Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

*kl

Hur tänker/gör ni andra med foder och hästens hull?
Ska man börja fodra extra i slutet även om hästen är högt i hull?
Det är ju bara fem månader kvar för mitt sto så det börjar ju snart gå mot slutet av perioden.

Mitt sto är ju ganska fet, och ungen verkar vara ganska stor. Hon går på fri tillgång dagtid och 5 kg hö på natten för att hålla nivån nere lite. Hon får nog i sig rätt mycket men går inte upp i vikt utan håller sig så jag räknar med en nergång snart.
Hennes mamma tappade i vikt rejält sista tiden och ännu mer när fölet kom och sög ur allt hon hade, så det finns ju säkert en liten risk att även detta sto blir likadan?

Jag är så rädd att jag ska missa om hon börjar rasa i vikt, speciellt med tanke på att hon har tre dm lång vinterpäls som gör att hon ser fetare ut än hon är. :p

Jag har egentligen ingen aning, men tänker att ston ska ha en del hull o att fostret behöver mer o mer proteiner för att ´kunna växa utan att stoet blir drabbat. Om de tunnar ur tas även energi.

Mitt sto som bara är lågdräktigt äter bara hö o får lite Krafft för tidig tillvänjning. Har ökat på Ca/ P
Hon har nog gått ner lite från ngt fet till ett helt OK hull.

Jag vill inte ha ett sto med toppig överlinje eller muskelfattig.
nej jag gör inte= mellan rund överlinje o välmusklad.:D

Ja det är väl så. Några muskler har inte denna häst så gott om dock :D

Jag måste köpa något för att få ordning på Ca/P kvoten. Finns det ren fosfor att köpa?

Min tanke från början var att öka på fodret efter nyår, men frågan är om man ska vänta till februari istället...
Jag är så rädd att mammahäst ska få fång så jag vill ju inte att hon ska se ut som en julgris heller. :crazy:

Jag har börjat fodra upp mitt sto lite, även om hon egentligen är i gott hull redan. Ponnyn är lite väl gott hull så hon får samma giva hela tiden fram till fölning.

Jag INBILLAR mig att det är bättre att ligga steget före.
En märr som börjat bli tunn kan nog bli svår att göda upp igen, med tanke på behovet o hur mkt den orkar äta pga minskat "matutrymme".

Fosforbalans.

jag ämnar öka kraftfodret senare o då även öka Ca o då blir kvoten rätt i alla fall.

Att vara fet är aldrig nyttigt och självklart finns det risker med det både för sto och föl. Kolik, fång och för kraftig mjölk vilket ger tillväxtstörning hos fölis.

Du kommer se när hon tappar. Då är det dessutom sommar och gräs.

Sommar och gräs? :confused:
Hästen kommer ju vara högdräktig innan gräset ens hunnit komma..

Ett icke-dräktigt sto i sommarpäls har jag inga som helst problem med att se när de börjar tappa, det är ett högdräktigt sto med vinterpäls jag är rädd att jag kommer missa tecknen på. :p

Jag INBILLAR mig att det är bättre att ligga steget före.
En märr som börjat bli tunn kan nog bli svår att göda upp igen, med tanke på behovet o hur mkt den orkar äta pga minskat "matutrymme".
Normalt sett håller jag med till 100, men i mitt fall är jag ändå lite tveksam till hur jag ska göra. :p
Det är ju en relativt ung fjording så det borde ju vara relativt lätt att få upp henne igen, men samtidigt så var ju som sagt mamma häst väldigt svår när hon var högdräktig och digivande, men å andra sidan så var hon gammal.

Yepp det är mitt första egna föl. :cautious: :D

Fosforbalans.
.

Ah tack. Det ska jag kolla efter i min butik :)

Aha. Missade att det var en fjordis:meh:

Det verkar generellt som många kallblod är med lättfödda o självklart bör man vara försiktig med övergödning. Pälsen är också ett dilemma.

Jag har problem nu med matsituationen då det nya sällskapet har 100 kg övervikt o mitt sto ska ha fri tillgång:crazy:

Ponte. hur menar du att mjölken skulle vara för kraftig?
Det är väl mer när fölet ska börja fodras som problem kan uppstå.
Föl o åringar behöver ju så mkt mat som det bara går- eller?
De flesta fölen som är nyfödda är väldigt tunna.
Har sett bebisar som varit magra för att mammorna inte velat bli tjocka.

Jag tycker att det är skillnad på gott hull o FET.

Jag har nu lyckats få upp Räkan i bra hull igen... hon föll ur lite när hon var dålig i magen. Nu går hon på nästintill fri tillgång 17-23 kg hö per dygn lite beroende på hur mycket hon äter. Hon trampar runt höt i boxen lite om det är för mycket så jag fyller på med extra mat när hon ätit upp insläppshöt.

Längre fram när fölet tar mer plats i magen så kommer jag byta ut en del av höt mot lucern eller bara lägga till lucern om hon verkar orka äta upp allt.

Jag kommer försöka få henne lite överviktig faktiskt. Hon har alltid haft lätt för att falla ur och svårt för att lägga på sig trots minimalt med mask och bra tänder. Hon är nu dessutom matglad för första gången i livet :D Så om hon blir liite fet så kommer jag bara vara glad över att hon har lite reserver att ta av när fölet ska dia. Hade nog resonerat lite annorlunda om jag haft en häst som har lätt för sig att gå upp i vikt. Nu finns det knappt någon risk för att hon skulle kunna bli så fet att hon får några välfärdssjukdomar av det..

Vad bra att det gick så fort:)
Jag löser det så att jag ger hö o sätter även upp hönät så det alltid finns mat som inte är nertrampat.
Jag vet inte vad det är som är så extra gott med hönät?
Äthöjden? sätter givetvis upp nätet utanför boxen.

Är det bara jag som tycker att tiden går fort? Det är ju snart bara 4 månader kvar till fölning :nailbiting: Tänk, två små minipållar på bakning inne i stallet ! :D

Ska bli så spännande att se hur de ser ut, killar eller tjejer, färg o tecken :D ?

2013-12-14110535_zpsb0f1cec1.jpg

Fendi, 4 månader kvar ca.

2013-12-14110946_zps64df44d4.jpg

Dingla 5 månader kvar ca.

Det börjar synas nu !

Min ser ut som din Fendi o har 7 mån kvar:D

Dingla är verkligen jättesöt:love:
vilken färg har pappan du valt?

Haha, vad säger du jag som är så stolt över Fendis fina mage :D

Javisst är Dingla söt :love: vår lilla ponny.

Här är hingsten hon är betäckt med

PentyrchTomSawyer3_zpsabf15850.jpg

Dinglas mamma är svart och hennes pappa är isabell, så enligt hingstägaren skulle hon tom kunna få en bork. Men det blir säkert en vanlig fux. Jag bryr mig inte om vad det blir, tycker om fuxar också, men ändå lite spännande att det kan bli lite olika. Det viktigaste är ju att det blir ett friskt föl, låter som en klyscha men det är ju så.

Fendi är betäckt med Sir Oldenburg så jag tror att hon får en mörk avkomma, vi får se.

Nej något bork kan hon inte få. Hon är ju en vanligt fux och pappan är svart. Fölet kan bli svart, brunt eller fux.
Det spelar ingen roll att pappan till Dingla är isabell, hon har själv inte något anlag för gult.

Fendi är väl svart? Så där borde du troligtvis få en svart avkomma. Kan Sir Oldenburg på fuxföl?
För då finns det även en liten chans för ett fuxföl.

Senast ändrad:

Jaha, där ser man haha jag kan inte så mycket om färg. Ja vi får väl vänta o se helt enkelt. Det har ingen betydelse att hon är flaxfux?

SO kan inte ge fux så det bör ju bli en mörk avkomma, men vet att han även gett en del ljusbruna avkommor. Hoppas framförallt att han ger avkomman lite längre ben och bättre ansatt hals än mamman har.

Så roligt att welshhingsten ser ut som en minikopia av SO, och då valde jag den hingsten mycket för att han stod närmast, inte så lätt att hitta ponnyhingstar som jag trodde. Om man inte går på semin då alltså.

Senast ändrad:

dsc_2782_52ab7894e087c35987a30862.jpg

Mitt sto har fem månader kvar (dag 184 idag). Tänker nog inte fodra på i slutet då hon är lättfödd och redan nu är ganska rund. Kommer ju även att röra sig mindre och mindre. Hon är helt brun utan tecken och hingsten likaså, så jag antar att avkomman blir det också. Jag hoppas på ett sto. Förhoppningsvis blir den lite större än mamman som är maxad D-ponny. Hingsten är snygga Canterbury.

KL

Hur gör ni alla med abortvirus?

Vi är båda första-gångsföderskor så jag har ingen erfarenhet och veterinär sa i princip att jag får bestämma själv bara :)

Stoet står på egen gård med mina 4 andra hästar på lösdrift. Dock är tre av dem ute och tävlar och tränar mycket (rider fälttävlan så vi har visserligen lågsäsongen fram till mars typ) så jag vet inte hur mycket hon riskerar att utsättas för. Alla hästarna är korrekt vaccinerade mot influensa mm

Så hur skulle ni göra i min situation?

Jag skulle helt klart vaccinera om du har hästar som åker iväg från gården. Spelar ingen roll att de är vaccinerade mot influensa etc.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka