Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Hon är på dygn 231, så jag tror att det jag kände var fosterrörelser.....
Nä, jag är säker :D

Ska snart ut och byta täcken och dyl, så ska känna och se om där är föl vakna.

Har ni namnförslag klara, jag har som sagt 4 dräktiga, namn klara till ett av fölen, och om fuxen får en hingst är det klart, inget sto namn på den än.
Men sen får man se om namnet passar, hade klart för mig förra gången att om fuxen fick ett sto skulle hon heta Fortuna men när hon föddes var hon ingen Fortuna så det blev Fama ist..(ville ha namn från romerska mytologin det året).

Det ska finnas en namntråd där det gick ganska vilda diskussioner :D

Jag har massor av förslag både på ponnyfölet o halvblodsfölet, men sen kanske det ändå blir något helt annat.

Ja, som sassiball skrev, det finns en namntråd :)
Jag är rätt säker på Fairytale och Fair Enough, men ibland vacklar jag.
Då kan det vara allt möjligt annat som kommer upp!

KL
Nya rön?
Recent research indicates that there is more fetal growth in the second trimester than previously thought. This means that the 100- to 150-pound weight surge once thought to occur late in the mare's pregnancy may actually occur sooner or over a longer period of time. During the second trimester, the mare needs a daily ration equal to 2 to 2.25 percent of her body weight to help her start building the critical fat reserves she will draw on when she begins nursing.
Källa http://www.horsechannel.com/horse-health/feeding-mares-foals-1320.aspx?cm_sp=InternalClicks-_-RelatedArticles-_-horse-health/feeding-mares-foals-1320

Att fostret växer mer än man tidigare trott under andra trimestern och därför bör öka fodret tidigare. En sån tur att jag redan gjort det då :D

Nylig forskning visar på att fostret växer mer under den 2/3 av dräktigheten än vad man tidigare har trott.
Det betyder att de 45-67 kg viktökning ( 500 kg sto) man tidigare trott uppkom i stoet sista 3/3 dräktighet( högdräktighetstiden) inträffar tidigare o under längre tid.
Under mittdräktighetstiden behöver stoet 2-2,25% av hennes kroppsvikt för att hjälpa henne att bygga upp det nödvändiga fettet som hon behöver till digivningen.
There is less concern today than in the past about excessive weight gain in mares during late pregnancy. While surplus fat can stress the mare's cardiovascular system, ligaments and joints, recent research indicates that excess weight is not necessarily harmful to the mare or fetus. Research has disproved long-held beliefs that excess fat affects rebreeding success or fetal weight
...............
Måste läsa SLU rek. igen.

Min märr har blivit mer slimmad o är exakt på dag 127:D stenkoll.
Mellan 5-6 mån. kvadrupplar fostret i vikt. på bara 30 dagar

Senast ändrad:

Tack snälla ni!!!
Är lite ringrostig på Engelsk litteratur :D
Hon ligger långt över vad hon "behöver"
Men jag blev lite orolig när ni skrev att ni trodde att hon behövde mer mj......
Hon får 114g mj och 880g smrp vilket ger en kvot på 7,7
Är det för lite?

Det kanske var därför som hon åt ofantliga mängder Hö för ett par månader sedan? Nu vill hon inte ha i närheten av samma mängd.

I månad 8 ?
Vad jag har förstått, med STOR reservation för att jag kan ha fel.
Så bör man öka på stoets foderintag med 15% i månad 8-9
Vilket skulle betyda att hon bara skulle behöva 598 mj och 88 smrp
Vilket skulle ge en ännu lägre kvot.
Nu kanske jag är helt ute och cyklar? Hjälp!!

Senast ändrad:

I annan litteratur står det att när fölet börjar bli stort som i ditt fall finns inte plats för så mkt grovfoder- dags för mer kraftfoder.

Vi får inte glömma individen o klimatet som vi har, vilket innebär en större felmarginal.

Det är pga av det som jag gett henne mer än hon "ska ha" .
Men frågan är om jag ska öka kraftfodret mer?
Jag trodde inte det skulle behövas än.
Inte pga snålhet eller så, vill bara att det ska bli rätt.

Många hästar är inga tabellhästar. När jag lade in mängden foder mitt sto fick så sa programmet att hon fick alldeles för mycket särskilt av protein, men nu är det ju mycket protein i mitt grovfoder så det är inte mycket att göra. Kvoten är över 14.

Alla mina hästar får för mycket enligt programmet men jag tycker de är fina i hull, och mina hästar är lättfödda. Har man ett fullblod så får man ju ofta ligga en bra bit över vad programmet rekommenderar (iof individuellt)

Hon har hela tiden fått över tabellvärdet, då jag ansett att det varit för lite för henne. Men vad ska jag räkna 15% ifrån?
Från hennes intag nu?

Ja det skulle jag göra :)

Hur mycket går det att få i henne? nu är kanske sista chansen att få upp henne lite i hull, för ju närmare fölning, desto mindre plats i magen att kunna äta tänker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka