Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Ja, fy så hemskt! Är också jätteorolig att ngt sådant ska hända. Så nu får man väl hålla koll på juvret så det inte blir större redan nu. Min häst har också blivit stor och bred. Inte så tjock enl veterinären då hon kunde känna revbenen. Dock är kanske fölet stort då hon själv är ganska liten och vi har en stor hingst. Så här ser magen ut idag på dag 212. Ser dock lite tjockare ut om man tittar bakifrån.
dag_212_52d1adf82a6b2211305ae8ce.jpg

Inget jag skulle görs, fölis är förutom hal som en ål dessutom rätt tung och ffa rätt chockad och motsträvig. Mamman böjer sitt huvud bakåt och brummar på ungen. Sen när fölis börjar sparka för att komma upp så reser sig stoet, om hon inte rest sig direkt vill säga.

Fy vilken mardöm:eek: Din stackare

Men kanske tur för stoet.

Ska du betäcka om i vår?

Så ser min ut o den klassades som fet:o

min har ännu ingen mage bakifrån sett.

Bara 150+.

nu menar jag övriga kroppen med reservation för att bilder kan luras.

Ja, att de ska ligga kvar så länge som möjligt har jag förstått, så att blodet pumpas på. Och att navelsträngen brister i de flesta fall när stoet reser sig.
Men då kan man alltså använda en steril sax om detta inte skulle inträffa?

Nästa fråga: kan man köpa en steril sax?
Eller kokar man en som man har? Hur förvarar man den för att den ska vara fortsatt steril?

Som jag fått lära mig av mina veterinärer ska man inte klippa navelsträngen , utan dra av den som beskrivits tidigare i tråden. Jag minns inte helt säkert varför just nu, men det hade något med att stumpen skulle sluta sig och inte vätska att göra TROR jag. Kan fråga när jag kommer hem ikväll. :)

Till den som undrade (minns inte vilken knapp jag tryckte på)
Alltså, navelsträngen är designad för att gå av. Det är en fördröjning i när det sker, som andra skrivit, då en hel del blod transfunderas över till fölet från moderkakan. När detta är klart drar kärlen ihop sig och det blir ett naturligt avbrottsställe. Effekten som jag försått det är att kärlen rullar ihop sig - ingen vidare blödning. Läste (minns inte var) att om man klipper navelsträngar ökar dessutom risken för navelbråck, fast det är ett tag sedan jag gjorde min djupdykning :D

Det är ingen idé att försöka vara steril i ett stall, det kräver en operationssal och utbildade personer i sterilteknik. En steril sax skulle göra ingen nytta mao. Jag skulle inte oroa mig över navelsträngen, det löser sig självt!

Åh beklagar :'(
Såg på min nu att hon blivit lite svullen framför varje spene...
Usch nu blev jag super nojig! Är hennes första föl, kände häromdagen hur den röjde runt därinne...
Brukar de fylla upp juvret tidigare vid första fölet eller det är olika?

Ok, tack för infon :)
Det verkar som att det finns lite olika skolor?
Jag håller tummarna för att den brister som den ska :crazy:

KL
nu har mitt sto blivit sparkad på båda haserna av "nya kompisen".
17 år o har varken någonsin delat ut eller erhållit sparkar förr:mad:
Det ena på utsidan o det andra på insidan som hon är halt av o svullen.

Hon äter dåligt o är nedstämd.

vad gör man:(

Jag säger det med, kan ni dela på dem? Miranda har jag haft problem med bitvis, hon har ett ' offer' som hon jagar o tränger helst upp mot ett hörn i lösdriften o sparkar, allt sedan jag gick ta bort Dezza i våra, Miranda blev då ledare, och det passar hon INTE som... har varit rätt förtvivlad i höst... Men nu sedan några veckor har Lasandra tagit över ledar rollen, och Miranda är som förbytt, henne sk offer kan nu gå förbi på nära håll utan att hon bryr sig, hon står mest o sover nu, tycker hon är otroligt stor för att vara hon. Hoppas att där bara är en :o

Mina är nu på 243d och 193d :)

Det finns en tråd under Gnägg om "bukehästar vi minns" eller hur det nu var formulerat. Jag tror att det är din Miranda som nämns där? eller kanske någon annan Miranda, men din är den jag känner till :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
819
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2