Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

För min del önskar jag mig ett stoföl och ett hingstföl, vill spara ett av dem i år, men vill helst inte behöva välja mellan 2 fina stoföl... Lättare om en får en hingst ;)

kl
Idag är Mandora på 150d och Miranda på dag 200 :d Båda har rejäla magar, Miranda är trött, och står helst o sover...

Hmmm. då är jag inte sist. Din Mandora är sist tydligen.

Min är på 159 dagar:p

Åh nä försök inte!
Jag är faktiskt sist, så det så ;)
139 dygn idag. Och skitglad efter fyra föl-lösa år ❤

Tusan oxå;)

Iglatjarn. Vad roligt för dig även om det är väldigt sent.

Om jag fick göra om o göra rätt skulle jag ha åkt i Juni, men min visade ingen brunst mer än i Maj. Ej heller när vi väl åkte.

Enda sättet som jag kunde misstänka brunst var när hon inte var rabiat för att gå förbi hästar i hage.

Hoppas på att hon kläcker lite tidigare än beräknat det gjorde hon den gången hon lyckades ge oss ett föl, som dock var missbildat :(. Beräknat datum 2 augusti och det kan jag leva med. Har fått 21 augusti då mamma häst gick över 1,5 månad (yes vi har koll på betäckningsdatum) och Gwylfah själv är född 4 november så datum hit eller dit är petitesser för oss :p det har blivit fina unghästar iallafall och är ikapp sina kamrater till sommaren därpå.

*kl*

Enligt blodprov är mitt sto fortfarande dräktigt så hoppar in här, inte kollat henne på ul sen dag 38 men hoppas jag kan lita blodprovet. Kan man det? :p
Hon är dräktig med Daquar CC och beräknad fölning är 8 juli :)

*kl*

Enligt blodprov är mitt sto fortfarande dräktigt så hoppar in här, inte kollat henne på ul sen dag 38 men hoppas jag kan lita blodprovet. Kan man det? :p
Hon är dräktig med Daquar CC och beräknad fölning är 8 juli :)
Måste man inte alltid UL på 90 för att betala för hingsten?

SER hon inte dräktig ut?
DET gör min o betér sig annorlunda. pratar mycket osv.

Kl
Varit lite orolig över min då hon inte fått i sig särskilt mycket hö sista tiden..
Är nog ganska kraftigt, shettisen får inte i sig så mycket hon heller.
Men inatt testade jag att hänga upp det i en hö säck o då hade hon klippt hela säcken!
Kanske är jobbigt att äta från marken när magen växer?
Innan har hon mest dragit runt det i hela boxen.
Lite orolig inför fölning, hon är ju knappast i god form längre efter att ha fått stå inne en hel del.
Först pga hälta i vänster bak, gammal skada i länden som brukar blossa upp när det blir kallt men med
Metacam o vila en tid så var hon fri från det.
Nu har gallan hon haft sen i somras blivit större o öm, veterinären tror på senskada efter att ha varit felverkad :-\
Så nu är det vila och metacam som gäller igen :-(
(och hitta en ny hovslagare!)
Hon får gå ute en stund i sjukhage annars svullnar hennes ben upp så lite rör hon på sig men det är det lilla...
Känns verkligen som att det börjar dra ihop sig!
Drygt 2 månader kvar!
Juvren har börjat fyllas på lite, kamera för övervakning införskaffat och bra halm har jag hittat med så det ska vi hämta i dagarna.
Mellanväggen mellan hennes box o grannens ska tas ner så hon får gott om plats och en ny liten box till shettisen ska slås upp.
Gick upp för sambon när vi diskuterade boxarna att jag inte kommer att sälja fölet eller barnens ponny utan vi kommer att ha tre hästar sen ;-)

Det beror väl på om hingsten har en 90-dygnsavgift eller inte :)

Jag ahr inte kollat min sedan dygn 100 ungefär, men jag tycker hon ser dräktig ut och hon beter sig helt klart lite konstigt och lite koko ;) så jag förlitar mig på det. Hon är "bara" på dygn 190 så jag hoppas det kommer synas ännu mer längre fram :)

kan du inte visa ett intyg att stoet INTE är dräktigt på 90 dygn får du betala avgiften. så det är mest för din skull.

Jamen självklart *harkel*.
Min UL 4 ggr då det var konstigt att hon överhuvudtaget var dräktig. " En Mariadräktighet":D

Jag tog även en förs.

visst gillar de att äta högre.
Det är min tanke sen när min blir tyngre, fast det föredrar hon redan nu.

Äsch. nu blir det harkel igen. Hon går ju på bete så dags:o

Min Vet ville ogärna ge ngt så jag smörjer med Voltaren. Ena hasen är bra nu.

Jobbigt med skador när de är dräktiga.
Håller Tummen för din:)

Jag tycker kanske hon ser lite dräktig ut men är ju inte stor än då hon inte ska föla förrän juli. Hon beter sig inte mer annorlunda än hon gjorde förra året så det går inte heller att gå på, och hennes temperament har inte ändrats det minsta under dräktighet, hon hade gärna fått bli lite lugnare ;)

Jag betalade avgift vid 18 dygn, då koll gjordes hos hingsthållaren.
Sedan betalar jag bara vid levande föl :)

Jaha så levandefölavgift finns kvar.

För 20 år sedan så sa min Vet. att man hade avlivat 3 högdräktiga travmärrar för att man inte hade råd med 50000 x 3 för dito avgift. Det blev hastigt sämre tider- 1992

Tror att det är anledningen till att man ändrat villkoren på de flesta .

What!??? Det är ju helt sjukt!! Nu har jag aldrig suttit i en sådan sits, och det var säkert inte lätt beslut att ta, men herregud!!!
Jo, det finns kvar, men det är inte alla som har.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka