Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Just det, naveln gör vi givetvis också. Här är kokt kopp med spädd jod i.

Har frystorkad råmjölk hemma men börjar mer o mer fundera på om man skulle köpa plasma o ha hos veterinären..

Vi låter inte heller ngt föl gå i lerig hage utan det är gräs/sommarhage som vilat hela vintern.
Grace knappa dygnet gammal, lite kylig vår så blir det många vändor in och ut så fölis får ligga och vila inne.
217022_176768875706352_940142_n.jpg

Bosse ute första gången <3 som ni ser är han rakad på halsen vilket han blev då han opererades inte ens ett dygn gammal för akut pungbråck.

543709_363144543735450_427540848_n.jpg

Senast ändrad:

Det verkar vara ganska olika skolor.
Endel doppar i jodopax eller motsvarande, endel gör ingenting. Jag kommer i första hand göra ingenting. Jag tror att ju mindre man håller på och petar just med navelsträng desto bättre, där är verkligen en ingång för bakterier.

Jag doppar i utspädd jod, inte baddar och tar på den utan en liten äggkopp som man lyfter mot stumpen.

Det verkar vara ganska olika skolor.
Endel doppar i jodopax eller motsvarande, endel gör ingenting. Jag kommer i första hand göra ingenting. Jag tror att ju mindre man håller på och petar just med navelsträng desto bättre, där är verkligen en ingång för bakterier.

Jag tror som du och för mig har det funkat i praktiken.

Givetvis ser jag till att hålla rent runt sto och föl.

Julie, i den länken jag la tidigare så är det en artikel om deras lilla test för att öka halterna i råmjölken. De ökar nåt i fodret och har hitills fått bra resultat.

Kan vara intressant för er tänkte jag.

Tack! Ska erkänna att vi faktiskt beställde en sån råmjölkstester i somras inför denna säsong! Bättre sent än aldrig!

Men jag hittade inte vad de hade i fodret?

Då omformulerar jag mig. :meh:

Klipper ni av eller går den ALLTID av självt när det är dags?

Julie, i den länken jag la tidigare så är det en artikel om deras lilla test för att öka halterna i råmjölken. De ökar nåt i fodret och har hitills fått bra resultat.

Kan vara intressant för er tänkte jag.

Jag läste ngn engelsk länk om just råmjölken o att det var bra att ha flera olika sorters proteinkällor till stoet.

ska kolla om jag hittar det igen.

TACK igen alla ni som delar med er av ALLT "bra att veta".

I min bok står det att navelsträngen oftast går av när stoet reser sig, men om den inte gör det, så ska man hålla HÅRT i änden mot buken och dra av den på det tunnaste stället. Om man inte håller emot vid buken, så kan något gå sönder i buken.

Är det inte bättre att klippa den? Renare snitt och inget kan gå sönder i buken

Var köper man sådana där selar till fölen? refraktometer verkar vara toppen både som koll på ett ungefär när dom ska föla och sen efter för att kolla värdena i mjölken. Vad kostar en sådan ungefär?

Jag har läst detta Apoteket- "
Navelsträngen som utgör förbindelsen mellan sto och föl bör inte klippas av förrän efter 10-15 minuter, då artären i navelsträngen slutat pulsera. Under denna tid kommer blod från moderkakan (placentan) till fölet.

Om navelsträngen inte skulle brista på naturligt sätt klipps den av med en ren sax. Klipp dock inte av navelsträngen för tidigt utan avvakta
.
Agria
Det finns ingen anledning att direkt efter fölningen klippa eller slita av navelsträngen. Fölet behöver den blodvolym (cirka 1,5 liter) som finns i moderkakan, och det är bäst att låta naturen själv sköta denna detalj. Några centimeter från bukväggen har navelsträngen en inbuktning, en naturlig ”bristpunkt”.

Någon gång händer det, att navelsträngen slits av för nära bukväggen. Då kan blödningar uppstå. Navelsträngen ska klämmas av, och får inte knytas. Den kvarvarande stumpen av navelsträngen decinficeras. Naveln är en vanlig inkörsport för infektioner av olika slag

Ja vi ser helst att stoet ligger kvar så länge som möjligt, ju längre desto bättre. Men ofta reser sig stoet direkt efter fölningen och navelsträngen går av. På alla fölningar jag har varit med på har den gått av själv. Det kan ju komma en situation när kanske stoet dör eller ej kommer upp och då man behöver klippa den men som sagt jag har ej varit med om det. Vi har runt 15-20 fölningar per år..

Skratta inte nu, men kan man flytta fölungen så stoet når den o då lägga navelsträngen mellan bakbenen- precis som på BB:crazy:

kl

Stod och glodde på min Hip Hop-märr och undra Är hon verkligen dräktig eller är hon bara tjock? Precis då satte den-där-inne igång med att riva av gäng riktigt rejäla sparkar :p Precis som Vad fan tvivlar du på att jag finns jag ska visa dig :D

Mitt sto kastade inatt på dag 217. Trots flera ultraljud så var där två i a f. Jag anade att något var fel då hon fick lite juver dagen innan, men dom kan ju fylla upp juver tidigt ändå har jag läst. Stallägaren märkte först ingenting, min häst var som vanligt i morse och var ivrig på att få sin mat. Det var först när stallägaren skulle ta ut henne till hagen hon såg fölen. Jag är ändå tacksam att det hände nu och inte senare och att hon inte gick hela vägen med tvillingar, mitt stos hälsa är ju det viktigaste och hon verkar trots omständigheterna må bra!

Åh vad tråkigt :( Men vad skönt att stoet verkar må bra i alla fall.

Undrar om det är vanligt att man missar.... ush nu blev jag nervös för mitt sto också :crazy:

Är lite orolig för ponnyn, tycker hon har ganska stor mage för att inte vara längre gången, hon ska ha i maj.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2