Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jag testade att hälla olja i kraftfodret.
Blä...hon blev mycket besviken!
Får nog blanda det i något annat istället :)

Mina skulle inte heller äta matolja. däremot linfrö o vetegroddsolja.

Läste att ston bör få olika proteinkällor i slutet såsom även solrosolja.
Det finns forskning på nätet om det.

Jag läser ALLT:meh:
Min är just nu sitt vanliga jag o är snäll o glad, men skrittas vilket kan vara EN orsak.
Min är nu på 108 dagar o buken har ändrat sig.

Såg på bild att när fostret sedan är större så är det rumpan som ligger längst ner.

Sassiball. tack för svar, men det känns oerhört svårt. Det kommer att visa sig.

Så här ser våra dräktiga damer ut idag.
Cinnamon, den svarta, är på 128 dygn och bara fet :o.
Ricci Fay, den bruna, är på 157 dygn. Liten antydan till mage kanske.
Så spännande att se vad som tittar ut till våren!
Cinnamon har alltid lätt att bli tjock och Ricci behöver mer mat. Båda äter hösillage, krafft groov 125 och morötter. Dom ser väldigt välmående ut på det. Det är stora tjejer båda 172 och 174 cm.

cinnamonlunch2.jpg

riccilunch.jpg

Kl
Jaha så är mamma hästen halt :-(
Hon har haft lite problem med kontor i länden som ligger fel o gjort henne halt på ett bakben förr...
Nu verkar det vara tillbaka.
Förr har det alltid släppt med en behandling butta.
Hur det det ut med sånt när stoet är dräktigt?
Vill ju inte åka in med henne eftersom jag inte vaccinerade henne mot virusabort :-(
Får ringa veterinären imorgon o höra om de kan komma ut, vår station har bytt ägare...
Åh så jobbigt! Kände på mig att det va nåt som inte var som det skulle :-(

Dygn 170! Oj!
Vad är det för ras?
Man kanske inte kan jämföra alla hästar?
Min är ju av den tunnaste rasen som finns :D

Det är en fjording. De andra 2 som betäcktes med samma hingst är också enorma redan (de betäcktes ~1 månad före). . Får hoppas det bara är magstorleken som är stor eller att fölis växer fort bara nu i början. Vill ju inte ha ut en alltför stor sak sen.
Min kommer inte komma ut genom ena stalldörren snart. :o

Näe man kan nog inte jämföra raser rakt av. I teorin borde ju fullblod (för du hade väl fullblod? ) vara större om magen än kallblod just för att de är så tunna, men riktigt så verkar det ju inte funka. :D

Jo, jag har fullblod :)
Lite som med människor, är man supersmal syns gravidmagen mer än om man redan ser gravid ut :D
Fast det verkar ju inte stämma, nä.

Jag har gett henne rapsolja förr, men blandade då med uppblött lusernpellets.
Då åt hon det. Får nog hitta något annat att blanda med än att förstöra hennes müsli :) vet du hur mycket som är ok att ge? Har för mig att de bara kan ta hand om ca 1 dl per dag?

Jag hade två dräktiga fullblod ett år, det ena stoet blev stor som ett hus tidigt och hade en riktigt stor rund mage, den andra såg man inte att hon var dräktig alls, 2 veckor innan fölning såg man en antydan till mage 5-9 timmar innan fölning satte hon ljuver (likadant båda dräktigheter).
Båda sto betäckta med samma welshhingst.
Båda sto i bra hull vid betäckning och efter fölning.

Kl
Sitter o väntar på veterinären som ska komma o titta på min halta lotta :-(
Hade det inte varit för att hon är dräktig så hade jag kört ner henne till Helsingborg så hade de fått röntga länden på henne eftersom det är där problemet sitter....
Hoppas det finns nåt han kan ge henne, förr har hon gått på metacam, tror jag det va, ett tag sen har det släppt.
Får se vad han säger...
Är ju extra jobbigt när bebis ligger i magen :-(

Sådär ja nu har veterinären varit här o titta på Älva.
Mystisk hälta tydligen, men jag tror att det är samma gamla som spökar igen...
Han var inne på fång men tyckte det va lite lustigt att hon bara har ont i bakhovarna även om han nämnde att han tyckte att det fanns lite lite puls i fram med.
Sen sökte han efter hovböld, eftersom hon har mest ont i vänster bak, men fann inga in eller utgångshål.
Blir metacam och boxvila en vecka o hjälper inte det så ska vi in o röntga.
Vill inte ut o köra med henne eftersom hon tycker det är lite små jobbigt och särskilt när hon har detta i bakbenet, då har hon velat försöka lägga sig ner innan :-( Sen har hon ju inte vaccinerats mot abortvirus så det känns oxå som en risk.
Är det samma gamla som spökar så syns det inget på röntgen heller, alltid haft jätte fina ben utan det kommer från länden...
Men nu får vi se vad som händer o hoppas att vila o metacam hjälper!

alltid jobbigt när de inte mår bra, håller tummarna för metacamen!

kl.

Kom hem från Peking igår och såg att Räkan inte tagit sig i hullet på veckan jag varit borta så nu ska jag öka upp maten ännu mer. Tänkte ge henne 15 kg hö nu i en vecka och sedan försöka proppa höpåsarna så fulla det bara går så att hon får i det närmaste fri tillgång i boxen, ute i hagen så får de 2 kg hö / häst plus halm, så där kan jag inte göra så mycket men så länge hon behåller aptiten så hoppas jag kunna ge henne det hon behöver under timmarna på box. Hon är inne 18 - 07 ca så då borde hon hinna äta. Har även ökat upp vetekli-givan och ska boosta med en dl olja / dag.

Tänkte även skicka mitt hö för analys av spårämnen för säkerhets skull.
Typiskt nog så ramlade jag på loftet igår och haltar hjälpligt fram... Jet-lag, höpåsar och en trappa var tydligen ingen bra kombination, men som tur är så har sambon lovat att hjälpa mig med Räkan =)

Är hon böjd?
tänkte på att man letar från hov till länd?

Hoppas att det ger sig:)

Ottilia. Kan du inte övertala övriga hästägare att ge mer hö ute o att de andra får mer halm inne istället?

Jag tror att det är svårt att putta i henne 13 kg på halva dygnet.

Kl.
Mitt sto sörjer o äter knappt. Är mkt upprörd över den nya "kompisen"

Tror att det är svårt att få igenom mer mat i hagen, dels därför att ett av stona är stor och tung och har problem med hovarna så hennes matte vill verkligen hålla henne så slimmad som möjligt, dels därför att Räkan är nr 3 av 4 i rangordningen. De äldre tanterna är de som får i sig mest av maten trots att vi lägger ut lite olika högar så gluffsar de i sig och jagar sedan bort Räkan och den andra. Räkan äter ganska så långsamt så jag tror att om vi ökar maten i hagen med typ 2 kg / häst så får nog Räkan inte i sig 2 kg extra utan kanske bara 1 kg extra. Så jag satsar först på att öka maten i boxen.. om hon börjar lämna så får jag satsa på att prata med de andra hästägarna i andra hand. =)

Men det verkar lovande, hon hade ätit upp hela insläppsgivan när jag kom till stallet igår vid 19- tiden och de får mat igen vid 21:30 så jag kan nog till och med fodra själv en extra gång mellan insläpp och kväll.

När hästarna håller på o vaktar högarna o ska ha ALLA, så är det bra att lägga ut en massa tussar- när det blir snö....

Hoppas att hon tar sig.
Får hon kraftfoder? Det är väl nu som fostret börjar växa avsevärt. Har ingen koll på hur långt din är gången:o

Jag har bara kommit till 112 dagar.

Hur många mammor håller exakt koll på dagarna under graviditeten:meh:

Väntan känns oändligt lååång...

Ja, hon får vetekli för extra protein energi och för att få till ca/p kvoten. Vill helst öka på hö-mängden så länge hon äter upp, mest för att de lättast tillgodogör sig den maten men även av ekonomiska skäl.. Man kan ju öka rätt mycket hö för samma pris som något kg kraftfoder. Hon är på dygn 169 idag. 166 dagar kvar till fölning så hon är mer än halvvägs.

Apropå full koll på dagar så har min sambo som är datornörd gjort en fölis-räknare till mig :love: klickar upp den i en webbläsare så får jag listat hur många dagar som gått, hur många som är kvar och tidigare även hur många som var kvar till 40 resp 90 dygn :-D

Jag har bara kommit till 112 dagar.

Hur många mammor håller exakt koll på dagarna under graviditeten:meh:

Väntan känns oändligt lååång...

:D Precis, här håller man stenkoll! Min är på dygn 119.... :D

Hon har faktiskt större buk, märks på sadelgjorden... Fast hon blev egentligen aldrig smal efter sommarbetet :meh:

Min Hip Hop-unge bakas på dygn 222 :D
Diarado-ungen har liiiite längre kvar...bara 148 dygn...:(

kl

Mitt sto kissade i gången igår, typ brunstkiss och var lite fjompig mot den ena valacken. Så nu har jag ställt in mig på det värsta, att hon inte är dräktig längre :cry: Borde man ha sett något om hon kastat? Hon kollades på dygn 100 och är idag på dygn 147. Hon står i liten hage (på grund av skada) och i box. Borde man se någonting? Annars är hon som hon varit under hela dräktigheten typ. Men jag tänker bereda mig på det värsta :cautious: :arghh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 668
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka