Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Gud vad avundsjuk jag är på er som kan följa era ston varje dag. Mitt sto står 7 mil ifrån där jag bor men försöker hälsa på så ofta jag kan.

Mitt sto är idag på 140 dygn :)

Vi har 3 dräktiga ston i år =9 alla tog sej påförsta försöket =)

Maj Savanna (korsning) är dräktig med en ponny på 174 dygn
Stássa frá Vatni (islänning) dräktig med våran egen hingst på 155 dygn
Aleiga från Ryet (Islänning) också dräktg med vår egen hingst på 131 dygn

Bild på pappan till de 2 sist nämnda =)
1005925_10151468503836901_610385373_n.jpg

Guuuuud vilken läckerbit!!!!!:d
Älskar isisarnas speciella färger!

Vi hade vetrinären ute för en sista extra koll på tjejerna igår.
Dom har ju nästan precis kommit hem från betet som dom gått på i 5 månader så vi ville kika en gång till. Mycket kan hända på den långa första tiden!
Men 3 av 3 bebisar var kvar på plats, stona är mellan 148-188 dygn igår.

Den första är beräknad till 17 mars men hon går alltid över 3-4 veckor så jag gissar på att alla bebisarna kommer i mitten av april :)

KL

Mitt sto har fram tills igår (dygn 155) varit en gosegris under dräktigheten. Igår har hon gått in i en ny fas och förvandlats till en huggkobra... :p

/Lizzie

Vilken häftig kulör:)

Grattis.

Lizzie. kolla hormonkurvan o se...

Kl
Jag börjar noja för att min kan ha tvillingar. De ska ju inte vara så stora redan:(
20 dagar till 90:nailbiting:

måste be ngn kunnig titta.......

Nu blir jag nojig! Mitt sto har ätit bra och hela tiden gått upp i vikt. Hon såg riktigt välmående ut för ett par veckor sedan, började öka foder intaget kraftigt!
Men nu har hon sedan några dagar tillbaka ätit mindre och jag tycker hon ser lite halvful ut. Förlåt, men hon gör det. Hon har ju börjat byta päls, vet inte om det kan ha med saken att göra? Är det normalt att aptiten går upp och ner när de är dräktiga? Hon har ju haft kraftiga humörsvängningar med, men verkar lite lugnare nu. Jag blir så orolig att hon inte är dräktig längre pga att hon både äter mindre och är lugnare. Men det kanske inte är något konstigt? Om de kastar vid denna tiden, dygn 175 idag, hittar man fostret då? Borde väl sitta en massa kladd och blod där bak isf?

kl

Min kollades äntligen igår efter mycket strul med distriktarna så åkte jag till slut till klinik. Hon konstaterades definitivt dräktig. Så att hon fortfaranade är dräktig nu på 98 dygn gör att jag vågar hoppas lite på riktigt även om det är lång tid kvar :)

Grattis.
Kl
Om man vill ha en fosterförs. efter 90 dagar. ska de ha intyg från Vet?
hingstägaren? Förutom att man ska betala avgiften?

Kan man tyskregga ungen fast den är gjord på svensk mark?
Antar att man måste följa den inhemska regeln. Den får ju likförbannat bara vita papper:(

Du kan fosterförsäkra från 45 dagar på de flesta försäkringsbolag. Agria ville inte ha intyg när vi försäkrade in, däremot vill de ju ha intyg på att hästen har varit dräktig om du begär ut pengar, Vi fosterförsäkrar ffa för att ha vetvård för fölet om det blir komplikationer vid fölningen.

Vi funderar på att tysk-registrera vår svensktillverkade fölunge, både hingst och sto är godkända hannoveraner. Jag har dock inte rotat jättemycket i hur det går till än.

Tack för svar.
Ska kolla med mitt förs. bolag nu.

Mitt.... foster:o har ju bara far, morfars far samt mormors far som är oldenburgare( tror jag). Blir nog mkt svårt. Skitsamma iofs då jag inte ämnar sälja.
Nu får man ju delta på Kvalitén inom tävlan. Stoets res. finns inte med- utom tävlan.
De skrev mankhöjd 180- för att stickan inte gick längre:D
180 var hon på sin 3 årsdag. Då slutade jag mäta.

Jag hoppas på en ngt mindre häst.

Knapplån
Mitt sto kollades på 90 dygn för en och halv månad sen och var dräktig. Hon själv tror och ser ut som hon ska få i morgon, men jag hoppas hon väntar till maj. Försöker hålla i gång henne lite med promenadridning, hon är pigg och glad att rida och hon är så bra ridsällskap till unghästarna. Men jag kommer ställa av henne nu när vintern kommer, hon går på lösdrift och har fri tillgång på hösilage.

Jag har ju ett sto med vita papper och hon får göra det mesta utom att bli stamboksförd, men nu är stamboksföringen borttagen så egentligen finns det inga gränser.

Kunde inte öppna bilden.
Det går nog bra för min tror jag :/
Det är bara jag som är så nojig hela tiden.

KL
Har fått offert från mitt förs. bolag o jag tror jag nöjer mig med 15´

Den kostar 2400.

Nu ska vi bara klara av 90 UL om 14 dagar.:nailbiting:
Hon är skitgrinig om man råkar röra vid flanken- den f.d gudasnälla.

Å min står 65 mil bort :(

Jag kommer att hälsa på i februari och sen så kommer jag att vara där när hon ska föla - förhoppningsvis så är åbäket i tid med fölning, men semestern är iallafall förlagd till skånska landet.

Hon har minus i protokollet - jävla hagga - min lilla C-ponny flicka har också flyttat dit nu eftersom hennes ryttare finns i närheten, så efter ett par veckor i "karantän" så fick lillan flytta in till de dräktiga stona och de andra som aldrig träffat liten förut var snälla, men min som gått med henne förut var ett monster hon jagade henne med klapprande käftar, men den lilla är både snabbare och smidigare så henne går det ingen nöd på, dessutom fick hon och hennes kompis (åringen som hon gick i karantänen med) en egen bal för de dräktiga tanterna ville inte beblanda sig. MIn är lägst i rang i den flocken så det är nog därför som hon fick uppdraget att tala om var i skalan den lilla är.

Håller tummarna! :)

Min har också gått och blivit en surtant. Speciellt vid täcke på och av och vid vissa andra tillfällen. Är tydligen helt rabiat på morgonen när hon skall ha sin morgonhink. Nåde om någon annan får före. Helt tokig är hon. Inte heller speciellt förtjust i boxgrannen längre trots att hon varit helnöjd med honom hela tiden innan. Drar tänderna längs gallret så man börjar undra om hon vill ha några tänder kvar. Så om hon inte ger med sig skall hon få en hörnbox där hon kan vara lite mer isolerad så hon får lite lugn och ro. Tokstolla :D ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka