Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Ok, nu behöver jag hjälp big time!
Mitt sto har de senaste månaderna lyckats pilla i sig 10kg Hö och 4kg müsli.
Efter vårt snicksnack här häromdagen, så tänkte jag att jag får höja musligivan eftersom hon inte vill äta mer än de 10 kilona Hö.
Så jag lade på ett halvt mått per måltid.
Resultatet? Hon orkar inte äta upp kraftfodret helt och vad det beträffar höt, så kanske hon har fått i sig 6kg med lite tur.
Hur sjutton ska jag gå vidare nu?
Hon måste ju få i sig grovfodret.
Men om jag ger som jag gett innan, dvs 10kg Hö och 4kg kraftfoder,
Så hamnar vi på en kvot av 7,7
Ska jag vara nöjd med det eller ska jag hitta ett annat alternativ?
Och vad sjutton ska det vara för alternativ?

Får du inte i henne mer än det så får du ju inte? Den muslin du ger, är den energität tillräckligt? Tänkte annars att när jag haft tunna fullblod som inte orkar äta så mycket så har jag gjort en blandning på lusernpellets (blötlagda så de faller isär, ingen gegga) havre, sojamjöl och så olja på det. Det blir ett foder som innehåller mycket energi och protein och hästen behöver inte äta så stora mängder.

Vad är det för musli? om du jämför den med andra färdigfoder på marknaden? Hippo ska ha ett foder som är väldigt energitätt och högt i protein men jag kommer inte ihåg vad det heter tyvärr.

Du får inte tag i hö/hösilage med högre kvot? Jag har 10 på mitt, ger mineraler bara... De är tjocka allihop :)

Hmm ja det såg ju ut att ha bra värden. Men som Grandezza sa det går inte att få tag i bättre grovfoder?

Grandezza och Sassiball:

Vet inte, har faktiskt inte kollat.
Mitt hö har 6.8 mj och 38 smrp.
Vet att min leverantör iaf inte har.

Ring runt o kolla ? eller du har kanske redan hela vinterns förbrukning hemma?

Mitt hösilage har smb råprot 129 gr/kg ts och energi 9.2 mj/kg ts så jag tycker dina värden verkar vara i lägsta laget till ett dräktigt fullblod. Nu har jag ju lite väl mycket protein i mitt så högt är inte optimalt.

Har du köpt ditt från katslösa?
Hittade 83 smrp och 10,0 mj hos dem.
Ska höra om det finns mer.

Senast ändrad:

Jo, jag har köpt hem för hela vintern, men det får bli väl.
Måste hon ha mer så måste hon.

Muslin har tyvärr inte tillräckligt höga värden.
Med Kraft muskel får du dubbelt så mycket protein.

Jag valde att ge ett högenergifoder+ ett högproteinfoder för att maxa innehållet på liten giva.
Kunde därmed ge 3 kg kraft + olja och betfor som mest. Då petade hon i sig 12-13 kg hö iaf.

De kommer inte räcka oavsett.
Så för att nå tillräckligt högt hade jag gett henne bättre kraftfoder eftersom du inte kommer få i henne tillräckligt annars. Vet inte vad du räknat med för behov men med ett MJ på 6,8 ger 10kg bara 68.
Säg att du behöver 150, då måste du få i henne 82 via kraften.

kl

När vi ändå är inne på foder. Vårt grovfoder har en kvot på 7,9 (60 g smrp och MJ 7,6) om jag räknat rätt. Där hon äter ca 12 kg i dagsläget. Nu hålls hon fin på det, men hon har ju också bara gått 160 dygn. Skulle säkert kunna trycka i henne mer men hon är bra i hullet, nästan åt överkanten så jag har inte ansett det som nödvändigt. Till det äter hon endast lite befor och lucern som tillskott och mineraler blandas med. Hur skall jag tänka senare? Vad kan det lämpligen kompletteras med? :)

*kl

Någon som har någon bra sida på hur/var fölen ligger i magen vid olika tidpunkter?

Tog lite bilder på min idag och tycker hon är oroväckande smal över magen. Jämför man med förra månadens bild så ser hon helt tom ut :(
Det är väl troligtvis så att hon bara var uppblåst och hade ätit alldeles för mycket förra gången och att det nu börjar jämna ut sig, men man blir ju ändå lite orolig. Speciellt med tanke på att ungen dessutom var vildare förra månaden.

Uäh. Tycker tiden kan gå fortare så det är över snart. :D

Hon får i sig 114 mj och 880 smrp.......
Jag räknade på att hon skulle behöva 15% mer än sitt underhållsbehov i
i mån 8-9, vilket mina värden ligger långt över, så jag trodde det var i sin ordning. När jag läser i "Rätt foderstat-Bättre häst" så står det att behovet för ett högdräktigt sto är 75mj och 565 smrp. Och visst, det är ett fullblod, men värdena är ändå långt över........

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka