Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

kl
Mina damer är nu på 122d resp 172d... Mandora som är beräknad i april är tjock som en tunna, ser ut att kunna föla när som :p Miranda är smal som vanligt (inte mager alltså) :)

Man kan kanske göra en liten sammanställning nu, när de flesta gått över 90 dgr.
Info om Sto. dräktig med, och på vilket försök (med den hingsten) är intresserad av att se vilka hingstar som valts till vilka ston samt viss info om fertilitet.
Själv har jag två dräktiga
Meredith (-Lasandos - Maximus) dräktig med Daquar CC på första försöket
Margie (Cagliostro - Maximus) dräktig med Cartier på andra försöket

Kl
Har varit utomlands en vecka nu o lämnade mamma häst i min sambos händer, med klara instruktioner att hon behöver extra många pussar nu ;-)
Ska bli skönt att komma hem imorgon o sköta om min snäcka själv.
Har en kalender som räknar ner till beräknat datum, nu är det bara 4 månader och 26 dagar kvar! Helt galet var fort tiden har gått!

Kl

Ni som vaccinerar, gör ni det fortfarande vid 5,7 och 9 månader? Jag som är helt nybörjare blir förvirrad, läste om någon kombination med vanligt infuensavaccin? Vad är bäst? Eller är det likvärdigt? Hur sent kan man ta kombinationsvaccinet? innan dräktighet eller kan det göras under? Känner mig förvirrad ;) O_o

Jag kör också 5,7,9
Fick vaccin till första, pratade med vet igår, då fanns det en dos kvar som min ska få. Sedan hoppas jag att det kommit in nytt till tredje :crazy:

Jag kör som dem andra i månad 5, 7 och 9. Mitt sto vaccinerades första gången i onsdags, fanns bara två sprutor kvar på kliniken. Fick ena vid vaccinationen och den andra ska läggas undan åt mig tills nästa gång! Sista sprutan får jag eventuellt ringa till andra veterinärer och höra om dem har, men det borde ju finnas någonstans. :)

Då känns det bra att göra det också. Pratade med vet förut och det skulle inte vara något problem för dem. Annars har jag garderat upp mig med annan vet som kan beställa hem på förfrågan så jag hoppas det löser sig :)

*kl

Vår tjockis är nu på dygn 152 och ja hon är rätt jobbig.. ;)

Hon är snäll och glad mot oss människor men en hagga i hagen.
Igår fick jag absolut inte borsta henne på magen och knappt resten av kroppen och när jag skulle gå på promenad med henne så först vägrar hon gå, sen blir hon livrädd för en sten, och när vi kommer ut i skogen så kör hon ner näsan i gräset á la ponny och jag får knappt inte upp henne igen. :wtf:

För några dagar sen när de andra skulle rida så sprängde hon staketet och när de ställde in henne i boxen tänkte hon hoppa över boxväggen. så en av dem (människor, ej häst) fick stanna kvar hemma :cautious::banghead:

Hon är extremt flockbunden just nu och det är rätt jobbigt :p

Hon har dessutom alldeles för mycket överskottsenergi. Om någon vill komma och rida en knappt riden halvgalen fjording så är ni välkomna. :sneaky:
Tanken var ju att rida henne lite, men just nu känns det bättre att hålla sig till tömkörning och promenader.

Föresten så dog min pappahäst i tisdags natt :(

Väldigt tråkigt. Han var bara 6 år gammal och får som max tre föl = pressen att få fram ett perfekt föl med perfekta resultat är rätt stor ;) :(

kl

Nog för att min donna varit lite till och från, upp och ner bitar i dräktigheten men nu beter hon sig som en hingst. :crazy: hon skriker konstant, brummar och fjompar sig vid andra hästar, dansar, står på bakbenen, röjer och är grymt jobbig att hantera, står tydligen bitvis på bakbenen i boxen vid fodringstillfällen. Lever rövare helt enkelt. Detta började för typ 2 dagar sedan. Hon är en maniac :o :banghead:

Är detta vanligt? Eller något mer som råkat ut för likande? Hon är nu på dygn 116. Jag hoppas det ger med sig för innan dess har hon varit perfekt som dräktig Snäll, mysig, lugn och allmänt trivsam även om hon haft lite humörvängningar men det är ju fullt normalt. ;)

Ja vid förra UL.

Ett par dagar kvar..
Vilken oändligt olidligt lång väntan det kommer att bli till ev. nedkomst:nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar