Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Lite som Anden i glaset då:laugh:

Om man på ngt sätt hänger upp pendeln ovanför borde det inte bli "riggat".

Min häst har skruvlockar i svansen (oborstad) o då borde den snurra.:meh:

Lizzie. Är det hennes första föl eller kan du jämföra med tidigare dräktigheter?

BTW så sa min kompis att hennes hästar brukar bli sura på kompisarna om de tagit sig o jag sa inte att så var fallet. Tänkte att hon som har så mkt rätt i mkt udda saker kanske hade fel den HÄR gången.

Senast ändrad:

Mitt sto var det sävligaste och snällaste som fanns som dräktig, inte en sur min mot kompisarna heller, så det där tror jag är olika från sto till sto. :)

Min var supermysig innan. Sävlig och helt underbart gosig. Snäll mot allt och alla. Men nu är hon som sagt helt galen, igår hade det lugnat sig lite dock. Min sävliga dam är mer än välkommen tillbaka så jag hoppas på det :D ;)

Lizzie. Är det hennes första föl eller kan du jämföra med tidigare dräktigheter?

Enligt veterinären vid semin-stationen så har mitt sto haft minst ett föl tidigare, men att det är några år sedan. Jag köpte henne som 8-åring 2006 då direktimporterad från Polen. Då misstänkte vi att hon precis haft föl med tanke på i vilket skick hon var i - hon såg helt "utsugen" ut och hennes svans var helt uppäten.

Jag har fått tag i damens första ägare som hade stoet de första fyra åren, men de har inte tagit något föl på henne, så någon gång mellen 4-7 år blev hon betäckt. Alltså har jag ingen koll på hur hon är under dräktigheten, eller som mamma.

Det jag lagt märke till är att när jag kom hem med min shettis som 1-årig unghäst - då blev mitt sto helt lycklig och behandlade shettisen som sin bebis från första ögonblicket - behöver inte betyda någonting när det handlar om hennes beteende som hästmamma ;)

/Lizzie

Jo detta är föl nr 11 o 12 som väntas här, men hormonkurvan har jag missat :o Just detta sto har inte haft föl förut.

Mitt sto var det sävligaste och snällaste som fanns som dräktig, inte en sur min mot kompisarna heller, så det där tror jag är olika från sto till sto. :)
OK, men jag tror att hon menade att det kunde vara ETT av de första tecknen.- innan 17 dagar UL.

min betedde sig som en hingst när hon kom hem från stationen. Hon fick ju se föl för första gången där borta sen hon själv var 2åring vilket kunde påverka hela förloppet- sas det.

Hmm men hur ska man tyda den? mitt sto är på ca dygn 173.

Måste tillägga att även om man fått flera föl så nojjar man ändå och oroar sig för allt. :p

Senast ändrad:

Östrogen kan man förstå o Relaxin borde vara ngt som lugnar ner.

Har ingen aning, men min har ju varvat ner o PMSG är på nedåtgående.

Rolig bild! Min häst har inte ändrat humör alls förutom att hon gått från att vara kräsen och lagom intresserad av mat till att äta nästan vad som än kommer framför mulen.. till och med torkade bananer =)

Vet. var ute och vaccinerade mot influensa igår och sade att det nu syns på magen att det är en mamma-mage.. inte bara en halm-mage längre!

OK, men jag tror att hon menade att det kunde vara ETT av de första tecknen.- innan 17 dagar UL.

min betedde sig som en hingst när hon kom hem från stationen. Hon fick ju se föl för första gången där borta sen hon själv var 2åring vilket kunde påverka hela förloppet- sas det.

Jo absolut, att min blev sävlig var ju ett tecken innan 17 dagars koll, är annars en väldigt vaken häst, men alltid snäll. Jag tror en personlighetsförändring - oavsett åt vilket håll - kan vara ett av de första tecknen. ;)

Häftigt när man ser magen :) Tycker jag kan se magen på ponnyn nu också, hon är bara på dygn 140.

Jag tror att min mest är tjock.
hon får nästan inget kraftfoder o gnäggar som tusan för några pellets vilket hon inte gjort förr.

vi får se idag om vet. anser att hon är för tjock eller bara är det o inte på Tjocken:o
Ska börja skritta henne tror jag

Såg en bild var fostret ska ligga i kroppen.

Ja jag är HELnojig. Märks det:cautious: Svammel....

Haha, ja man är nojjig nu när de är dräktiga, och hur blir det inte sen när fölning närmar sig :nailbiting:

Min ponny är ju bara tjock på ena sidan.... där har magen en annan form än på andra sidan, lite bak mot flanken. När hon blir tjock får hon fina kuddar uppe på ryggen istället, så ser hon inte ut nu, man kan säg att kudden har ändrat position :p

Utlåtande- Fet, men dräktig:o:banana:

Iom att hon är så stor o äldre ( slapp livmoder)så var tydligen fostret ngt större- dock som en kanin.:meh:

Ja nu ska vi börja röra på fläsket efter dagens firande.

Tror storleken på fostret har o göra med storleken på mamman, din häst var väl 180+ o då är det väl inte konstigt om fostret är större än på ett sto som ex är 165 cm hög...

Men Grattis till dräktigheten :)

Tack:) men man har ju hört att första avkomman alltid (?) blir liten.

Allt är ju relativt. Hennes mamma är normalstor o hennes helsyster är 170+ o övriga syskon under eller precis 170. Det stoet som hon har i båda leden var helsyster med en 180 häst- Poco, så hennes egen storlek lär komma därifrån.

Hingsten ifråga är ju normalstor.

För mig är det här lika stort som när jag köpte min första häst, fast med alldeles för mkt som kan gå på tok.

Vad skulle Betson sätta för odds:p

Grattis, vad roligt! Pusta ut liiiite lite kanske? ;)

Mitt lilla stos (161) första avkomma är runt 170, så hur mycket det ligger i att första avkomman alltid blir liten vet jag inte, men det låter ju inte som att du kommer få en liten krabat om fostret redan är större än normalt? Vet faktiskt inte alls hur det fungerar när det är så pass tidigt i dräktigheten.

Kul i alla fal! :D

tja, allt är ju relativt... Vårt Don Schufro stos första föl E: Belissimo M var på sitt 3 årstest 176 cm hög och fick därför 1 poängs avdrag pga sin storlek...

Detta är något som verkar följa hennes hingstföl. Tycker att stofölen är något mindre

Så det där är ju inte alltid sant...

Vårt Don Charly stos första föl var 170 som 1,5 åring... (andra fölet är inte så stort)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka