Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Ha ha och jag kan vara med i tävlingen vem som kläcker sist. Fölungen är beräknad till 8 juli.

jag fick rapport från Skånska landet och Svens härjningar att allt var bra med mina hästar. C-ponnyn hade fått vara inne och de dräktiga hade varit i sin nya lösdrift. Min dräktiga är inte så rund men har satt massor av päls, ffa i ansiktet så hon ser ut som en liten hamster

Ska vi tävla vem som hinner kläcka först :D

Ja!!! Vad kul :D
Hur många dygn räknar du på?
Har ditt sto fått föl tidigare? Hur länge har hon gått då?
Detta blir mitt stos fjärde men mitt första!
Så jag vet inte vad jag ska förvänta mig.....

Jo men jag har ju en som är beräknad till nationaldan men eftersom hon gick över 2,5 vecka i år så räknar jag med att den kommer att kläckas lagom till midsommar :D

Ja!!! Vad kul :D
Hur många dygn räknar du på?
Har ditt sto fått föl tidigare? Hur länge har hon gått då?
Detta blir mitt stos fjärde men mitt första!
Så jag vet inte vad jag ska förvänta mig.....

Jag har räknat på 330 dygn. Hon har fått två föl tidigare - ett hos mig. Då gick hon 9 eller 10 dagar över så räknar med ungefär samma denna gången med :)

Fyra föl! Då är ju din rutinerad! Känns la bra att ni inte är två first timers :D

Jag har räknat på 330 dygn. Hon har fått två föl tidigare - ett hos mig. Då gick hon 9 eller 10 dagar över så räknar med ungefär samma denna gången med :)

Fyra föl! Då är ju din rutinerad! Känns la bra att ni inte är två first timers :D

Ha,ha jo det är ju tur att hon iaf vet vad hon ska göra ;)

Uuuuh, just nu känns det väldigt kallt att veta att mitt ena sto har 330 dygn den 6 mars! Hoppas att hon går över!:)

Hade ingen aning om hur hon stod i brunst när hon kördes till stationen en lördag tidigt i april men det blev inte bättre/sämre än att hon seminerades redan på måndagen och sen på onsdagen-ägget släppte och vips så var hon dräktig! (Hon tog sig inte året innan varför vi ville börja tidigt)

Ja, ja vi får ta det som det kommer och hoppas att vintern inte blir alltför kall och lång! Det andra stoet har 330 dygn den 21 maj-lite mer fölvänligt då får vi hoppas!:)

Vi fick två fölungar i mars förra året. Det gick jättebra. Dom fick dock gå ute korta stunder i mindre grushagar som inte var fulla med djupsnö.
Sen fick dom vara en del i ridhuset också. :)

KL
Nu börjar det kännas mer och mer som att man verkligen ska få en liten fölis tycker jag. Har ju varit så nojjig till och från och oftast har det känts helt overkligt alltihopa. Men just nu känner jag mig väldigt pirrig :)

Nu är Räkan en bit över halvvägs. Dyng 175, 160 dagar kvar ca :D

Longerade i lördags och då såg hon skruttig ut i bak. som att hon inte ville föra fram bakbenen ordentligt. Funderar på om magen tar emot för bakknäna redan eller om det är något... hur är era i rörelserna ? Är de hindrade av magarna?

Jag fick känna på riktiga hormoner idag :D

Jag skulle släppa ut hästar, men terroriserade min lite och lät henne stå inne för att jag skulle börsta henne.. Jo det var ju troligt. :meh:
Borsta kunde jag typ göra på halsen. Och lite på rumpan. Magen fick jag INTE röra och hon stod inte still en sekund utan höll på att plöja över mig flera ggr.

Så nu vet jag var vad vi ska träna på :devil:

Nåväl, jag fixade henne lite snabbt och slängde ut henne i hagen. Mockade och fixade stallet och gick sen ut och skulle kläppa lite på henne under lugnare former tänkte jag. Jo visst. Min hand råkade väl hamna i närheten av magen, vilket fick henne att flyga i taget och jaga bort de andra hästarna från balen.:wtf:
Eftersom jag tror på sträng uppfosrtan så jagade jag dock bort henne också ;)

Suck. Men jag antar att man måste ha lite överseende med dem?
*bara 5 månader kvar*

Ha ha och jag kan vara med i tävlingen vem som kläcker sist. Fölungen är beräknad till 8 juli.
Min är definitivt vinnare i den kategorin. 13 Juli:o

2 dagar kvar till 120 dagar:crazy:

Hon är mycket dämpad o snällare än sitt vanliga Jag. Bryr sig inte om något. Inåtvänd. Äter dock bättre.

Jaja, så kommer din några dagar tidigt och min går över...
Förra fölungen gick hon 337 dagar så gör hon likadant nu så är det den 15/8

Hovslagaren va ute hos oss för nån vecka sedan o sa att han märkte att Älva inte kunde sträcka fram frambenen som förr men att det beror på magmusklerna nu när den växer...
Så det kan säkert vara samma på din :-)

Mitt sto som idag är på dygn 180 börjar också kännas konstig baktill när jag rider henne. Har känts så ngr dagar nu. Måste definitivt vara magen som tar emot. Hade min tränare att titta när jag red och hon tyckte det såg ok ut, även om hon inte längre kan sätta under sig bakbenen ordentligt pga magen. Veterinären tycker vi ska rida så länge det går då fölningen går lättare om de är i bra kondition och inte för tjocka. Rider ni andra? Är mitt första föl, men mitt stos tredje.

Nej, jag rider inte på mitt sto.
Hon reds inte innan förra fölningen heller och hade en helt okomplicerad fölning.

Vad skönt att det verkar vara samma för era, longerade lite idag igen och hon såg mycket bättre ut och var pigg och glad även om hon fortfarande inte trampade under sig

Savanna är på dygn 224 nu å bebis e vild å galen i magen.. hon har fölat på exakt datum när hon fått sto och 2 dagar sent när hon fått hingst.. nu går madammen själv då hon som vanligt blir en krokodil sista 4 månaderna.. hon e hemsk mot de andra hästarna. så de e lugnast å ha henne ensam

stassa e på dygn 210 å vi har kännt bebis lite..inte så lätt å känna på henne då hon e på tok för tjock å bantas för fulla muggar..men hon e precis som vanligt.. inte lika tålmodig mot de andra snor ungarna i hagen som vanligt men inte mkt skillnad..

Aleiga e på dygn 181 å henne har vi ej kännt nått på ännu å inte förrens nu börjar man se antydan till bebismage (första fölet) hon har blivit som en gammal åsna =) hahah hon går inte i många knop å går hon å e de minsann dit HON vill å ingen annan stanns =)

Blir en mars bebis å en i april å en i maj..
spännande spännande

Idag är det 137 dagar kvar till nummer 1,
147 dagar till nummer två,
170 dagar till nummer 3 och 177 dagar till nummer 4.
Ettan och Tvåan har stora runda magar som sticker ut under täcket. Trean är stor i sig själv (ardenner) mer ser ända en kula.
Fyran syns inte så mkt då hon vart lite tunnare..

Ettan och trean rids i vanliga fall, men har lite vintervila nu ska få röra på sig efter nyår igen.
Tvåan rids inte i nuläget, är ganska tuff att rida så avlar på henne ist.
Fyran rids inte då jag jobbat mkt på att få upp henne i hull, mager stackare med föl vid sidan när hon kom hit för två år sedan. Tyckte iaf hon var i tillräckligt hull i somras till att betäcka henne så ökar på maten efter hand som tiden går så hon inte tappar allt efter föl.

Min kändes också bättre igår när jag red för tränare. Hon tycker att jag kan rida på ett bra tag till. Jag kommer dock att fortsätta med lugna uteritter varvat med lite dressyr, men tar det dag för dag och känner av hur hon känns. Hennes mage börjar ju bli ganska stor nu. Dock är hon väldigt lättfödd. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka