Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Just det, ta ut mamman gör vi också.
Och har ibland duttat med jodopax på naveln.
Min lilla kille fick nog en slurk råmjölk på flaska för att piggna till och komma upp.
Andra ston där ungen mer eller mindre åkt ut på en räkmacka har det inte behövts.

Efter C's Zolero som bajsade men ändå blev förstoppad så ger vi hingstar microlax i baken.
Hingstar har tydligen svårare att få ut träck.

Det där med naveln är jag riktigt nojig för.
Jag har ju haft en häst som haft "fölsjuka" och såg senast i våras en unge med stora ledproblem på Strömsholm p g a det:arghh:

Känns väldigt otryggt med "bara" DV tillhands o också sem. tider.

känns nästan som om en gammal kobonde skulle vara bättre.

Min väninna ställer nog upp- hon som initierade infallet att åka till stationen.. så sent.

Fast hon fött upp ett tiotal föl är hon lika nojig som jag, fast det har gått väl.

den där resväskan med allt med vad som kan behövas skulle nästan "nålas"

Senast ändrad:

Jag skulle säga att det mesta redan finns.

Som jag förstår det är det viktiga att ha en ren miljö INNAN fölis kommer.
Att skura väggarna med Virkon och sen gå och dra av de med virkon fram till födseln.
Och sen ha ren halm för fölis att landa i.

Och försöka få mamman att inte resa sig direkt så det blir abrupt.
Jag läste på om olika föllägen, hade bra support och läste dessutom mycket på denna sidan.
http://www.overberga.com/vet/plasma/plasma.html
Författaren är en av Bukes mest avelskunniga personer enl mig.

Senast ändrad:

Häll upp en slurk klorhexidin i ett snapsglas och doppa navelstumpen i glaset! Brukar fungera bra.
Koka glaset innan bara och så plasthandskar till dig. :)

Mitt föl fick sepsis, föddes för tidigt och var otroligt liten och klen. Vid minsta tecken, agera! Man får absolut inte avvakta eller vänta
när det gäller sepsis. Enda anledningen till att vi klarade mitt troll var för att vi satte in veterinärvård snabbt som tusan.

Herregud.

Måste man skaffa en refraktometer?

Känner mig inte alls trygg med att Vet. kommer blixtsnabbt om ngt går fel.:nailbiting:

Det måste man inte, är man osäker på om fölet fått i sig ordentligt med antikroppar kan man ta ut veterinär som tar prov.

Det där med naveln är jag riktigt nojig för.
Jag har ju haft en häst som haft "fölsjuka" och såg senast i våras en unge med stora ledproblem på Strömsholm p g a det:arghh:

Som jag har förstått det brukar fölsjuka redan finnas hos föl innan de föds. Ofta kan mammorna ha infekterade livmodrar. Det finns sas redan i fölet när det föds. Det gäller att vara blixtsnabb med behandling på ett sådant föl. Hittar man en led dyker det ganska snabbt upp fler inom kort tid. HAr genom åren träffat ganska många fölungar med fölsjuka, men är man snabb, så brukar det inte ge några men. Har tom träffat ett föl med en bogled som varit infekterad.

Vi duttar alltid navelsträngarna med utspädd jodepax.

Det vet vi inte, troligtvis så var hon sjuk redan när hon föddes, Mamma häst reste på sig alldeles för fort - kan ha
varit en av anledningarna. Född för tidigt, navelsträngen brast för tidigt när stoet reste sig. Efterbörden släppte när
hon reste sig också.

Boxen skurades med virkon varje kväll på väggarna och ny halm las in. Mockade mycket noga.
Naveln doppades direkt i virkon. Ungen nappades med bra råmjölk innan hon rest sig - fick dock inte i sig
mycket, då hon inte ville ha nappflaska, fick i henne lite, vände ryggen till och då stod hon och diade. Tog
ut DV som fick ge plasma istället men då hade jag redan ringt ultuna och bett om att få komma in. Så DV
kom och gav plasma och sen direkt till kliniken.

Låter som en fölsjuka...de brukar ibland födas för tidigt... men hon hade inga leder va? Men feber? Tror inte det beror på att mamman reste sig för fort. Händer ganska ofta hos oss och det har inte hänt nåt med dom fölungarna.

Hon hade diarré, alldeles för låg temp, dvs. underkyld trots att hon hade täcke på sig och att det var i Maj månad.
Lederna svullnade lite på kliniken, lågt antal antikroppar samt lågt antal vita.

mm fölsjuka... Fölsjuka är ju bara ett samlingsnamn för många olika symtom. Men din lät iaf som en klar fölsjuka. Tur att ni var så snabba!

Navelsträngen?
Hela strängen? Klipper ni av den o knyter på ngt eller hur?

Som jag har förstått det brukar fölsjuka redan finnas hos föl innan de föds. Ofta kan mammorna ha infekterade livmodrar. Det finns sas redan i fölet när det föds. Det gäller att vara blixtsnabb med behandling på ett sådant föl. Hittar man en led dyker det ganska snabbt upp fler inom kort tid. HAr genom åren träffat ganska många fölungar med fölsjuka, men är man snabb, så brukar det inte ge några men. Har tom träffat ett föl med en bogled som varit infekterad.

Vi duttar alltid navelsträngarna med utspädd jodepax.
Jag trodde att det kom in skit i naveln. Min häst behandlades efter 4 dagar med ngt olagligt.. på den tiden. Den fick bestående med i form av spatt ena hasen o inget annat.
Jag ska inte påstå att jag kommer ihåg rätt då hästen föddes -82;)

Uppfödaren som var VD på det största djurförs. bolaget sa inget :crazy: då det var det första jag såg- den förstorade hasen. Inte förrän jag tittat på den i trav i mörkret o tyckte att den var oren så berättade han. hästen var då 4.

Jag tog hem den, men jag fäster mig mkt fort o sponsorn som jag skrivit avtal med- försvann o där stog jag med en promenadhäst som var värd det.

nu spårar jag ut i vanlig ordning...OT

Navelsträngen?
Hela strängen? Klipper ni av den o knyter på ngt eller hur?

Den går av själv när stoet reser sig. Brukar bli ca 3-5cm stump kvar och den baddar vi in med jodepax, den skrumpnar ju ihop sen och ramlar av.

Nej som jag upplevt det så har fölet fölsjuka redan innan den föds. Men som sagt fölsjuka är ju bara ett samlingsnamn för en mängd olika sjukdomar som inträffar under fölets första veckor. Tittar man på Ironwills unge så har den typiska symtom på fölsjuka. Men det kan vara allt fr lunginflammation till diarre etc. Ofta svullnar en led upp efter någon dag o fölet blir mkt halt. Därefter kan det poppa upp fler leder. Många gånger behöver man spola lederna på en sån unge.

Vi tar även foalcheck på alla nyfödda föl! Just för att kolla att de fått i sig råmjölkenn ordentligt. Annars boostar vi upp dem med plasma. Dyrt just då men ofta värt det i slutändan.

Julie, i den länken jag la tidigare så är det en artikel om deras lilla test för att öka halterna i råmjölken. De ökar nåt i fodret och har hitills fått bra resultat.

Kan vara intressant för er tänkte jag.

Tack för länken :)

Jag har lagt den till mina favoriter nu, gäller ju att läsa på när det närmar sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka