Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Min har 120 dagar kvar till dygn 320.
Känns helt overkligt. Det var inte så länge sedan hon var på dygn 120.
Sedan vet jag ju inte om hon fölar då, det kan ju lika väl bli senare.
Men när blir de smällfeta?
Jag funderar på om hon inte borde vara större..

Det är väldigt olika hur de bär sina föl.

Av mina ston så är det bara fröken G som ser dräktig ut. Hon är på dygn 161 likaså är vårt andra sto Remis. Remis syns det dock ingenting på.

Grace är på dygn 103 och där syns inte heller ngt.

Men de är väldigt gosiga alla tre:love:

Fy vilken mardröm:eek:

Hade du hunnit ta en fosterförs?

Hemi. Usch vad tråkigt, men stoet förblev tydligen fertilt .
Håller Tummen nu:)

Kl

Min stackare var mycket sämre igår men efter att ha pratat med vet så tyckte hon att vi kunde vänta tills idag. Sagt och gjort. Såret var inte jättefint och hon är svullen och det vätskar sig, även lite grumlig vätska. Tyvärr finns ju inte mycket att göra då man inte skall ge antibiotika. Så det är ordentligt rengjort och omlagt. Bara att hålla tummarna att infektionen håller sig i såret och inte sprider sig :crazy: :cry: och att hon skall bli bättre då givetvis. Känns verkligen skit. Där får man för att man vill att hästen skall få vara häst och dela hage med andra :o :(

Fy vilken mardröm:eek:

Hade du hunnit ta en fosterförs?

Hemi. Usch vad tråkigt, men stoet förblev tydligen fertilt .
Håller Tummen nu:)

skulle ju ingå fosterförsäkring på 10 000 hos hingsthållaren men dom hade tydligen inte tecknat nån på mitt sto. Jag skickade in intyget men det hade dom inte fått sa dom :(

Nä? Vadå? Skulle de bara teckna en om de fick in intyget?
Så även om du har en kopia på intyget, så finns det ändå ingen försäkring?
Alltså, skit tråkigt med förlusten, hade liksom räckt med det kan man känna :(

Tråkigt. Du som kämpat så hela sommaren och till sist fått dräktigt. Hoppas att det blir bättre nästa säsong.

Från vilket dygn skulle försäkringen ha gällt?
Jag trodde de flesta gäller från dygn 45...då är det bittert att ha ett intyg från dygn 44.

Har ni inget registrerat på seminstationen att hon var dräktig?
vissa bolag kan man ta fosterförsäkran redan på dygn 40 så dygn 44 kan räcka beroende på vilket bolag det gäller.

Så tråkigt när de resorberar, man blir såklart besviken.

*kl

Är det normalt att fölet dundrar omkring ordentligt redan nu, runt dygn 160?
Det började för en eller två veckor sedan och idag var det rejält drag där inne i magen.

Jag har ju aldrig varit med helt om en dräktighet så jag blir ju rädd att något är fel, eller att fölet kommer vara size ardenner när den ska ut. :p

Kl

Idag har min lilla tjockis gått 200 dygn!
Jag hade aldrig vågat hoppas på att hon skulle gå såhär långt, varit inställd hela resan på att det ändå inte kommer att bli något men nu känns det som att det börjar närma sig!
Nervöst!
O en lång vinter säger dom att det ska bli med :-( min ska ju föla redan i skiftet mars/april om det går efter klockan :-\
Fölet härjar på bra i magen! Så mysigt att stå o känna :-)
Innan har jag bara känt den vid flanken men igår rörde det sig även vid naveln på mamma häst.

KL. Räkan har nu passerat dygn 150 i fredags =) Vi firade med lös mage, tjocka bakben och penicillinkur.. Sådär lagom skoj. Men nu är hon bättre fast hon har tappat i hull. Magen är fortfarande relativt stor men hon har blivit lite tunn över revbenen så jag har börjat öka på maten en del.

Hon är fortfarande världens gulligaste och matglad :D

photo.php

Får se om ni kan se denna bilden?
Älva har passerat 200dygn och magen växer!

Lyckliga ni, som klarat av den dubbla tiden mot för min.
Å andra sidan passar vintergarderoben troligen;)

KL

Oktawias mage växer och ikväll så visade jag min särbo vart han skulle lägga handen för att ev känna fosterrörelser. Han hade tur och bebisen sprattlade till rejält i magen. Känns mer verkligt nu att mitt sto faktiskt är dräktigt (än så länge...*peppar, peppar*). Särbon var ju med och hämtade skicket med hingstsperman då vid fick ge oss ut på en liten roadtripp på 50 mil ToR till en hingststation. Kul att han idag fick känna på resultatet av den resan :D

/Lizzie

Härligt!!! vilket dygn är hon på nu?

D 188 och min särbo tyckte att damen fått rejäl magen. Jag ser ju hästen varje dag så jag märker inte på samma sätt. Däremot så märker jag ju på hennes täcken att maggjorden snart inte räcker till... :crazy:. Jag hoppas det inte blir tokkallt i vinter eftersom jag har kallstall. Men damen verkar inte vara samma fryslort nu när hon är dräktig. I vanliga fall är damen en riktig fryslort...

/Lizzie

Hur har det gått med vaccin för er del? Jag skulle vaccinerat nu för två veckor sedan men vaccinet är slut. Ringde häromdagen till vet och det nya budet är att det ska komma i slutet på månaden. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10