Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Det sade min vet också, ponnyn ska ha nu nästa vecka men har inte fått tag i något, halvblodet ska ha precis innan jul så hon klarar sig några veckor till. Nervöst detta!

Jag hann precis få vaccinet, när veterinären kom ut två veckor senare för att vaccinera mot influensan så sade hon att abort-vaccinet var slut.
Här är Räkan på dygn 158, tycker nästan att magen ser mindre ut:

Hon har även tunnat ut lite över revbenen tror jag så jag har ökat på maten nu sedan en vecka tillbaka, men funderar på att öka på ännu mer om hon inte tagit sig om ännu en vecka.. Hur gör ni med era? får de fri tillgång eller hur mycket mat ger ni nu?

Min som inte gått så långt o som är ytterst välmående har haft fritt silage, men äter nu mindre efter leverantörbyte.

Jag vill att min har lite extra hull då det kan gå fort om de börjar tunna ur, så fort den tenderar att bli slank sätts kraftfoder in.

Hur mkt foder får hon nu?
Hon ser lite kantig ut på bilden.

Jag vill också höra hur rutinerat folk gör.:)

Lizzie.
Kul när det rör på sig *avis*.
elina- fin häst o mage:)

hon får 11 kg hö, och 0,5 kg vetekli och morötter, hon hade diarré förra veckan i ett dygn och blev tunn efter det så jag har ökat på maten.. har räknat på hästsveriges program och hon får mer än vad medelhästen behöver i både energi och protein men jag funderar på att öka ännu mer så att hon får mer att ta av. Nu åker jag bort en vecka och har redan gjort höpåsar för hela veckan men om hon inte har gått upp när jag kommer tillbaka så kommer jag öka på ännu mer. Ska även skicka höt på analys av spårämnen också, nu har jag bara grundvärdena.

2013-11-24112317_zps9c65f6b4.jpg

Såhär ser Fendi ut just nu, fotot taget idag. Hon är på ca dygn 185. Magen har krympt lite och jag tycker hon gått ner lite i vikt, tror det beror på att ensilaget innehåller väldigt mycket protein så kvoten är på över 14. Hon får 1,5 kg havre plus mineraler och lite lusern nu.

Hade kanske inte behövt lusernen egentligen då foderstatsprogrammet säger att det är mer än tillräckligt i grovfodret men annars äter hon inte upp mineralerna. Och havre ger jag för att få upp energin lite. Jag är ingen foderexpert men har absolut för mig att grovfoder med väldigt hög kvot, alltså mycket protein i förhållande till energi kan göra att det går åt lite mer energi för att bryta ner proteinet. Det känns som om det kan stämma för mina hästar är fina i hull, ingen i överhull trots närmast fri tillgång på grovfoder och då har jag lättfödda hästar.

KL

Skulle gärna vilja se fler bilder på alla dräktiga magar! :)

Idag är min på dygn 171 och är rätt rund om magen. Hon är i vanliga fall väldigt lättfödd men nu har jag fått fodra på lite, delvis för hösilaget har lite sämre värden i år än tidigare och delvis så behöver hon lite ''mamma-mat''. Tidigare har hon varit fet på fri tillgång på hösilage, nu får hon fri tillgång + 2 dl soja, 3 dl betfor, 3 dl proteinmusli och 1,5 dl mineraler om dagen.

BZ2XrjSIQAE7XjG_zps1acbd24e.jpg

När jag ser din pålle så undrar jag om min är dräktig överhuvudtaget? Hur gammalt är ditt sto och har hon haft fler föl?

Ja, hon är rätt stor hon. Hade gärna velat se om någon är större. ;) Hon är 20 år och har bara haft ett föl innan, då när hon var 3-4 år gammal så det är ju ett tag sedan.

Efter den första dräktigheten då mitt sto var i normalhull då fölet föddes och blev så urmjölkad på bara ett par dagar att revbenen syntes vill jag ha henne lite i överhull vid fölning. Det har jag gjort främst genom att ge rapsolja de sista månaderna i dräktigheten.

Tack för svar, men jag gillar inte olja o då i stora kvantiteter då min märr är klart större än snittet. vi får se hur hon klarar sig. Jag vill ha mer proteiner o lysin mm. Jag kommer troligen sedan att hellre ge havre, Krafft eller dylikt.

Sassiball. din häst har nog mer mage på bredden vid ljumsken- Om jag tyder bilden rätt.
På min har täckesgjordarna börjat att hänga, men är nu ngt vidare i ljumsken.

Jag fick råd från erfarna uppfödare att det var bra för stoet att ha ett fettlager att ta av när hon skulle ge mjölk och det funkade på min. Jag gav 1 dl olja om dagen.

Jo fettlager, men jag vill ge mer naturligt fett- för en häst;)

OK kraftfoder kanske inte är så naturligt:p, men rent fett.:meh:

då ger jag hellre socker- vilket är naturligt. Fibergi sport ..typ

Ååh vad jag svamlar.

Jag har inte ens kommit halvvägs... det ger sig förhoppningsvis.

Ja det stämmer min har breddat sig vid ljumsken, hon har ingen hängande mage än så länge, kanske kan ha med åldern att göra, hon är ju bara tre.

Jag kommer nog ge min 1 eller 2 dl olja för att få upp energin, får köpa det imorgon!

Jag fattar hur du menar. Med att ha ett fettlager klarade mitt sto sig flera månader på bra bete utan att behöva stödfodras. Hon är hälften xx och det var svårt att få fettet att fastna på något annat sätt.

Huvudsaken är att du tänker på att stoet ska ha hull att ta av när hon ska ge di, annars är risken stor att hon faller ur snabbt och att du måste stödfodra hela tiden.

Hur stort var fölet?
Litet eller normalt?

nu är ju min häst så stor så ALLT blir så stort.
På håll har hon annars alltid sett normalstor ut- proportionerlig.
Livmodern var stor o slapp varav fostret hade plats att redan (?) röra på sig, så vet. trodde inte att fölet skulle bli litet.

Inte förrän man står nära får man den verkliga känslan av storleken eller när man ska upp på ryggen:p

Barbackaridning kommer inte att bli aktuellt.

Min ev. fölunge kommer ju att födas vid sämre bete, men förhoppningsvis eller med stödutfodring kommer hon att ha ett späcklager att ta av o sedan fodras med det som behövs.

Sassiball. Om din häst bara är 3 så lär livmodern vara trång o därav utséendet.

Här spekulerar "snillen" hej vilt. En som inte har en reell susning

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 031
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Söker hane för avel - Bichon
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30