Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Kan vi inte göra en lista på när våra damer ska föla å vad de e för ras på blivande fölis?? å vårat användar namn så klart =)

jag börjar med mina.. bara kopiera å skriv in era =)

Mars:
27. Maj Savanna - korsning (misen)

April:
14. Stássa frá Vatni - Islandshäst (misen)

Maj:
13. Aleiga från ryet - Islandshäst (misen)

Ja du ser - det räcker med att stoet har fått 7-7-7-5-5 så är den ett selektionssto. Inte så imponerande.
Och när det gäller stjärnorna så är det ett skämt att ett sto med 776777 på kvaliten - som inte räknas pga 6-an på benen, men på treårs som gills så hade den inte så särskilt imponerande 887867, men med rätt pappa så har den ett skyhögt blup och skulle kunna få tre stjärnor, som alltså ska spegla de EGNA prestationerna (jo, ja den har gjort en start i LC dressyr och en i LB).

Finns det någon som kan försvara detta system och tycka att det gör att de *verkligt* bra stona sätts i avel?

Dessutom som grädde på moset - så måste du betala för att få stjärnan!

För ett par år sen så hade min fått tre stjärnor pga skyhögt blup i hoppning(då fanns inte systemet, men jag hade dissat det lika mycket änd) , men nu har det sjunkit så den "prestationen" är numera bara värd en stjärna då hennes hoppblup ligger lite över 120 bara. Och glömde jag att säga att hennes blup SJÖNK när hennes hittills enda avkomma hoppade 10-10 på treårs?

Jag har min häst inackoderad ca 30 min bilfärd hemifrån. Veckorna vid beräknad fölning hade jag tänkt att sova i stallet, har sparat massor av semester dagar! Men nu efter att ha läst igenom tråden för föl som föddes i år har jag blivit något ångestfylld. Vissa hästar gick ju över tiden sjukt länge och vissa hästar visade inga tydliga tecken innan fölning. Hjälp! Jag trodde i min enfald att jag tog nattpassen och kunde sen åka hem och sova på dagarna då andra i stallet kan kolla henne i hagen några gånger per dag.Men efter ha läst trådarna så känner jag att det är minutiös vak som gäller, det kan jag inte klara själv om det då också drar över tiden. Så nu håller jag på att leta "BB"...

Ja du ser - det räcker med att stoet har fått 7-7-7-5-5 så är den ett selektionssto. Inte så imponerande.

Alla fyra villkoren måste vara uppfyllda. Alltså räcker det inte med att visa stoet, den ska t ex ha tävlat också.

/Lizzie

Kan vi inte göra en lista på när våra damer ska föla å vad de e för ras på blivande fölis?? å vårat användar namn så klart =)

jag börjar med mina.. bara kopiera å skriv in era =)

Mars:
27. Maj Savanna - korsning (misen)

April:
14. Stássa frá Vatni - Islandshäst (misen)

Maj:
13. Aleiga från ryet - Islandshäst (misen)

Det finns redan en annan tråd för detta.

/Lizzie

Som jag tolkar det så räcker det med att den är riden i alla tre gångarter och att det på något vis är dokumenterat. Den behöver inte ha varit tävlad.

För mig var det så :)
Vakade i tre veckor (lite tidigt men vad gör inte en nervös matte ;) )
för att efter en lååååång vaken fredagnatt där jag var vaken var 30 min sova några timmar på fm. Går förbi hagen, hästen lugn. Går in i stallet och mockar, efter bara 20-25 min kommer en stallkompis och säger att hästen fölar!
Visst hade jag sett att det var nära men trodde inte hon skulle göra det mitt på dagen.

Ja det blir lite märkligt.
Ett högt blup (vilket man får genom pappa och morfar med höga siffror) och visad med 77777 räcker för att få två stjärnor! (eller tre tom?)

Tycker att gamla avelsvärderingarna var bättre. B- premierad visade bättre vad det var för sto.

Som jag tolkar det så räcker det med att den är riden i alla tre gångarter och att det på något vis är dokumenterat. Den behöver inte ha varit tävlad.

När jag anmälde mitt sto förra året så var det krav på att hästen hade meriter i form av tävling.

Nu visade jag mitt sto (importsto) vid en fölmönstring då hon var 11 år och fick då exteriörbedömningen. Detta för att jag ville få en bedömning på henne innan jag tog beslut om betäckning. Jag fick skicka in bedömningsprotokollet till ASHV, plus att de hade krav på att jag kunde visa upp dokumentation på att hon var ridbar OCH hade meriter. Eftersom hon tävlats 2010, 2011 och 2012 fanns det dokumentation på att hon var ridbar.

Alltså slog ASVH ihop krav nr 3 och nr 4, eftersom jag inte hade någon annan dokumentation på att hon var ridbar (ej gått 3-årstest eller kvalitéts).

Dock var ASVH noga med att det skulle finnas meriter dokumenterat - och för att få meriter är det väl tävling som gäller. Eller finns det något annat sätt?

/Lizzie

Kanske är det lite annorlunda med importston.
Men var detta för att få stjärnor eller för att bli selektionssto?
För att få stjärnor så måste man visa meriter även om då det underbara blup i sig räknas som merit.

För att bli selektionssto så borde en exteriörbedömning + att det gr att rida på henne räcka. (om jag inte missuppfattat det) Å andra sidan så är ju tävlingsresultat (starter) i sig ett bevis att det går att rida på stoet. Jag vet att folk även har ridit på sina ston inför domare på fölmönstring när det behövdes för stamboksföring (som ju inte verkar finnas kvar)

Kanske är det lite annorlunda med importston.
Men var detta för att få stjärnor eller för att bli selektionssto?
För att få stjärnor så måste man visa meriter även om då det underbara blup i sig räknas som merit.

För att bli selektionssto så borde en exteriörbedömning + att det gr att rida på henne räcka. (om jag inte missuppfattat det) Å andra sidan så är ju tävlingsresultat (starter) i sig ett bevis att det går att rida på stoet. Jag vet att folk även har ridit på sina ston inför domare på fölmönstring när det behövdes för stamboksföring (som ju inte verkar finnas kvar)

Detta var för att bli selektionssto. Hon har även placering i LB Dressyr som räckte för 1-stjärna.

Har man inte visat sitt sto vid 3-årstest eller på kvalitets så var det, enligt ASVH, ovanstående procedur som gällde.

Sedan kan man ju tycka vad man vill om blup och selektions-modellen ;)

Jag tror att jag egntligen hade fördragit den gamla varianten med premieringar B, AB, A osv.. men är för dåligt insatt i avel för att ha koll på vad som är bra, resp dåligt med de olika systemen.

/Lizzie

Delvis KL

Mitt sto är välmeriterat inom hannoveranerförbundet i Tyskland, och hingsten är även godkänd där. Jag funderar därför på att registrera avkomman som hannoveraner. Någon som gjort så?

Kl
Har inte känt på mammahästs mage på ett tag, haft en dålig känsla av att där kanske inte är nåt kvar inne, men ikväll tog jag mig tid att gosa lite.
Och OJ vad den höll på! Alla tvivel blev som bortblåsta!
Härlig känsla o kunde nog stått där hur länge som helst o myst men Älva tyckte inte det va lika mysigt ;-) magen vill hon helst inte att man håller på med längre.
Hon har blivit mycket lugnare, tog sovmorgon idag o blev inte alls glad över att jag kom o tände i taket, står stilla mycket i hagen o filosoferar :-)

Min står också ofta still i hagen och filosoferar :-) Även när man går med henne uppför backar, så stannar hon och vilar. Vet inte om det är för att fölet håller på att sparka eller vad? Kissar mycket gör hon också, undrar om det är som på månniskor att det trycker på blåsan?

Har din lugnat ner sig o får du känna efter lite ..varsamt?
hon borde börja bli stor nu.

KL
Jag har spekulerat ang. färgen på den ev kommande.

Tror att det blir en fux, men skulle önska en brun.

Pappa o dennes fäder är svarta. Mamma ,mormor samt alla mostrar är fuxar. eller den enda helmostern var brun o den enda morbrodern är faktiskt svart e. Caprimond.

Kan det vara så att om det blir ett stoföl blir det en fux o en hingst mkt mörk?

Om man tittar på stoets linjer är nog alla ston som så förutom helsystern till stoet.

Poco som var helbroder till ett sto som finns i båda leden på stoet var snyggt mörkt apelkastad- har jag för mig o stoor.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter