några dagar nu men syns bara på benen. Frågan e hur många dygn vi har kvar, 330 idag!

@Habina
Queenie åt 3,3 kg (ett rågat fodermått x3) lusernpellets varje dag ett tag, försökte med strålusern men det ratade hon ju. Och efter fölningen toppade jag med Krafft muskel för att få ännu mer protein. Nu går hon dock på bete och får typ 1/4 kg bara för att få i sig mineraler. :)

Så spännande att fortsätta stalka den här tråden! :D

Vid två la sig Sunny ned, så då tillät jag mig själv att slumra. Vaknade dock så fort hon lät, vilket hon gör ofta. ;)

Halv tre började hon plötsligt äta hösilage igen. :p Men jag tror ändå 1 kg lusernhack kommer göra henne gott.

Reffen fortfarande i taket i morse, men bäckenbanden är helt klart slappare. Finns lite mer plats i juvret dock.

Sitter på madrassen i boxen bredvid Sunny. Hon moffar lusern, har hittills stoppat i sig 1,4 kg. ;) Tror hon får klara sig med 2 kg på en natt iaf, blir ruinerad annars. :p Men vi får se, jag vill ju gärna att hon fortsätter äta.

Reffen är fortfarande på högsta värde, bäckenbanden lite slappare och hon har större vaxproppar. Dock gul genomskinlig vätska i juvret.

Köp lusernpellets istället! Det blir billigare. Du måste förstås blötlägga det några timmar innan du ger det, men hästarna gillar det och det blir som sagt billigare. Numera är det den enda foderstaten här; hösilage, lusernpellets och mineraler. Fungerar super, även till högdräktiga ston.

Ni som använder refraktometer- hur funkar det? Jag trodde att man använde det efter fölningen, för att kolla värdet på råmjölken, men jag har förstått att många använder det även innan. Hur avläser man de värdena?
Jag har skaffat mig ett "Time to foal"- test (har använt det ett par gånger tidigare också) som mäter kalkhalten i mjölken innan fölning. Ju högre kalkhalt desto närmare fölning. Just nu ligger Kornelia på 10% chans för fölning inom 12 timmar, så det kan dröja ett tag till.
Men jag minns att sist vi använde det så gick det jättesnabbt från låga värden till höga, några timmar bara, och sen fölade stoet på natten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 973
Senast: Robina
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur