Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Abortvirus kan hon drabbas av innan men det märks inte förräns hon kastar/föder ett missbildat föl.
Jag hade inte hoppat vaccinationen, enkel åtgärd mot en hemsk sjukdom.

Lizzie, vart har du läst att kvoten ökar till 12?
att den ökar är helt klart men till 12 har jag aldrig hört.

Jag har hittat uppgifterna i "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Plank/Margareta Rundgren.

Samma uppgifter fanns med i en äldre bok om avel och uppfödning (häst) som jag lånade på bibblan. Kommer dock inte ihåg författare.

/Lizzie

nu vet jag inte vad jag ska tro.

just åringar behöver äta massor- till skillnad från 2 0 3 åringar- i min skola.

De växer ju som mest oavsett om de får mat eller inte. Genetiken kan man inte strunta i.
De har knappt utrymme för att få i sig all näring via gräs.

Jag håller med om att FETA märrar inte ska överutfodras för sin mjölkproduktion.

Jag har stått hos galopptränare o fick lära mig ett o annat om utfodring .

De ska INTE ha mindre än vuxna hästar om man vill att leder, ligament o muskler ska hänga med o hålla upp den växande hästen som behöver orka röra sig för att bli stark för framtiden. Även min Vet. Doc. sa samma. Rörelsen är en lika viktig komponent.

Få fullblod har OCD.

Din tes har man provat i brukshundsaveln o det gav defekter.

mitt sto fick Krafft som liten enligt påsens rekommendation o man tog inte hänsyn till att den var extremt stor o den hade OCD. viss nedärvning- absolut, men....
Jag säger inte att jag har rätt eller att du o viss expertis har fel.
Mg är också en viktig detalj.. som så mkt annat.:crazy:

SLU har bra riktlinjer:), men där ingår felmarginaler.

Senast ändrad:

Det är oftast enormt svårt att tillföra protein utan att öka energiintaget.
jag har dock inte nämnt fenestra och uttalar mig generellt.

Klart den behöver protein men idag ligger många på + sidan.
Rädslan för underskott är oftast överdriven, de flesta borde oroa sig för sitt sto.
Det är inte roligt att mista en mamma i kolik framkallat pga fetknutor på insidan.
Energin är liten.

Proteinrädslan är från förr då man även trodde att det var det som utlöste fång.

Menar du fettknutor i tarmen?
Har aldrig hört talas om att det skulle vara en sak som finns eller som kan ge kolik???

Feta hästar fortsätter vara feta på insidan även om man bantar dem.
Knutor är kanske fel ord, fettinlagringar är kanske bättre.

Hästar ska helt klart ha det de behöver men jag säger bara att överutfodring inte är ofarligt.
Därmed inte sagt att underutfodring är bättre.

Nja om du menar fett i buken eller runt organen så minskar det o allra bäst av motion. hästar kan ha depåer o vissa är mer farliga än andra.
På IR hästar påverkar fettet i depåerna hela metabolismen.

Fett på höften på kvinnor är inte farligt, medan bukfetma är.

T o m mkt smala människor kan ha höga blodfetter o fett runt organen. Motion är lösningen- igen.

Däremot är det förkastligt att ge en tunn märr mer protein då den behöver en massa energi för att inte behöva förbruka ännu mer energi för att kunna omvandla proteinet till just det den behöver- energi.
Feta hästar gör fett av proteinet. Deponi. Dessa är oftast de som ter sig bli feta av inget o de verkar konstant hungriga.

Sorry för att jag irrar iväg:o

nu vet jag inte vad jag ska tro.

just åringar behöver äta massor- till skillnad från 2 0 3 åringar- i min skola.

De växer ju som mest oavsett om de får mat eller inte. Genetiken kan man inte strunta i.
De har knappt utrymme för att få i sig all näring via gräs.

Jag håller med om att FETA märrar inte ska överutfodras för sin mjölkproduktion.

Jag har stått hos galopptränare o fick lära mig ett o annat om utfodring .

De ska INTE ha mindre än vuxna hästar om man vill att leder, ligament o muskler ska hänga med o hålla upp den växande hästen som behöver orka röra sig för att bli stark för framtiden. Även min Vet. Doc. sa samma. Rörelsen är en lika viktig komponent.

Få fullblod har OCD.

SLU har bra riktlinjer:), men där ingår felmarginaler.

Enligt boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Plank/Margareta Rundgren - som också stämmer med SLU's riktlinjer så ska man fodra unghänstar (även åringar) mot den förväntade vuxenvikten. Unghästar ska alltså ha lika mycket mat som en vuxen häst.

Däremot är det VÄLDIGT viktigt att hålla koll på alla kvoter när det gäller mineralerna.

Kommer inte ihåg i huvudet vad mineralbehovet ligger på för en unghäst - det är 14 år sedan jag hade en åring... ;)

Det är därför yttersta vikt att man har analys på höt inkl mineralanalys och inte bara fodrar på "som man alltid har gjort".

Tycker över lag att hästägare är dåliga på att verkligen sätta sig in näringsbehov och utfodring för häst. Jag känner många som fodrar sina hästar utifrån tesen "8 kg hö och 3 kg havre" för så har man alltid fodrat - utan att ha en aning om hästens behov eller innehållet i maten...

Jag som köper analyserat hö ser ju att även om MJ håller sig inom samma ram, så kan det från år till år, diffa VÄLDIGT mycket när det gäller protein och mineraler. Och jag har köpt hö från samma bonde i många år...

/Lizzie

Tack för den:)

Ang höt eller silaget så har jag tänkt ( om det nu blir ngn unge) att fortsätta ge det blötare silaget som jag ger nu. Tungt som tusan, men..

Tror att det är lättare att äta o det ger en längre ättid samt att det är VÄLDIGT aptitligt. Hästarna vägrar att äta annat.
Har förr varit skeptisk till det blöta om det fryser osv.

Silaget är "crossplastat" o sluter hela tiden om innehållet vartefter. Har aldrig sett det förut.
Har aldrig haft så fina magar som med detta.... gräset. ja det är verkligen som gräs.

tillbaka till ordningen, så är min plan att sålänge det går bara ge höt o komplettera med lucern o se tiden an....Min går ju på bete de 2 sista månaderna.

Nu kände jag definitivt fosterrörelser!!!
Första gången och så häftigt!!!
Jag som varit så rädd att det inte ska vara något där,
men nu helt plötsligt har hon blivit rund som en liten glob :D

Nu kände jag definitivt fosterrörelser!!!
Första gången och så häftigt!!!
Jag som varit så rädd att det inte ska vara något där,
men nu helt plötsligt har hon blivit rund som en liten glob :D

Visst är det häftigt :D

Igår när jag stod och borstade på mitt sto så verkade som om bebben i magen inte alls gillade tilltaget. För den sprattlade vilt där inne - i annat fall är det väldigt häftiga tarmrörelser.. :cautious:

/Lizzie

KL
Min är på 150 dygn nu, snart halvvägs. Mitt förra sto började alltid bredda sig i virveln, men nu tycker jag att nuvarande stot har skaffat sig en bulle precis framför virveln istället. Jag hoppas att det är dräktigheten som visar sig. Sen har hon en del halmmage också, hästarna har fri tillgång till halm i hagen.

Tingeling: Kul med fosterrörelser, då blir det så påtagligt!

Vad häftigt!

Jag försökte känna lite på Fendis mage häromdagen, men den blicken hon gav mig då sa mig att det där var inte populärt alls :D Nu är hon en häst som inte surar så det var liksom inte arga blicken utan mer att hon verkligen var besviken på mig -sådär gör man bara inte - sa hon.

Svara alla :)
Jo, det var verkligen häftigt!
Innan när jag letat, så har det rört sig i takt med hennes andetag :D
Men nu var det precis som när man känner på en människomage, det var någon där inne som tryckte utåt.
Mitt sto tittar också på mig med en vakande blick när jag rör hennes mage.
Men hon tycker att det är ok, så länge som jag är försiktig.
Skulle aldrig våga annat med tanke på vad hon gjorde mot mig när jag skulle lägga på täcket runt dygn 150......
Jag är så nyfiken så jag kan spricka!
Jag vill veta vem det är där inne!!!
Nu!!!!

Din ska föla ganska snart va?

För ett par veckor sen så såg jag magrörelser på mitt Odräktiga sto, hade jag inte vetat att hon är odräktig(inte betäckt) så hade jag varit helt säker på att det var fosterrörelser

Idag så har jag i allfall hälsat på och tagit kort på mitt dräktiga sto. Hon har ingen stor mage - det hade hon inte förra gången heller, men hon ser klart dräktig ut. Ca dygn 150

1ebdb57c671911e3b8b60af705758581_8.jpg

b56594f8671a11e38ec0121894149508_8.jpg

Den söta fuxen är mitt treåriga ponnysto som jag kanske ska betäcka till våren.

Visst blir det bättre av motion men en fet häst har sällan fått tillräckligt av det.
Och även om hästen har bantats så kan det finnas kvar, precis som du beskriver smala på utsidan och tjocka på insinda. Därav min passus att "hon är fet nu men det behövs nog sen" kan vara en farlig inställning.

Ang protein/energi till tunn häst har jag koll på det.

Absolut och det håller jag med om. Säger inte att unghästar ska underutfodras men vissa verkar tro att sina hästar kommer behöva äta som ett fullblod när de är vuxna. Vilket inte är fallet.

Fetma är inget att rycka på axlarna åt. Överutfodring är också skadligt. Det är det jag försöker få fram.

Mitt sto har nu passerat 200 dygn och här har det inte varit svårt att få tag i abortvirus vac.

Blir mer och mer närvös detta måste gå bra annars blir jag tvungen att ta ett jobbigt beslut om mina drömmars häst ( stoet )

Måste tänka positivt!

Mitt sto fick spruta nr 2 igår för abortvirus. Jag hade inte heller några problem att få tag på vaccin. Visade sig att min veterinär bunkrade upp ett lager i våras ;)

/Lizzie

Jag åkte till SLU med mitt sto idag där hon fick sin spruta :)
De hade tydligen haft tomt på vaccin tidigare (något hos leverantören?) men nu fanns det igen.

Hon tyckte inte alls om att åka idag. Trots att hon kuskat runt norden och delar av Europa. Skrikig och orolig och flocken som var kvar hemma, och ALDRIG bryr sig när de andra åker iväg på träningar varje vecka, blev väldigt orolig. Så nästa gång tar jag med "pojkvännen" som sällskap.

Hon som alltid varit en liten speta har äntligen börjat se fin och rund ut i kroppen. Äter bra också sedan lång tid tillbaka, vilket är stort för henne som nära matvägrade mycket förut. :) Ovanligt social i hagen och letar grejer att leka med hela tiden. Börjar ana mage, för att vara henne, men hon är väl fortfarande mer slimmad än dressyrhästarna ;) Hon är på dygn 134 och jag lääängtar som sjutton tills det är sommar igen, kan inte gå snabbt nog! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka