Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

dsc_2782_52ab7894e087c35987a30862.jpg

Mitt sto har fem månader kvar (dag 184 idag). Tänker nog inte fodra på i slutet då hon är lättfödd och redan nu är ganska rund. Kommer ju även att röra sig mindre och mindre. Hon är helt brun utan tecken och hingsten likaså, så jag antar att avkomman blir det också. Jag hoppas på ett sto. Förhoppningsvis blir den lite större än mamman som är maxad D-ponny. Hingsten är snygga Canterbury.
Fast det är väl NU som ungen börjar växa med råge?

Extra proteiner lär den behöva.

De flesta gravida/ dräktiga lägger på sig pga hormonella betingelser- förbereder märren inför uppgiften.

Att rida den sålänge det går är nog bättre om man anser att den är tjock.

Nu måste jag nog få mer info av Fenestra m. fl *tjohar*

Fast det är väl NU som ungen börjar växa med råge?

Extra proteiner lär den behöva.

De flesta gravida/ dräktiga lägger på sig pga hormonella betingelser- förbereder märren inför uppgiften.

Att rida den sålänge det går är nog bättre om man anser att den är tjock.

Nu måste jag nog få mer info av Fenestra m. fl *tjohar*

Enligt de böcker jag läst om näringslära för häst ska ett dräktigt sto fodras enligt följande:

Månad 1-7 = MJ 67 + tillägg för träning, kvot SMBRP/MJ ska ligga på 6-7
Månad 8-9 = lägg till 15 % i MJ på ovanstående, nu höjs kvoten mellan SMBRP/MJ till 12 även C, P och Mg ska plussas på, C 0,55 x Mj-behovet, P 0,40 x Mj-behovet, och Mg 0,15 x Mj-behovet.
Månad 10 = Lägg till 25 % i Mj. SMBRP/MJ-kvot 12, mineraler samma som ovan.
Månad11 = Lägg till 30 % i Mj. SMBRP/MJ-kvot 12, mineraler samma som ovan.
Hoppas det är till någon hjälp.

Mitt sto går in i månad 9 nu...

/Lizzie

Hon kommer inte stå hos oss och föla så jag funderar på att flytta kanske redan nu eller senare i vår, om det har någon betydelse.

Jag hade absolut vaccinerat, även om hon inte kommer stå i tävlingsstall senare. Man vet aldrig vad som kan hända, grannens hästar kan komma lösa etc och kanske ha någon smitta med sig.

Då är det 5, 7 och 9 väl, i början av månaden? Hon har gått 5 mån och 10 dagar ungefär nu, visst borde det inte vara någon fara att ta den omgående nu? :)
Ursäkta kanske dumma/självklara frågor men bättre och försäkra sig.

Jag har bara fött upp två hästar tidigare (fick ett föl i år) men nu har jag TVÅ(!!) st dräktiga till nästa år. :) Har sån tur, så dom är beräknade med bara 8 dagars mellanrum, precis i mitten av min semester. Dom är båda kollade på 90+ dygn och då fortfarande dräktiga.

Känns jättespännande, men OJ vad nervöst det är! Jag trodde att den ena märrn (som har föl vid sidan) skulle vara tom vid 90-dygnskontrollen, för hon har någon vit, grynig flytning, men hon var alltså fortfarande dräktig. Hade ställt in mig på att hon inte skulle vara det, och blev så himla glad när hon var det!:D

Grattis, men du behöver kanske oroa dig dubbelt så mkt;)

Skämt åsido. Du är ju hyfsat rutinerad:)

När är hon beräknad?
det de brukar tappa av är när fölet ska dia, det kräver mer än att vara högdräktig.

Du ser om hon tappar, de blir toppiga över korset.
Med en fjording hade jag absolut varit mer orolig för fång och andra skador än att den tunnar ur.

Ponte. hur menar du att mjölken skulle vara för kraftig?
Det är väl mer när fölet ska börja fodras som problem kan uppstå.
Föl o åringar behöver ju så mkt mat som det bara går- eller?
De flesta fölen som är nyfödda är väldigt tunna.
Har sett bebisar som varit magra för att mammorna inte velat bli tjocka.

Jag tycker att det är skillnad på gott hull o FET.

Nej föl behöver inte så mycket mat som det går.
Kraftiga mammor som ger för kraftig mjölk ger tillväxtstörningar, ungen växer för fort i höjden och benen blir spikraka och tillväxtzonerna svullnar.

Abortvirus kan hon drabbas av innan men det märks inte förräns hon kastar/föder ett missbildat föl.
Jag hade inte hoppat vaccinationen, enkel åtgärd mot en hemsk sjukdom.

Lizzie, vart har du läst att kvoten ökar till 12?
att den ökar är helt klart men till 12 har jag aldrig hört.

Nu är jag jobbig, men var finns studierna på det?

Med "kraftig" menar du.. vad?

Nej föl behöver inte så mycket mat som det går.
Kraftiga mammor som ger för kraftig mjölk ger tillväxtstörningar, ungen växer för fort i höjden och benen blir spikraka och tillväxtzonerna svullnar.

Detta är vad jag har förstått :confused: något som kan hända men inte behöver göra det? Det är en fördel om modern är i gott hull både vid dräktighet och digivning har jag fått lära mig. Jag har själv fött upp en häst som växte i raketfart och fick uppdrivna kotor och hans mamma var absolut inte fet, snarare tvärtom. Mamman till Fendi var i väldigt gott hull både som dräktig och digivande men Fendi var (och förblev :meh: ) liten.

Jag har också fått lära mig att hög kvot är bra, för mycket kraftfoder som innehåller mycket energi (kanske havre) är inte optimalt utan ett bra bete är det bästa, om stoet tunnar ur ger man helst lusern.

Senast ändrad:

Jag har inga studier på det men sett många föl som råkat ut för det.
Råden är alltid detsamma från alla veterinärer, stryp maten till mamman.
Bara att läsa alla föltrådar här på buke om du vill se bevis, alla mammor som är feta men ändå
får kraftfoder får sedan problem med tillväxten.

Sassiball, precis det kan hända men är självklart ingen garanti, vissa föl klarar det bättre.
Är ganksa tydligt när tex ett hbls föl får en kallblodsamma, de blir tjocka.
Rent generellt brukar man säga att energi till mamman ger höjd hos fölet, protein till mamman ger fett till fölet.

Lite överhull är bra, de ska ha trivselvikt. Men att öka på en tjock/fet mamma är helt onödigt. Hon ligger uppenbarligen redan på plus liksom.

De uppgifter Lizzie ger stämmer med SLUs Utfodringsrekommendationer för häst - den källa jag förlitar mig till i frågan.

Men nu pratar du väl om redan uppkomna tillväxtstörningar?

T.ex om sto o föl går på bete som märren klarar sig på o dessutom fodras extra.

Jag tror att det är andra faktorer som kan spela in. tillväxtzonerna behöver sitt för att hänga med.

Jag har sett flera föl som gått från både upprätad/ vek o blivit normala fort sedan Steel joint satts in. Vet att din stallägare hade problem för ett antal år sedan.

Tror inte att man kan förenkla det med att mjölken är för hög på energi eller fett, men vad vet jag:meh:

Jag har inga studier på det men sett många föl som råkat ut för det.
Råden är alltid detsamma från alla veterinärer, stryp maten till mamman.
Bara att läsa alla föltrådar här på buke om du vill se bevis, alla mammor som är feta men ändå
får kraftfoder
får sedan problem med tillväxten.

Sassiball, precis det kan hända men är självklart ingen garanti, vissa föl klarar det bättre.
Är ganksa tydligt när tex ett hbls föl får en kallblodsamma, de blir tjocka.
Rent generellt brukar man säga att energi till mamman ger höjd hos fölet, protein till mamman ger fett till fölet.

Lite överhull är bra, de ska ha trivselvikt. Men att öka på en tjock/fet mamma är helt onödigt. Hon ligger uppenbarligen redan på plus liksom.
Du skrev just så...
Idag kan man ju ge antingen energi eller protein.

Det var väl fenestra som gav rent proteinfoder som hon kombinerade med havre vb? Jag tänker så att bara för att stoet är tjock så behöver hon iallfall proteiner när ungen går från beagle storlek till färdigt föl- högdräktigheten.

energi finns ju att ta av.

Man kan se ett tydligt samband med att mamman fodras på efter fölning eller är kraftig och
att fölet blir en broiler och växer för fort.

Självklart ska de få det de behöver men många här verkar tro att redan tjocka ston måste få massa kraftfoder.
Det behövs inte säger jag. Jag har ingen erfarenhet av Steel joint så det vet jag inget om. Veka blir de inte av foder enl. min erfarenhet utan det är de upprättade kotorna som ställer till problem. Klart det finns andra aspekter också såsom rörelse och möjlighet till vila men högt näringsintag trycker på tillväxten.
Vet att det finns uppfödare som undviker allt för kraftigt bete till åringar av samma orsak.

Warg, ok. Jag har bara läst % ökning av smrp men när jag räknar efter blir kvoten ungefär 12.
det beror lite på hur mycket energi mamman behöver.

Det är oftast enormt svårt att tillföra protein utan att öka energiintaget.
jag har dock inte nämnt fenestra och uttalar mig generellt.

Klart den behöver protein men idag ligger många på + sidan.
Rädslan för underskott är oftast överdriven, de flesta borde oroa sig för sitt sto.
Det är inte roligt att mista en mamma i kolik framkallat pga fetknutor på insidan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka