Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Din var väl dräktig med Don Primus? Han är ju reggad som mörkbrun på blup men han kanske är felreggad? I alla fall så bär ju ditt sto på ee (recessivt för fux) fölet kommer ärva ett e av mamman. Om fölet ska bli fux måste den även ärva ett e av pappan. Don Primus har ju fuxar bakom sig så det finns en möjlighet att han bär på ett e som ligger dolt. Då kan fölet ärva den genen och bli en fux.

Pappan om han är svart bär han på minst ett E för svart pigment och aa som kodar för att det svarta pigmentet inte hindras i utbredningen utan täcker hela hästen. Är han brun bär han på minst ett A. (A hindrar det svarta pigmentet från att breda ut sig och hästen blir brun) Mamman bär ju också på A eller a men vilket vet man inte eftersom hon inte har något svart pigment som påverkas.

Färgutfallet påverkas i alla fall inte av om det blir sto eller hingst.

Har oxå funderat på vad det kan tänkas bli för färg, antar att det antingen blir en brun eller en skimmel.
Pappa är bruna Nobel och Älva är skimmel, född fux om jag inte minns fel, e. Rubignon (svart) u. Nikita (skimmel).

Tack för svar.. även om jag nu inte förstår eller hinner just nu försöka sätta mig in i saken:crazy:

Är det en slump menar du att stona i släkten alla är fuxar?

Don primus är väl svartbrun kanske?
hinner inte kolla nu...

tack

Ja att just stona är fuxar är lite av en slump. Hos katter sitter färgerna på x kromosomen och färgen som kattungen kan få är olika om det blir en hona eller en hane men hos hästar så är färgerna inte bundna till x så det spelar ingen roll om det blir sto eller hingst.

Hon har lugnat sig!! Var värst runt 150 dygn om jag inte minns fel.
Tiden går såååå fort!!! Tänk, först tyckte jag att det var en evighet tills fölning, nu är jag ap-nervös och vill stanna tiden!!!
Hur sjutton ska jag fixa detta???
Tror det är så här blivande pappor känner sig :D helt maktlösa!!!
Hon är iaf som sagt mycket lugnare. Det går både att borsta och lägga täcke på ( som tex var nödvändigt idag efter hällregn )
Magen syns bäst framifrån eller bakifrån. Då ser hon ut som en tunna.
Annars är hon inte smällfet. Men iaf rund över rygg och rumpa.
Jag har letat efter bättre Hö, men utan resultat.
Jag tog hem torrt Hö till min unghäst eftersom han inte tål hösilaget, det är tyvärr utan analys, men jag har beställt en själv och är det bättre värden i det så får även hon äta det. Annars är det rent omöjligt att få i henne mer.
Jag har försökt med lusern i både torr och blöt form, men hon vägrar äta det.
Så jag får väl vara nöjd så länge som hon äter müslin och det hösilage hon äter.
Nu börjar jag fundera på om man ska köpa fölgrimma och sånt.
Föltäcke är det något som man ska köpa? Har inte ens tänkt på dessa saker innan!!! Vad behöver jag??? Vad har ni eller tänker köpa??

Hon har lugnat sig!! Var värst runt 150 dygn om jag inte minns fel.
Tiden går såååå fort!!! Tänk, först tyckte jag att det var en evighet tills fölning, nu är jag ap-nervös och vill stanna tiden!!!
Hur sjutton ska jag fixa detta???
Tror det är så här blivande pappor känner sig :D helt maktlösa!!!
Hon är iaf som sagt mycket lugnare. Det går både att borsta och lägga täcke på ( som tex var nödvändigt idag efter hällregn )
Magen syns bäst framifrån eller bakifrån. Då ser hon ut som en tunna.
Annars är hon inte smällfet. Men iaf rund över rygg och rumpa.
Jag har letat efter bättre Hö, men utan resultat.
Jag tog hem torrt Hö till min unghäst eftersom han inte tål hösilaget, det är tyvärr utan analys, men jag har beställt en själv och är det bättre värden i det så får även hon äta det. Annars är det rent omöjligt att få i henne mer.
Jag har försökt med lusern i både torr och blöt form, men hon vägrar äta det.
Så jag får väl vara nöjd så länge som hon äter müslin och det hösilage hon äter.
Nu börjar jag fundera på om man ska köpa fölgrimma och sånt.
Föltäcke är det något som man ska köpa? Har inte ens tänkt på dessa saker innan!!! Vad behöver jag??? Vad har ni eller tänker köpa??

Jag börjar bli rejält nervös också. Och inte blev det bättre av när man hör talas om ston som dör vid fölning (vilket hänt en bekants sto) :nailbiting:

Min dam går utmärkt att borsta och ta AV täcket. Att sätta PÅ täcket det är en helt annan sak. Hon blir så här arg >>:rage: och hugger vilt omkring sig. Men med tanke på det här vädret och lervällingen utså behöver hon täcket. Bättre med lite kyla!

Jag har inte shoppat nåt till det blivande fölet - helt plötsligt är jag alldeles för vidskeplig... :eek:

/Lizzie

KL
Jag har spekulerat ang. färgen på den ev kommande.

Jag har (enligt en fråga i färgtråden) 75 % chans att få en svart och 25 % chans att få en fux.

Jag älskar båda färgerna så det är vilket som :p

Men jag har "beställt" ett svart stoföl med vit stjärn :d :p

/Lizzie

jaha... då är det snart 190 dygn... Jösses vad tiden går långsamt... :(

Tack o lov för att vi har ston som inte har föl vid sidan som skall betäckas i år... Så man kan börja med dem i tid...

Många dräktiga ston blir så varma att de inte vill ha täcke. Ditt blir kanske mindre arg av ett tunnare täcke?

Jodå, du får gärna fråga... Vårt sto var dräktig med Insterburg och vi väntade med spänning på detta föl.
Hon gick alltid över 7 dagar (DVS 342 dygn) Men denna gången var hennes juver färdigt på 335 (inte mjölken) men helt plötsligt ändrades juvret, det gick tillbaka... Man fick ju en liten klump i magen då. Men man ansåg sig själv vara lite nojig...
3 dagar senare alltså på dygn 339 börjar hon föla... Vi ringer veterinären för det händer liksom inget när hon krystar. Jag går in med händerna o känner efter... Då känner jag att fölet kommer upp och ner o bak o fram... Detta innebär att fölets hovar sticker rakt upp i korset/landryggen på stoet och kan orsaka förlamning om man inte skyndar sig... Så jag måste dra för kung och fosterland för att hon inte skall bli lam, men fölet sitter hårt fast, jag måste ju liksom dra och vrida fostret samtidigt... Äntligen får jag/vi ut fölet bara ett par minuter innan veterinären kommer. Men vårt sto som var 20 år hade tagit i så hårt när hon försökte få ut fölet att livmodern lossnade och följde med fölet ur... Det var troligtvis så stora invändiga skador på stoet pga fölet som gjorde att det stor stora strålar med blod ut från stoet... På bara ett par få minuter hade hon förlorat så mycket blod att hennes slemhinnor i munnen var nästan vita/grå... Då veterinären sa att det var väldigt liten chans att hon skulle klara sig valde vi att avsluta hennes lidande.... Enligt veterinären så hade fölet dött i magen och därför inte vänt sig... Detta var troligen därför som juvret började att minska igen på dygn 336...

Vår underbart vackra Terra Nova springer nu på de evigt gröna ängarna med sin kolsvarta son...

För att krydda vårt avelsår ännu mer det året fick vårt andra sto tvillingar 3 v senare (som missats på samtliga ultraljud) och bägge fölen satt i födselkanalen så där fick jag gå in och dra ut dem också... Den ena kom dessutom med bägge frambenen bakåt... :( Ingen av fölen klarade sig :(

Senast ändrad:

Många dräktiga ston blir så varma att de inte vill ha täcke. Ditt blir kanske mindre arg av ett tunnare täcke?

Hon har ett tunnt regntäcke på sig och ja, hon är varmare än normalt, så där märker jag skillnad. Hon blir i alla fall inte jättevarm under täcket och när det väl sitter på plats är det OK.

Hon är apgrinig på morgon över huvud taget. Dåligt morgonhumör :meh:

/Lizzie

Fy vad hemskt!

Jag har ju aldrig varit med om en fölning och är total novis på området. Det är därför jag lämnar mitt sto till en erfaren uppfödare. Det finns ju självklart inga garantier pga detta, men jag känner att de med sin erfarenhet i alla fall kan hjälpa till vid ev lättare fellägen. Även att de tidigare kan upptäcka om det håller på att gå åt skogen och tillkalla veterinären som de bor granne med.

För övrigt så försöker jag visualisera bilden av ett friskt levande föl för att inte totalt få nippran...

/Lizzie

Vi har ju haft roligare avelsår om man säger så.... Jag hoppas att aldrig behöva ta hand om så många hemska fölningar igen... :(
Jag grämer mig fortfarande... Kunde jag gjort något annorlunda? Min fina Nova <3

Men det är ju ytterst få som det h'änder... tack o lov...
Men när man är ovan tycker jag man gör helt rätt som du gör Lizzie...

1524964_10201783143474308_1312668096_n.jpg

1531970_10201783144474333_351100709_n.jpg

Lite mer magbilder önskas! Kul att jämföra ;)

Lite bilder på den blivande mamman :love:

Tar tillbaka det där om att hon står lugnt o hagen numera!
Idag rejsade de som galningar i hagen så fick ta in dom till sist, fler än jag som är trötta på regnandet!

Kände precis en spark :love:
Denna gången var det inget "tryckande" tillbaka, utan en riktig kick!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter