Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Förra året var jag snabbt inne i denna tråd och i år har jag vist nästan glömt bort det - eller fokuserat på årets föl kanske...

I alla fall, har två ston som är betäckta (och har föl i år). Idag är de på 153 respektive 135 dygn och går fortfarande med sina föl, även om det äldsta håller på att vänjas av lite långsamt.

Ena damen för några dagar sedan:
IMG_0014-3.jpg

Och andra tjejen några dagar tidigare:
IMG_0011.jpg

kl

Nog för att min donna varit lite till och från, upp och ner bitar i dräktigheten men nu beter hon sig som en hingst. :crazy: hon skriker konstant, brummar och fjompar sig vid andra hästar, dansar, står på bakbenen, röjer och är grymt jobbig att hantera, står tydligen bitvis på bakbenen i boxen vid fodringstillfällen. Lever rövare helt enkelt. Detta började för typ 2 dagar sedan. Hon är en maniac :o :banghead:

Är detta vanligt? Eller något mer som råkat ut för likande? Hon är nu på dygn 116. Jag hoppas det ger med sig för innan dess har hon varit perfekt som dräktig Snäll, mysig, lugn och allmänt trivsam även om hon haft lite humörvängningar men det är ju fullt normalt. ;)

Min dam är som en spottande huggkobra varje morgon och det är fullt krig mellan henne och mig varje morgon :crazy:. Men så på kvällen då har damen förvandlats till en gosegris istället. Snacka om scitzofren häst :p . När hon inte är dräktig så är det en riktigt diva, men i alla fall lättare att hantera... Huggkobratendenserna har kommit nu i mitten av hennes dräktighet - tidigare så lallade hon runt i någon form av dräktighetsbubbla och totalt frånvarande på ovärlden... vet inte riktigt vilket jag föredrar... ;)

/Lizzie

/Lizzie

Scitzofren:D

Min är nu mkt tryggare med andra hästar.
Hon betér sig annars som om hon tror att hon ska bli våldtagen o skimlar ska vi inte prata om. Hästar med ryttare går dock mkt bättre.

Just nu går borstningen ngt bättre. enligt hormonkurvan ska PMST kurvan vara på väg neråt. Tja vi får se. Blir alla ston diviga?

Vi har två dräktiga ston här. Den ena, Cinnamon, har förvandlats till en riktig surkart. Det var hon inte alls förra gången hon var dräktig, då var hon förvisso väldigt ung. Förra var ett hingstföl, kanske detta kan vara ett sto då?! Hon har en period trott hon var hingst och låtit som så och stampat med frambenen, stått på bakbenen i boxen. Nu är hon mest sur. På morgonen när hon ska ut bits hon och när man bostar så är hon riktigt arg O_o.
Den andra, Ricci, har vi inte haft tidigare. Så jag vet inte riktigt hur hon brukar vara, men hon är inte alls sur mot folk, bara mot valackerna i hagen. Hon är mer harmonisk och lugn, än innan hon blev dräktig. Annars är hon ett väldigt energiknippe.

tja det är väl mkt hormoner som med tonåringar, gravida och klimakteriekvinnor:D
Jag skulle önska att det INTE blev ett till fuxsto:o men självklart är jag glad över vad som...

Vilket kön skulle du önska?

Niki.
vilka häftiga färger på stona. Jag antar att du valt ut dem med omsorg.
Vilka färger får fölen?

Förra gången min var dräktig så visste jag från seminering att det var en skimmelhingst och jag hade rätt. Denna gång har jag inte alls samma starka känsla, men jag *tror* att det är en mörkbrun hingst utan tecken. Tänk om det kommer ut en fux? (teoretiskt möjligt är det, men känns inte sannolikt)

Jag tror jag önskar två stoföl :d Fast jag borde önska två hingstföl, för jag kan inte behålla dom och det är ju mer lockande med ston. Dessutom har jag två intresserade på "argbiggans" om det är en hingst. Men det vore kul att behålla "argbiggans" om det var ett sto, för det blir ett helsyskon till förra avkomman och den är väldigt fin.
Jag tror Cinnamons blir brun med lite stjärn (som den förra) fast hoppas på en svart. Mamman är svart utan tecken, pappan (Johnson) brun med stjärn.
Riccis tror jag blir brun med lite mer vitt på sig. Fast hoppas på mörkfux :love: Mamman är brun med stjärn och pappan (Florencio) brun med stjärn. Men det finns fuxar i släkten och hon har lämnat mörk fux med Zuidenwind tidigare.

axel; Niki. vilka häftiga färger på stona. Jag antar att du valt ut dem med omsorg. Vilka färger får fölen?[/QUOTE skrev:
De är inte valda på färgen ;)
Däremot är särskilt den ena färgen den vanligaste inom rasen (Rocky Mountian Horse och silversvart var färgen). Den andra är silvergulbrun. Så, man får vara noga i val av hingst så att denne inte har silvergen, men i övrigt finns inga mer färgval bakom.

Pappa är svart(konstant)skimmel och bär en gen för fux. Det ena stoet har också en fuxgen medan den andra inte är testad men det är 50% sannolikt att hon har en sådan.

Med det silversvarta stoet kan det bli Silversvart, svart, silversvartkonstantskimmel, svartkonstantskimmel samt fux eller röd(konstant)skimmel.

Med det andra stoet finns samma möjlighet (ev inte fux och rödskimmel) samt även brunskimmel, silverbrun, silverbrunskimmel, silvergulbrunskimmel, gulbrunskimmel gulbrun, silvergulsvart, silvergulsvartskimmel och säkert nåra till som jag glömt. Årsfölet efter samma kombination blev silversvart...Men det är inte otroligt att det blir till att gentesta avkomman för att få in alla rätt. :D
Silversvarta fölet från i år:
IMG_4777_copy.jpg

..och temperamentet är ungefär som tidigare, inga sura miner än...:D

:crazy:
Vilken koll du har:)
Du har rätt- PARTY:banana:

Hon ska kollas på tors.
Är hon inte dräktig ska jag äta upp farfars hatt eller mina dressyrhattar som bara ligger o skräpar

Jag kunde inte låta bli att pendla mitt sto idag, trots att jag inte tror ett dyft på det :D hursomhelst så kunde den inte bestämma sig, ibland var det i cirklar och ibland fram och tillbaka. Men så gjorde jag samma sak på en av valackerna, och den visade bara fram och tillbaka hela tiden. Är det någon som tror på detta?
Och än mer viktig fråga, har det visat rätt för er?
Vad betyder min, att det blir en hermafrodit?

Ultraljud kan visa fel :sneaky: nä bara skoja där är säkert bara en :D

Fendi har ändrat sig igen, hon har blivit som vanligt, alltså som före dräktigheten. Jag tycker inte riktigt om det men om jag nu ska fortsätta att förmänskliga hästen :D så talar man ju om spökmånader hos människor, när man känner sig som "vanligt" trots att man är gravid.

Hon har ändrats så tillvida att före dr var hon som en hund, snäll och följde mig överallt i hagen, nyfiken, ville liksom vara med, aldrig bufflig eller så. Sen när hon blev dräktig så blev hon mycket mer tillbakadragen, visade tydligt att hon vill vara ifred. Men nu är hon som vanligt igen, när jag lägger ut foder så står hon inte vid sin hög och äter utan hon är mer intresserad av mig, vill vara med, följer gärna mig när jag går hagen runt för att kolla staketet. Hoppas verkligen hon fortfarande är dräktig :crazy:

Jag kunde inte låta bli att pendla mitt sto idag, trots att jag inte tror ett dyft på det :D hursomhelst så kunde den inte bestämma sig, ibland var det i cirklar och ibland fram och tillbaka. Men så gjorde jag samma sak på en av valackerna, och den visade bara fram och tillbaka hela tiden. Är det någon som tror på detta?
Och än mer viktig fråga, har det visat rätt för er?
Vad betyder min, att det blir en hermafrodit?
Jag har sett att ni har "pendlat".
kan ni förklara?

Annars tänker jag fråga vet om hon inte kan leta noga efter ev scrotumanlag.

Jag vet att det ska vara svårt att se vid den tiden, men va 17 man är ju nyfiken.

Sassiball. Har du inte haft fler uppfödningar? Har stoet haft föl förr? hur långt gången? titta på den där hormonkurvbeskrivningen. olika hormoner vartefter. Verkar vara av vikt.
Min går iväg om jag kommer med täcke om hon anser att det är.. obefogat:up: hon ska klias på exakt rätt ställe så länge som madame önskar:meh:

Man tar ett tagel från stoet och fäster i en slät ring, sedan håller man den över korset och om ringen rör sig i cirkel så är det ett sto och om den rör sig fram och tillbaka så är det en hingst. Fast mest troligt är det nog att något annat påverkar rörelsen tror jag :D

Blir alla ston diviga?

Har ingen aning! Mitt sto var värsta divan INNAN hon blev dräktig. Jag fattade direkt när hon var dräktig för helt plötsligt hade jag en gosig häst. :D

Hennes normaltillstånd annars innebär att hon tror att hon är världens medelpunkt :p

/Lizzie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 030
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025