Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Menade inte att du hade fel... Jag bara undrade ju...

Bara för jag fått lära mig på ett sätt så behöver ju inte det betyda att det är rätt. Det var ju därför jag frågade. Frågar man inget får man ju inget veta :)

Men är glad för din skull och hoppas på ett sto så du kan få tillbaka lite av din fina Dezza <3

Betäcker du om med Granilli om det blir en hingst denna gången?

Syskon finns på moderns sida , eller så säger man att de har samma pappa ?
Så har jag fått lära mig ;)

Ja så har jag också fått lära mig. Men iom att Grandezza skrev att Granilli S och hennes sto Grandezza var 75% syskon så var jag ju tvungen att kolla om jag lärt mig fel.

Iallafall. Kul för grandezza att hon hittat en hingst med en sådan stam. Det är ju en stor påminnelse om hennes egen grandezza ju...

Mitt sto ska vara dräktig på dygn 101 idag. Nu när jag var ut i lösdriften så "pissade hon" när det andra stoet luktade på henne. Är livrädd att hon kastat.
Jag har inte sett henne brunsta men detta var nåt i den stilen.
Det andra stoet släpptes in till henne och 1 åringen i förrgår och dom är inte direkt kompisar än.....Tanken är att dom ska gå ihop i fortsättningen på lösdrift.

Kanske bäst o åka o ultraljuda henne på måndag???

KL

Har fått börja inse att mitt sto har förvandlats till en bitch hon med... Hon brukar vanligtvis vara hög i rang och kan jaga de andra hästarna på lösdriften, men är världens snällaste och gosigaste annars. Nu är hon på de andra hästarna ännu mer och jag höll på att få mig ett nyp i armen när jag skulle känna på hennes mage (som blir större och större, i dygn 163 idag). Får helst inte röra henne på magen eller bakdelen, ska det klias så ska det klias i pannan tycker tanten.

Har hört att det är bra att ge selen-tillskott under dräktigheten. Är det något jätte nödvändigt eller mer ''bara för att''?

Jag ger Fendi ett par dagar i veckan, sen finns lite i mineralerna hon får också men inte tillräckligt. Brist på selen kan ge muskeldegeneration men det är kanske inte så vanligt.

Jag tycker att Fendis mage blivit något mindre! Hmm vet inte riktigt om jag ska oroa mig för det eller kanske magen kan ändra form lite..

Idag är Primadonna E: Don Schufro dräktig på 135 dygn... Hennes "bitch" fasoner är som bortblåsta nu när vi har börjat vänja av hennes hingstföl (de är åtskilda nattetid) och hon bara äter o äter o äter :) Hennes enda intresse just nu...

En bild tagen idag...
IMG_0217_zpsfa280e58.jpg

kl

I lördags fick min lilla stackare en rätt ordentlig spark av idiothästen (den är verkligen inte snäll på något sätt och skall byta hage så snart en lösning till det finns) och naturligtvis stod man nere på Gekås och hade noll möjlighet att åka till stallet. :( Tackar för att man har ljuvliga människor i stallet där stallägare och stallkompisar har otroligt mycket kunskap och tvättare/lade om såret. Jag var dock mer än supernojig. Det behövde dock inte sys som tur var men tyvärr sitter det ju på hasen där hon rör sig så det kommer ta tid att läka. Såg mycket finare ut redan i igår även om det är bra svullet. Så vi håller rent, låter det luftas på dagen men har det lindat nattetid då hon ligger och sover och därmed även ligger i diverse smuts (läs bajs), tempar också och hoppas med allt vi har att vi slipper infektion. Är man nojig innan blir det ju inte bättre av att det finns ett litet liv i magen också. Två stycken att oroa sig för :banghead: :crazy:

fjf0xx.jpg

Men fy vad tråkigt Miiikaela... Hoppas att din häst snart blir bättre... Jag brukar tvätta våra hästars småsår med alsol-lösning. Tycker d et är väldigt bra...

Axel: Stoet bär nu på sitt 6e föl... Man blir ju lite nojjig när man ser hennes mage... Speciellt när man tänker tillbaka på saker som seminvet sagt... ex när vi undersökte henne sa de att fosterblåsan såg stor ut... Tänk om det var två som låg tätt?

Hon seminerades ju när ägget var 5,7 tänk om det funnits ett ägg till som de missat? Skulle det mot förmodan vara tvillingar så be till alla gudarna att det går hela vägen och att de är friska o krya när de kommer... ( detta gäller ju självklart om det är bara 1 i magen)

Skall absolut skriva upp det och införskaffa inför kommande sår. Är som sagt ganska oerfaren när det kommer till sår då jag varit väldigt lyckligt lottad och skonad från det mesta vad sår heter. Då är man extra tacksam att man har människor runt omkring sig som kan desto mer medan man fortfarande lär sig själv :)

Det funkar verkligen mot allt, även på människor... ex myggbett rivsår, skrapsår etc... Har alltid minst 2 st flaskor hemma... :)

Nu får du ursäkta en fråga från en okunnig, men kan inte hästar få enäggstvillingar?

Jag trodde att ston som fått många föl ser ut på det viset.:crazy:
Hon rids väl inte?

I vilket fall som så tror jag att hon som erfaren mamma o du som dito uppfödare klarar av vilket som.
Du får väl pyttsa i ännu mera mat. För 2. Då blir hon nog GLAD:d

Min ser nu inte specifikt dräktig ut längre eller så är det jag som inte tittar så frenetiskt:p

Ang. sår så dundrar jag på alsolsprit eller lägger ett förband med det efter tvätt o det torkar ihop såret snabbt.

Nej ston kan inte få enäggstvillingar.
hästar är ju inte "byggda" för att bära på tvillingar. därför kastar oftast stoet innan, och skulle hon däremot klara hela dräktigheten så brukar de bli rätt små. Detta är en otroligt stor risk för ston att föda fram tvillingar.

2012 fick vårt andra sto tvillingar, hade jag inte gått ut exakt när vattnet gick så hade jag troligtvis förlorat båda fölen OCH stoet, då bägge satt fast i födelsekanalen. Stoet var dräktighets undersökt på 17, 30, 45 och 90 och var dessutom inte vidare stor- tyvärr så klarade fölen sig inte, den ena dog vid födseln då den satt för hårt fast och den "lille" som klarade sig hade inte utvecklats ordentligt och hade inte "kalkat" i sina ben så han fick vi ta bort efter några timmar.

Hon har redan fri tillgång på hösilage så mer kan jag inte ge henne... (just nu får hon inget kraftfoder för vi håller på att vänja av hennes hingst från i år)

Visst kan ston bli större när de fått fler föl, men detta känns liiite väl i överkant med tanke på vilket dygn det var/är

"knapplån" var o kollade mitt sto idag då magkänslan sa att nåt inte stämde...och mycket riktigt så var hon inte dräktig längre :arghh::arghh::arghh:
såååå himla less man blev nu. 25000 kastat i sjön.
Tur att mannästa år har egen hingst så det inte kostar mera:up:

Hej.
Hoppar in i tråden.
Har betäckt 4 st iår.

Nr 1 är ett fullblodssto, betäckt med welsh. Hon har 159 dagar kvar till BF. I fjol kasta hon ca 2, 5 månader innan BF (tvillingar där det ena fostret försvann tidigt och tvåan kom sen). Bara en bebis iår.

Nr 2 är ett halvblod e: Rubinrot, betäckt med annan welsh. Hennes första föl. 169 dagar kvar.

Nr 3 är en ardenner, brukligt betäckt med Ardenner, hennes första föl 192 dagar kvar.

Nr 4 är en frieser betäckt med samma welsh som nr 1, 199 dagar kvar.

Nr 1, 2 och 3 tog på första försöket, nr 4 har vi kämpat med hela sommaren.

Ni prata magar, här är en bild på min dam några dagar efter hon kasta, som sagt, 2 från början, sen en som kastades sent, men hon var mkt stor. I år ser hon mer normal ut jämfört med då.

Photo_90679_1541938.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka