Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Men fy fan :rage: Vem låter en häst bli på det sättet? Stackars krake!
Tur hon hamnade hos dig .

Jag har också köpt ett par hästar som sett ut så.... man blir ledsen men samtidigt glad att man faktiskt kan göra något åt det. Bra gjort av dig :) !

Tänker inte nämna några namn, men det är en uppfödare som levererat hästar till MYCKET kända ryttare......
När jag frågade vad hon fick för foder så fick jag till svar: Hö....och havre....
= lika med noll koll?
Nu är jag ju lite lätt dum i huvudet när det gäller att ta hem hästar.
Men jag vet att det går att få ordning på dem.
Har nämligen gjort det några gånger, pga att jag tycker synd om dem:banghead:
Denna gick som avelssto, men hade inte haft föl sedan sommaren innan,
så man kan ju undra varför hon inte tagit sig mer.....:mad:
Hursomhelst, en avmaskning och en vettig foderstat brukar göra susen.
Sedan var ju min plan att få upp henne i hull, så att hon kunde bli dräktig.
Samtidigt så tänkte jag att jag skulle ge henne några gånger på sig.
Men trodde inte för en minut att hon skulle ta sig på första försöket!!!

En till som jag!!!!:)
Det har tom gått så långt att folk rekommenderar andra att skicka sina "ök" till mig! Har fått ordning på det mesta :)

Åhh men det var väl ett bra betyg :) Problemet är bara att sen måste man ju sälja någon för det blir för många annars :P

Vad är det för stam på din? jag köpte ett fullblod som hette Fayium tror jag det stavades, hon var så tunn så jag vågade inte släppa ut henne i hagen utan täcke, för det tog ju ändå lite tid att få henne fin, men hon blev jättefin sen.

Hon hade fått "fri tillgång på hö". Det är bara det att det höet såg inte alltför roligt ut och dessutom har många fullblod svårt att äta stora mängder grovfoder, de behöver ofta kraftfoder upptill. Inte alla såklart.

Hon har brittisk stam. e: Diktat ue: Fairy King
Uppfödaren som jag köpte av, är inte den som fött upp henne.
Problemet för mig är att jag inte säljer :D

Men oj vad hon såg ut:(

Hamnar fullblod som slutar löpa hos folk som tar bort allt kraftfoder för att de tror att nerven/ energin sitter i maten.

Skitbra jobbat o lyckliga hästen som fick komma till dig:)

Ok, då har du ett problem haha :D

nä nu får vi byta samtalsämne annars kommer Görel o drar oss i öronen.

kl

1.jpeg

Tjockishäst, dygn 170.. :)

Kl. En konstig fråga, men kan ston kasta av stress?

Jag måste avliva mitt stos livskamrat sedan 14 år o det är nog jobbigt.

hon är MYCKET speciell med främmande hästar, så jag letar efter en liten som hon inte ser som ngt "hot" eller hur jag ska uttrycka mig.

Jag tror de kan kasta av stress men det ska nog mycket till när de gått så pass långt i dräktigheten. Har själv både köpt och sålt ett par dräktiga ston och visst funderar man, jag har låtit de gå själv till en början, nära kompisarna och de har kommit bra in i flocken sedan och inte kastat.

Kl
Testade pendeln på Älva idag o vilken fart den fick!
Får den bestämma så bor det tydligen en liten hingst unge där inne!
Den har inte varit snäll mot mamma ikväll :-\
Hon såg så irriterad ut i hagen när jag kom hem från jobbet, riktigt blängde på magen...
Jag som haft mycket kolik hästar är super nojig men verkar bara vara liten som är stygg.
Man ser att det rör sig hela tiden där inne så verkar allt vara en liten vilde!
Två dagar på rad har hon lämnat endel av frukosten, inte ska den vara så stor ännu att det är jobbigt att äta?
Hon har iofs inte så lång tid på sig att äta upp...
Dygn 210 idag.
När hon kom in o åt sitt foder så boxades det till rejält därinne o hela flanken vek sig på stackarn :-(

Oj, vad din unge håller på!
Mitt sto är på 212 idag och jag märker inget på henne.
Min dotter säger att hon känt fosterrörelser.
Hoppas hon har rätt! Jag är så orolig för att det inte bor någon där inne!
Men det är flera som sagt att de tycker att hon ser dräktig ut. Inkl vet :)
Så hoppas det!

Ska försöka få en bättre bild där man ser hela henne imorgon.
Är lite orolig att nåt är galet...
I och med att hon inte är lika matglad längre, har iofs bytt från dåligt hö till kraftigt hösilage så hon kanske helt enkelt inte behöver lika mycket foder längre?
När jag tog in dom tog jag av täcket och när jag kvällsfodrade såg jag att hon hade naffsat sig i sidan....
Kan de bli så störda av fölet redan, ska ju vara i storlek med en beagle nu så tycker ju inte att det redan ska vara jobbigt för henne?
Usch så orolig över allt!

Min blev ju en riktig skata efter ett tag!
Täcke? Inte att tänka på!! Borsta? Glöm det!!
Hon bet ju mig så jäkla hårt i armen, så jag började gråta!
För att inte tala om boxgrannen! Hon bokstavligt talat högg sig fast i boxgaller och skakade gallret!!!
Nu är hon lite snällare igen.
Tror de kan ha hormoner som studsar runt lite hursomhelst.
Alltså att det kan slå lite olika på olika individer.
Vad det gäller maten, så hade min en period då hon åt, så jag trodde hon skulle spricka!! 4kg müsli (avel) och kanske 18 kg hösilage!
Nu äter hon fortfarande lika mycket kraftfoder, men bara 10-12 kg hösilage.
Jag tycker att hennes mage inte syns lika mycket nu som förut, men dels tror jag att jag var lurad av gräsmagen efter sommaren och dels tror jag att pälsen lurar ögat lite. Men hon är ju inte i närheten av vissa bilder man sett här.
Så jag är orolig för att hon är tom. Men samtidigt känns det konstigt om jag inte skulle märkt att hon kastat.....

Jag testade att hälla olja i kraftfodret.
Blä...hon blev mycket besviken!
Får nog blanda det i något annat istället :)

Dygn 170! Oj!
Vad är det för ras?
Man kanske inte kan jämföra alla hästar?
Min är ju av den tunnaste rasen som finns :D

Tack!
Jag var lite orolig i höstas eftersom hon var så himla tjock, men nu känns det mer normalt. Är glad att jag har ett fullblod som älskar mat och har lätt att lägga på sig, väntar med kraftfoder ett tag till men hon får mineraler och selen. Tänkte hålla i gång henne i alla fall över jul, hon är väldigt pigg och glad att rida och jag tror det är bra för henne att få komma ut och röra på sig, vi promenadrider några dagar i veckan. I hagen går hon mest bara mellan ligghallen och höbalen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30