Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jo, hon är väl det. Jag brukar inte hålla på allt för mycket med henne pga det.
Men hon var dyblöt och jag tänkte bara se till så hon inte blir förkyld, men det uppskattades ju uppenbarligen inte.
Får hoppas att jag är mer förberedd om det händer igen.
Jag blev så arg så att jag gick ur boxen, för att inte skada henne!
Min första reflex var att slå till henne riktigt ordentligt, men jag hejdade mig, som tur var.

Kul med en Marinero fölis på din kompis halvblod.
På min häst kunde man se att hon buktade ut vid flankerna redan innan dag 90. Tycker inte hon är jättetjock men kunde knappt knäppa hennes regntäcke runt magen. Så undrar vad man kan hitta ett som är så kort som 145 men för runda magar?
Ger också chevinal plus till min, men är orolig att det är tillräckligt med selen och vitamin E i det. Har alltid gett kalk upp till men läste nu att betfor som jag ger, innehåller kalk. Är inte alls bra på det här med fodertillskott.
Min är besatt av mat, lite jobbigt då hon redan är en frodig dam. ;) Min var lite sur i början på dräktigheten och hon har varit ganska jobbig mot hovslagaren de sista gångerna :mad: även om hon nu är ganska balanserad i sitt humör.

Vi har ett sto som blir sådär när man skall hålla på med täcken... RÖR INTE VID MAGEN!!!!
Då blir det hus i helvetet för henne.... annars är hon inte aggressiv... Men det är ju inte en häst du direkt ställer dig o kelar med när hon är dräktig...
Men hon lämnar sjukt fina föl och ett bra temperament på dem.

Skall ju dock tilläggas att hon bara "hotar" biter mot en men aldrig på en... Lyfter bakbenen och slickar öronen bakåt...
Anledningen till detta är ju för vi märkt på henne hur hon är så det tas aldrig på eller av täcken på henne när man är ensam eller inte har henne uppbunden...
Hon kan vara en riktig ragata ibland... (Tråkigt nog) ....

Kl
Mitt sto är nu på dag 65.

bara 270 dagar kvar:(
Usch så dryg väntan.....Så mkt kan hinna hända.

Varför kan de inte vara som katt o hund- 60 dagar:o

Det är väl så man får göra.
Jag band upp henne när täcket skulle av igår kväll.
Vågar inte annat nu!!!

Inget är som väntans tider brukar man väl säga :meh:

Stoet som är dräktigt, rids hon också eller används enbart i avel? Annars får du ägna dig åt namnfunderingar etc så länge ;)

Min lilla treåring reds in i våras innan hon betäcktes och är inte riden sedan dess, jag hade tänkt rida henne lite smått i november-december, bara för att befästa grunderna, absolut inget ansträngande och inga resor till ridhus.

Det var någon som efterlyste en tråd om namn på våra blivande fölungar.
Tycker ni att det är för tidigt för en sådan tråd eller bara kul?

Nej men det är väl bara kul! Jag tror det var Concett som tyckte att vi skulle göra det, jag trodde att hon skulle göra det :D

Inget är som väntans tider brukar man väl säga :meh:

Stoet som är dräktigt, rids hon också eller används enbart i avel? Annars får du ägna dig åt namnfunderingar etc så länge ;)

Min lilla treåring reds in i våras innan hon betäcktes och är inte riden sedan dess, jag hade tänkt rida henne lite smått i november-december, bara för att befästa grunderna, absolut inget ansträngande och inga resor till ridhus.
Hon har dragits med en skada så jag tänkte att hon skulle få vila fullt ut.
Lite i skogen efter 90 dagar kanske.

Namn... Jo nog har man spånat även om det är som att köpa barnvagn innan:eek:

Åh jag är så tramsig med sånt, vågar inte tänka på namn för då kommer säkert nåt hända! Ändå har jag redan funderat ut ett ;-)
Min annars så matglada tjej hade inte rört sitt hö i hagen idag så nu blev jag super nojig!
Men förhoppningsvis har det varit så varmt o gott så hon har klarat sig på det bete som är kvar.
När jag tog in dom så dök hon ner i krubban o slaffsade i sig betforn ;-)
Har haft lite funderingar på om det är fölet som boxar runt i magen eller bara tarmrörelser, när hon var skendräktig förra året inbillade jag mig fosterrörelser så nu är jag lite försiktig men ikväll gick det inte ta miste på vad det var!
Hela magen bak vid flanken hoppade o studsade!
Det va roligt att se :-)
170 dygn på söndag.

:bump: :bump:

Vad roligt!! hur häftigt som helst med fosterrörelser redan ! :D

Räkan är på dygn 123 nu... Har precis bokat en tid för vaccination mot abortvirus men jag måste ringa vet. på måndag för hennes influensa går ut den 15 /11 och vi bokade 12 / 11 för abortviruset.. Har för mig att man inte ska ge båda vaccinationerna samtidigt.. Någon som vet ungefär hur länge man ska vänta emellan vaccinationerna?

jag vet inte.. Räkan skulle först vaccinerats i torsdags men hon fick hippotrim för sin mugg så då tyckte vet att vi tar ett annat datum för abortviruset för att inte ge för mycket substanser på samma gång.. och har för mig att när jag pratade med henne om vacc. första gången så tyckte hon inte att man skulle ge båda samtidigt.. Hon kanske rent generellt sett är extra försiktig med att ge olika läkemedel samtidigt eller vad man ska säga.. Sedan så är Räkan en känslig donna som t.ex. flyger i luften av ett litet stick med nålen.. så det kanske har med det att göra också..

Ok, hoppas det är något sådant, eller att min pålla är väldigt motståndskraftig.

Inatt har mina hästar stått inne för första gången i höst, det har blivit kallare om natten och det finns massor av frost i det höga gräset så jag vågar inte ha dem ute pga fångrisken förrän de betat av lite mer i vinterhagen.

Det här med frostgräs hur är det nu, jag hade tänkt släppa ut dem i hagen framåt 11-12 då har solen värmt upp gräset lite, då är det väl inte lika farligt? Vi har ju en liten ponny också och det är väl henne jag är mest rädd ska få fång men samtidigt så har Fendi lite fettdepåer uppe på korset så hon kan ju också drabbas.

KL

Nu hänger jag på här med, kollade precis mitt sto på 90 dygn, och hon är fortfarande dräktig.

Grattis:)

Min for omkring som en vilde i morse ... en stor en som man måste akta sig för lite .

Jag läser av allt o tolkar negativt. det kanske betyder inte dräktig.:meh:

24 dagar kvar till ...90 bara.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka