Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

lite kl

VH testade utvändingt ultraljud, tror det var 15% korrekt.
så bättre chans att gissa.

Nej du ser ju nu att det jag helt plötsligt såg efter att ha ägt hästen i tio år var hittepå. Trots att tom veterinären hajjade till i månad 5 när magen bonkade runt och tyckte det var märkligt.

Jag vet inte om det var fölis jag såg men helt klart var det rörelser pga fölet.
Sista månaderna var helt ett helt tivoli i magen. Här från månaden 6
http://youtu.be/hWD-KlwYBUQ
Kul när de inte ens tror vad de ser med egna ögon:crazy:

Kan det vara så att det är lika olika som med bebisar?
Diagnos redan i fosterstadiet;)

Jag kommer att bli mer orolig om det INTE rör sig...

Vad väger en sdn?
100 g?

Kl
Jag undrar redan nu hur mkt min häst väger.
Den väger ganska precis 800 i normala fall, men är nu större.

När hon var ung o redan då mkt stor följde uppfödaren rek. på Kraffts påsar. Hon var tunn.

När börjar ni fodra upp?

Chipmunk, gud vad jag skrattade när jag läste det, haha en sån jämförelse. Jag frågade maken som sade att Piff o Puff är sådana djur.

Jag kommer att ha mitt sto på fri tillgång på hösilage med ganska högt värde, både protein och energimässigt och jag tror inte hon kommer behöva kraftfoder då hon är lättfödd. Men skulle hon tappa i vikt eller se tunn ut kommer hon få havre och lusernpellets och jag har koll på hennes hull redan nu.

Senast ändrad:

Väger din häst 800!!!
Herre gud! Vad är det för jätte?

Mina har alltid fri tillgång på bra grovfoder och håller sig runda och fina på detta. Sedan får de kraftfoder beroende på vart i dräktigeheten de befinner sig. (Krafft protein pluss tillsammans med havre och betfor)

Från månad 8 ökar behovet radikalt. Jag smög in det från månad 6. Vinter ihop med dräktighet krävde mat.

Det märkliga är att han inte är så vild nu, kanske för att mamma fullblod rastar av honom ;)

Jag håller med, låter som en jättehäst!

Festina, tycker du att man bör ge kraftfoder även om de ser ut att vara i gott hull när de är högdräktiga? Jag funderar lite då mitt sto som nu är dräktigt var väldigt liten och tunn när hon föddes och blev också mycket mindre än sina föräldrar. Hennes mamma var i mycket gott hull hela dräktigheten och fick inte mycket kraftfoder utan klarade sig nästan på enbart hösilage.

Kan man påverka födelsevikten på avkomman genom utfodringen? jag menar inte extremt på något håll, självklart finns risken att ett undernärt tunnt sto får en mindre avkomma, men om stoet ser ut att vara i normalhull mot överhull, bör man ändå fodra upp?

För att dra liknelsen till andra djur (jag jobbar med suggor) så har undersökningar gjorts som visat att högre fodergiva i ett visst skede i dräktigheten ger tyngre smågrisar.

En 175 häst av grövre modell och lite extra hull har nog inga problem att komma upp i 800 kg. De flesta underskattar vikten på sina hästar ganska mycket.

Ja det är ju det. Och när man väl gör det blir man lika förvånad varje gång ;-).

Japp, jag tycker att man skall tillskottsfodra sina hästar, De kan ju tappa så otroligt snabbt den sista tiden... Även om de är i bra hull så kräver det ju så otroligt mycket mer av stoet för att tillgodose alla behov de sista månaderna. O Speciellt på vintern, där får de ca 30-35 kg hösilage per dag...

Ok.

Jätteintressant att ta del av hur andra gör och tänker, jag har ju även haft ett dräktigt fullblodssto och där var det ju inte tal om att inte ge kraftfoder utöver hösilage, hon var typen som gav allt till fölet som såg ut som en bodybuilder.

Men sista halvblodet jag hade dräktigt såg själv ut som en bodybuilder i bulkningsfas och fölungen blev som sagt liten och lite tunn. Så det är väl olika.

Vi ger inget extra bara för att de är dräktiga. Fri tillgång på BRA grovfoder, mineraler och selen. Oftast är de tyvärr för feta vid fölning ändå.

Om nån faller ur när de ger di kan det bli aktuellt med kraftfoder men det är undantagsfall.

Ja mitt grovfoder har högt värde, kan inte siffrorna i huvudet, men det är samma leverantör sen flera år tillbaka och jag har varit mycket nöjd, kvoten brukar bli hög, och det är just mineraler och selen som behöver tillsättas. Både protein och energi brukar vara för högt enligt foderstatsprogrammet men jag tycker det fungerar bra.

Sista stona som gick dräktiga här var i överhull runt fölning så då känns det ju sådär att ändå ge kraftfoder. Sen gav jag lusern som tillskott när fölungarna var runt 4 månader då jag tyckte att stoet tappade lite.

Men vi får se, håller som sagt hela tiden koll på hullet :)

Tack för era synpunkter.

Väger din häst 800!!!
Herre gud! Vad är det för jätte?

Mina har alltid fri tillgång på bra grovfoder och håller sig runda och fina på detta. Sedan får de kraftfoder beroende på vart i dräktigeheten de befinner sig. (Krafft protein pluss tillsammans med havre och betfor)
Hon är 184 o proportionerlig- mamma diplom o halvsyskon 3reg. kvalitets o 1 breedersvinnare samt är normalstora. Hon själv fick ju avdrag på typ likväl som mindre ston får.

Nu har jag ju en fördel med mkt sen seminering. Att hon inte kommer att vara högdräktig under de kallaste månaderna.

Jag har blivit rek. K. 90 vid 4-5 mån o sedan 120. Mkt för Ca/ P halten. kommer att ge Steeljoint för skelettet på både sto o ev. fölis. Har bara sett oproblematiska benställningar på de som fått det. En slump?
Jag är troende gällande det;)

Silaget är mkt bra. Har ju även en gammal häst.

Senast ändrad:

Jag har också sett skillnad på stonas magar tidigt och angående hamster så är det ju inte bara den som tar plats i magen utan moderkakan torde ju växa med samt själva livmodern sam den vätska den innehåller med fostret ....

Sen i 4-5 månaden brukar man kunna se V formen på magen där mitten på magen blir lägsta punkten .

Kl

Kraft verkar onödigt om det inte behövs. När de inte äter gräs hade jag dock tillsatt vitaminer om man inte ger kraft. Hö och silage tappar i vitamininnehåll framåt vintern.

Jag ger chevinal o S J.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel ang utfodringen av dräktigt sto:(

Jag vill hinna lära mig så det inte fattas ngt för varken stoet eller hennes foster. Därför är jag glad över att få lära mig av er som varit med...

Jag är osäker om chevinal innehåller mineraler o kalk? är det inte mest vitaminer i det?

Jag hade satsat på ett mineralfoder, men du får läsa på innehållsförteckningen o se vad det innehåller.

Har du analys på grovfodret så utgår du ifrån det, använd ett foderstatsprogram där du lägger in hästens status (dräktig) mm så hjälper den dig att hålla koll på mineralbalans och kvoter. Däremot kan man aldrig lita blint på tabeller, din häst kanske behöver mer eller mindre, viktigt att se hur hästen ser ut också. Men en bra balans mellan kalk o fosfor är viktigt, likaså tillräckligt högt protein i hösilaget.

chevinal innehåller det mesta o till det får de Steel joint som är ett dolomitkalk. Du vet att hästar uppfödda på öland o Gotland anses vara starkare i skelettet. Öarna är gamla korallrev- dolomitkalk.

I STEEL JOINT finner du viktiga byggstenar som kalcium, magnesium, kisel, bor vitaminerna A, C och D3.
Kisel gör att upptaget av kalk blir bättre.
Uppfödare som ger Steel Joint till sina dräktiga ston tycker att fölen föds med starkare benställning Hovkvaliteten förbättras och leder och ledbrosk stabiliseras.( A. Lindholm).
Jag har även sett föl som rätat upp sig kvickt sen stoet fått SJ efter fölning o de för upprätade blivit normala- inga sjukbeslag har behövts.

Jag ger ju fritt silage o det fattas lite i kvoten o jag tänker inte chansa nu.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka