Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jag vill ju se den utan fullt-ös-medvetslös:D

Snyggt det man ser ...dock. Perfekt stjärn:meh:

Åh vad jag längtar:nailbiting:

Apropå storleken så läste jag att det ANTINGEN styrs av stoet eller hingstens storleksgener. Hingsten hade ju skyhöga hovar:D o har jag otur blir den 160+-0 , men jag vill ej heller ha en 190+..

Magen tyder på stoort. sade "experten":p

Apropå storleken så läste jag att det ANTINGEN styrs av stoet eller hingstens storleksgener.

Hahaha ja antagligen antingen eller :D

Har båda mamman och pappan blup så kan du väl räkna ut förväntad mankhöjd men fråga mig inte hur man gör :p

Jaha vad intressant.

Man tänker ju annars att har man ett sto på 160 och betäcker med en hingst på 173 ex så borde ju avkomman komma upp på 165 i alla fall.

Mitt sto är ju efter Faustinus och jag vet inte om han har storleksgener minimum kanske? eftersom mamman (och de flesta på hennes sida) var 175. Så att detta sto jag har nu är så pass liten (161) begriper jag bara inte.

Men vem har sagt att avel ska vara enkelt, då hade det ju inte varit alls lika spännande.

Hittar inget på mankhöjd.:crazy:
Stoets resultat utom tävlan på kvalítén finns inte ens med, vilket man ändrat på NU.

Året efter när jag red breeders så ändrade man till unghästbedömning o inte regelrätt tävlan som när jag red 2003. hon startade ett kval i la o msv b.

Inte heller det finns med:(

Känns liiite surt då hon inte är startad så många gånger totalt sett.
Sorry för OT.

kl
Mitt enda dräktiga sto i år har idag fått gå ut i en egen hage i från hennes föl. Skönt tyckte hon. Inte kul tyckte fölet.. Men han gick och gnäggade lite, har ju två sto med föl till så han fick nöja sig med dom. Så nu är hon helt avskiljd, sinade väldigt snabbt. Redan efter 3 nätter ensam så var mjölken borta. Nu är det nedräkning till nästa föl i början av juni..

Hittar inget på mankhöjd.:crazy:
Stoets resultat utom tävlan på kvalítén finns inte ens med, vilket man ändrat på NU.

Året efter när jag red breeders så ändrade man till unghästbedömning o inte regelrätt tävlan som när jag red 2003. hon startade ett kval i la o msv b.

Inte heller det finns med:(

Känns liiite surt då hon inte är startad så många gånger totalt sett.
Sorry för OT.

Förstår att det känns surt :(
Ska dom inte få index om dom tävlat?

Min 07:a hade iofs index innan hon tävlat :cautious:

KL
Nu är det inte långt kvar till nyårsafton och alls j@vla raketer!
Eftersom Tingeling är dräktig, så är jag extra orolig.
Vad gör ni för att undvika att era dräktiga ston blir uppjagade?
Min 8-åriga som kläckte "bomull i öronen såklart" att jag inte ens tänkt på det!!
Räcker det tro?

Min erfarenhet är att de reagerar på ljuset - så jag släcker inte i stallet förrän efter de värsta fyrverkerierna. Bomull i öronen hjälper ju lite också, och kanske en radio som står på?

Aha! Smart ;) radio och tända lampor får det bli!
Med risk för att hästarna blir lite lätt förvirrade att det är dag mitt på natten :D
Men hellre det. Tack :)

Har bara bott här en nyår och då var hästarna lugna.
Hade dock endast tre luttrade ponnyer då.
Men i år vågar jag inte ta några risker!!
Det är ju jättebra!! Kommer köra med detta varje år nu :)

Jag har alltid haft mina inackorderade innan och bara frågat om läget är lugnt med hästarna. Vilket det alltid varit. Har inte ens tänkt på vilka åtgärder stallägarna tilltagit.........ibland tar man saker för givet.....

KL
Jag har placerat mig i stallet flera gånger vid 12-slaget för att se hur hästarna reagerar när alla raket skjuts av i samhället 2 km bort på andra sidan gärdet. Syns rätt bra på himlen. Och jag kan bara konstatera - hästarna bryr sig inte det minsta. De står lugnt och stilla i sina boxar och mumsar på hö.

Nu är det ju väldigt individuellt hur djur reagerar, men jag behöver varken ha tänt i stallet eller ha radion på. Det skulle störa mer än de raket som skjuts av under några minuter vid 12-slaget.

/Lizzie

Min nya häst fick totalpanik då det smällde redan vid 18.:mad:
Ej kontaktbar:eek: Har bara träffat på hundar som blivit så.
Den åt inte förrän vid kl 01.
Hade koll på dem via kameran.
Det ännu ....dräktiga stoet är ganska oberörd då vi bor vid FOA.:D

Ojdå!!!! Jag lydde rådet att ha både lampor och radio på.
Sedan tillbringade jag givetvis tolvslaget i stallet :)
De reagerade inte på raketerna, men däremot på att min son stod på gårdsplan och skrek Gott Nytt År allt han kunde, så att grannarna (som bor en bra bit bort) skulle höra honom. Det tyckte mitt sto var lite obehagligt. Då ställde hon sig så nära boxgrannen som möjligt och sneglade mot fönstret.
Alltså inga jätteproblem som jag hade föreställt mig.
Vi bor nog för långt ifrån där de smäller.
Men vi såg och hörde. Väldigt fint när man kan se åt alla håll samtidigt obegränsat. Så är det att bo på en åker ;)

Gott nytt år!
Imorgon är det 3 månader kvar tills beräknad leverans ;-)
Magen växer på alla håll o kanter!
Hur gör ni som jobbar heltid med övervakning inför fölning o även närmsta tiden efter?
Jag tänkte be grannen som är pensionär att hålla uppsikt under dagarna, försöka förhandla mig till en kvarts längre lunch så jag kan köra hem på middagen och ha en kamera i stallet nattetid.
När fölet kommit ska jag försöka få en vecka semester så alla kan landa o sedan fortsätta köra hem på lunchen för att släppa in/ut eller bara kolla till dom...
Får kanske börja förbereda jobbet, med beordrad övertid hängandes över oss blir det nog inte så poppis!

Jag är hemma, barnledig så jag kommer springa fram o tillbaka mellan stall o hus när det närmar sig :)

Gott nytt år!
Imorgon är det 3 månader kvar tills beräknad leverans ;-)
Magen växer på alla håll o kanter!
Hur gör ni som jobbar heltid med övervakning inför fölning o även närmsta tiden efter?
Jag tänkte be grannen som är pensionär att hålla uppsikt under dagarna, försöka förhandla mig till en kvarts längre lunch så jag kan köra hem på middagen och ha en kamera i stallet nattetid.
När fölet kommit ska jag försöka få en vecka semester så alla kan landa o sedan fortsätta köra hem på lunchen för att släppa in/ut eller bara kolla till dom...
Får kanske börja förbereda jobbet, med beordrad övertid hängandes över oss blir det nog inte så poppis!

God fortsättning!

Mitt sto ska ju föla i mitten av april. Första helgen i mars kommer jag att köra iväg henne till en dressyruppfödare i distriktet. De har egna fölston så både mitt sto och det blivande fölet kommer få kompisar. Uppfödaren kan erbjuder fölövervakning, hjälp vid fölningen, har en veterienär som granne, ENORMA kuperade hagar. Framför allt så kommer jag kunna lämna kvar den blivande åringen i en flock med andra åringar på en mycket trevlig lösdrift och där kommer den kunna gå i flock tills den är 1,5 år och få en ordentligt "hästuppfostran" ;)

Det är mitt första föl, jag har ingen erfarenhet alls om fölningar. Jag kommer inte heller ha någon möjlighet att ha semester i april. Det jag kan erbjuda hemma är en shettis som sällskap och en liten rasthage. Ingen bra miljö för ett föl att tillbringa sitt första år i.

Visst är det trist att jag inte kommer kunna vara med på fölningen, eller kunna gå ut och gulla i hagen med fölet. Men jag tycker det är MYCKET viktigare att min blivande ridhäst får de bästa förutsättningar den kan få för att bli en hållbar och trevlig individ.

Det blir alltså en helinackorderingslösning, men förmodligen kommer jag att tilbringa alla helger där :p. Ska nu bara hitta en liten shettis att låsa som sällskap till mitt eget lilla shettissto - den fröken kommer behöva sällskap...

/Lizzie

Vilken bra lösning!
Jag kan tyvärr inte flytta på min, hade gärna haft henne hos en granne en bit härifrån som är mer erfaren, hemma hela dagarna och har lite lugnare omgivning.
Men mitt sto mår jätte dåligt överallt förutom hemma, ett men efter tiden jag lånade ut henne och hon vantrivdes nåt fruktansvärt, tog nästan två år innan hon blev sig själv igen.
vi bor utmed en väg så fölet kommer inte kunna gå lös jämte mamma, det vågar jag inte om den skulle få för sig att vandra iväg.
Ett föl vi födde upp hos mina föräldrar var så självständig från dag ett, första dagen jag gick ut med dom stack hon iväg på upptäcktsfärd till mamma hästs förtret!
Hon har alltid gjort som hon har velat den damen :-)
Däremot kanske jag kör ut dom till mina föräldrar i sommar, de har enorma hagar med massor av skog o backar att springa runt i!
Ska försöka hitta ett sto med föl som de kan gå ihop med, en kompis föder upp adennrar så hoppas att hon kan komma över med sällskap sen :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka