Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Min har mer hängmage än din, men visst var din mkt ung o kanske igång;)

Mycket ung är hon inte nu längre ;) Oktawia är född -98 och alltså 16 i år. Hon var 8 när jag köpte henne - snacka om att tiden flyger iväg.

Hon var i gång fram till i början på april 2013. Dock hade hon varit knackig ett par gånger under vintern 2012-2013 - så det blev en vända till klinik i början av april när hon då blev sämre. Dubbelsidig kotledsinflammation som krävde ett par behandlingar. Efter betäckningen i mitten av maj så har hon fått tagit det lugnt. Skrittade lite under augusti-september, men pga att jag har urdåligt med ridvägar och att damen inte är skodd och blir väldigt öm på grusvägar (går ej att sko odrogad) la vi ner det hela. Ville inte hålla på och traila in till ridanläggningen med dräktigt sto heller.

Kommer bli intressant och se hur "kul" det kommer att bli när det är dags att sätta igång damen igen - hon har ju tidigare haft rejäla åsikter om det där med att arbeta efter långledighet :cautious:

/Lizzie

Var fick jag det ifrån att hon var 3????

Jag skrittar min ibland riden varvat med ledd. Jobbigt att sadla;)

Hon gick barfota bak alldeles för länge o blev öm:(

Jag ser INTE fram emot att ta av framskorna då hon har haft trubbel med den ena- den vita givetvis.

Iom att min är så stooor så kan jag föreställa mig att även magen blir dito.

Är mkt avis på er som snart får fram en avkomma. Det finns fördelar o nackdelar med tidig födsel ur min synvinkel, men man behöver ej heller vara så jäkla sent ute som jag:crazy: Mitt i bromsinvasionen.

Visst har man annat prio.

Tror att jag har sett henne live o tyckte att hon var mkt fin.
Bra att hon får lite bäbisar.
Har hon tävlats?

Var fick jag det ifrån att hon var 3????

Blandat ihop med någon annan svart häst :D

Jag hade ju rätt stora hanteringsproblem med damen för några år sedan. Hon fick stå 5 månader över vintern 2007-2008 pga vrickning, min mammas bortgång, ej passande sadlar. När jag väl hade sadel på plats så tyckte pållan att gå och lata sig i hagen var mycket trevligare än att behöva jobba. Höll på med ledarskapsövningar typ 2 månader och även hjälp av tränare för att lösa upp lite klutar i skallen på hästen innan saker och ting började lösa sig.

I och med att hon är rätt ädel i typen så är det många som tror att hon är unghäst... (om man inte är riktigt hästvan förstås).

/Lizzie

Det är jag och Ottilia som har treårigar, eller just det , fyra är de ju nu :D

Och min är svart så kanske henne du menar?

jasså har du? var? kul!

Jag har haft henne sedan hon var 6år, vi har tävlat lätta klasser lite här o där, men med mest fokus på träningen då hon var ganska outbildad när hon kom. Under ryttare är det en häst som syns i mängden!

*kl*
Vi har som vanligt bara ett sto som tog sig. Hoppas på en gulbrun :p

Blivande pappa heter Ingrato FS och mamma heter Lebrijana XXII, samt morfar Camborio XIII. Rasen är PRE som synes.

Ja just var det ditt sto:)

Lizzie. Jag är ju nybörjare på häst o har svårt att se:p

Charlotte. Jag tycker att ston ska vara mer än ridbara- det som 3årstestet visar.

Annars är vi snart i arabhäst världen:meh:

Meriter är sedan en milsvid skillnad- plac. i S klass. Hur många ston finns där:crazy: Det borde finnas ett poängsystem som faktiskt redan finns färdigt.
TDB.

Kvalitetsstona får betala hälften mot för vad t.ex mitt sto kostade fast hon har både kvalitéer o plac förvisso bara i Msv b, men som yngre.

Mitt ev. kommande föl ska iofs inte ut på ngn marknad.

Jag vet att syftet var att ev. blivande toppston i tävling skulle ha haft föl som unga för att lättare kunna få fler som äldre- efter karriär.

Jag låter lite bitter:o
kommer ihåg året då i princip alla plac. föl var e. D-Day o var tog de vägen?

Senast ändrad:

Det finns en hel del D-day avkommor där ute.
Sen finns de de ägarna som hellre sitter hemma på stallplan och fikar med kompisar och
pratar avel än kliver upp tidiga morgnar och tävlar :blush:

Charlottees sto har en mamma berättigad till Elit, bra möderne bakåt, syskonen går bra.
Helt rätt ston att sätta i avel. Precis som Victovie gjort också. Man låter några i mödernet tränas/tävlas och någon får gå i avel och fortsätta stammen.

Helt ok att låta bitter ibland :D

lite luddigt, vet inte om jag riktigt förstår hur du menar, men försöker svara...

Mitt sto gjorde inte alls ett lysande treårstest, och fick sitt första föl som 10åring. Att träna mer och tävla mindre var ett medvetet val.

Men eftersom jag själv har tränat henne på medelsvårnivå samt nosat på dom högre skolorna med bravur i hennes fall, tycker jag att hon bevisade sina fina anlag och ridbarhet :) Jag visste vad jag hade.

Sedan har hon ett bra möderne som ponte förklarade.

Jag menar att ston som ditt gör skillnad i aveln.

blir lite konfunderad över bedömningen av selektionsston då jag bara känner till en som fick 9 på typ o som vuxen hade en förskräcklig överlinje, svårriden som attan o mediokra gångarter. Fick ej heller ngn avkomma.

Victovies föräldrar har ju en PLAN med mkt fina hästar o har begåvats med en skicklig dotter.
Jag är nog bitter för att jag är gammal o jag kommer inte att ta en avkomma på det nu ev. fölet. Vad 17 om man skulle betäcka vart år så finns det ju ingen garanti att de skulle bli ett stoföl ens. Allt för att få gröna papper:(

Jag säljer aldrig en häst så den skulle få flytta med till "hemmet":D
Nog med mitt svammel
På fre firar vi 150 dagar.;)

jag tycker att hela grejen med selektionsston är urvattnat. Lika illa är det med stjärnorna (det är ännu mer korkat om jag får säga vad jag tycker). Så tyvärr finns inget vettigt instrument längre för vilka ston som är "värt" att ha i aveln. Inte ens dt nya sättet de kan få elit på tycker jag är så mycket att hänga i julgran. Men det är ju jag det och allt bottnar i att jag tycker att blup systemet inte ska ha så stor påverkan.

jag tycker att hela grejen med selektionsston är urvattnat. Lika illa är det med stjärnorna (det är ännu mer korkat om jag får säga vad jag tycker). Så tyvärr finns inget vettigt instrument längre för vilka ston som är "värt" att ha i aveln. Inte ens dt nya sättet de kan få elit på tycker jag är så mycket att hänga i julgran. Men det är ju jag det och allt bottnar i att jag tycker att blup systemet inte ska ha så stor påverkan.

Hur menar du att blup systemet inte har så stor påverkan?

Jag skriv att jag inte tycker att blup SKA ha så stor påverkan. Inte att det inte HAR påverkan

Isåfall får man tacka, kul att höra :)

Ärligt talat ska jag inte börja kommentera blup, för jag har inte den kollen angående systemet som jag önskar, men inte måste dom ha minst 9 på typ för att bli selektionsto? jag missuppfattade säkert dig.
Min har en 8a på typ och är selektionssto, men igentligen inga höjdar siffror på 3års som sagt så jag förstår inte heller varför hon blev selektion på den grunden..
Att hon stamboksfördes 2012 som klass 1 med trevligt omdöme går inte att se på blupen.. det är något jag önskar att det gick att se offentligt.

Jag tror ärligt talat att det räcker med att dom är visade i princip för att bli selektionssto. Min är visad klass 2 på kvalitén och ocks selektionssto. Men jag vet ju också vad jag har i avelsboxen

jo det är nog så tråkigt nog...

jag vet också vad jag avlar på och hoppas på att avkommorna bevisar det.

Jag tror ärligt talat att det räcker med att dom är visade i princip för att bli selektionssto. Min är visad klass 2 på kvalitén och ocks selektionssto. Men jag vet ju också vad jag har i avelsboxen

Nej, det räcker inte med att endast visa sitt sto. Nedanstående är kopierat från ASVH

Grundkriterier för Prestationsklasser:
1. Stoet ska vara SWB-registrerat
2. Stoet ska vara bedömt (vid 3-årstest, kvalitetsbedömning, 3-årspremiering (t.o.m. 1998) eller exteriörbedömt i samband med någon av ASVH:s unghästbedömningar - öppen klass) och ingen exteriörpoäng på typ, huvud-hals-bål och extremiteter får vara under 7p.
Ston placerade i svår klass (Dressyr/ Hoppning/Fälttävlan) är undantagna från kravet på exteriörbedömning.
3. Att stoet är ridbart ska verifieras antingen genom att stoet genomfört godkänt ridprov vid 3-årstest, genomfört kvalitetsbedömning eller genom resultat från tävling.
4. Stoägaren ska kunna uppvisa officiell dokumentation på stoets meriter, såvida de inte är tillgängliga via blup.se eller TDB.

/Lizzie

För att få de olika "tilläggs-stjärnorna" gäller följande kriterier:

Tilläggskriterier för Prestationsklass *:
För att kunna tilldelas prestationsklass * ska stoet utöver grundkriterierna uppfylla något av nedanstående kriterier:
a) Klass 1-bedömd (vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning)
b) Egna tävlingsmeriter, något av följande alternativ:
- placerad i 1.20 hoppning
- placerad i LB dressyr
- placerad 1.00 m fälttävlan
c) Avelsindex minst 115 dressyr eller 120 hoppning (samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning)

Tilläggskriterier för Prestationsklass **
För att kunna tilldelas prestationsklass ** ska stoet uppfylla något av nedanstående kriterier:
a) Diplom som hopptalang/dressyrtalang vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning
- minst 3 felfria rundor 1.30 hoppning
- genomfört Msv B dressyr med minst 60%
- genomfört 2-stjärnig fälttävlan
c) Deltagit i årgångsfinal (omgång 1) som 3-, 4-, 5- eller 6-åring
d) Avelsindex minst 125 dressyr eller 130 hoppning samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning.

Tilläggskriterier för Prestationsklass ***
För att kunna tilldelas prestationsklass *** ska stoet uppfylla något av nedanstående kriterier:
ASVH 2013-02-21
a) Egna tävlingsmeriter, något av följande alternativ:
- minst 3 felfria rundor i 1.40 hoppning - genomfört St Georg dressyr med minst 60 %
- placerad 2-stjärnig fälttävlan eller genomfört 3-stjärnig fälttävlan
b) Avelsindex minst 135 i dressyr eller 140 hoppning (samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning)
Samtliga tävlingsresultat ska ha uppnåtts vid officiell tävling på lägst lokal nivå.
Kriterier för att uppnå avelsvärdeklass A
För att uppnå avelsvärdeklass A ska stoet skall uppfylla något av följande villkor:
a) Stoet ska ha lämnat minst fyra registrerade avkommor. Dessa skall ha härstamning som berättigar till införande i Grundstambok avd. I-III (gröna, gula eller vita papper). Avkommornas sammanlagda förärvningspoäng skall vara lägst 16 (enligt tabell i Sto och Unghästregelverket, Bilaga 2). Minst två avkommor skall ha lägst 3 förärvningspoäng vardera och ytterligare minst en avkomma skall ha lägst 4 förärvningspoäng.
b) Stoet skall ha lämnat minst två registrerade avkommor. Dessa skall ha härstamning som berättigar till införande i Grundstambok avd. I-III (gröna, gula eller vita papper). Stoet skall ha ett avelsindex på lägst 115 i dressyr eller 120 i hoppning samt minst en avkomma som har lägst 3 och ytterligare en avkomma som har lägst 4 förärvningspoäng vardera (enligt tabell i Sto och Unghästregelverket, Bilaga 2).

Kriterier för att uppnå avelsvärdeklass ELIT
För att uppnå avelsvärdeklass ELIT ska stoet skall uppfylla något av följande villkor:
a) Stoet skall ha minst fem registrerade avkommor med härstamning som berättigar till införande i Grundstambok avd. I-III (gröna, gula eller vita papper). Avkommornas sammanlagda förärvningspoäng skall vara lägst 21 (enligt tabell i Sto och Unghästregelverket, Bilaga 2). Minst två avkommor skall ha lägst 4 förärvningspoäng vardera och ytterligare minst en avkomma skall ha lägst 5 förärvningspoäng.
b) Stoet skall ha minst tre registrerade avkommor med härstamning som berättigar till införande i Grundstambok avd. I-III. Stoet skall ha ett BLUP-index på lägst 115 i dressyr eller 120 i hoppning samt minst tre avkommor som har lägst 4 förärvningspoäng vardera (enligt tabell i Sto och Unghästregelverket, Bilaga 2).

/Lizzie

För att få de olika "tilläggs-stjärnorna" gäller följande kriterier:

Tilläggskriterier för Prestationsklass *:
För att kunna tilldelas prestationsklass * ska stoet utöver grundkriterierna uppfylla något av nedanstående kriterier:
a) Klass 1-bedömd (vid 3-årstest eller kvalitetsbedömning)
- placerad i 1.20 hoppning
- placerad i LB dressyr
- placerad 1.00 m fälttävlan
c) Avelsindex minst 115 dressyr eller 120 hoppning (samt visad vid 3-årstest eller visad vid kvalitetsbedömning)
/Lizzie

mitt sto har mer än 115 i dressyr avelsindex... men ingen stjärna?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka