Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Tack för er omtanke! Hoppas så det går väl för er andra! Att man missar tvillingen vid ultraljud händer men det är inte så vanligt tror jag, så oroa er inte, nu har väl jag fått ta den statistiken :-( Just nu så vet jag inte om jag orkar med att betäcka henne i år igen, det har varit mer jobb ( med insemination och ultraljudsbesök) och oro än vad jag kunde ana. Sen så är jag nu väldigt rädd för att det ska hända samma igen. Men det är några månader kvar att fundera på saken.

De har inte gått mkt ihop. jag vill övervaka.
De går inte ihop i matsituationer iom den andra har 100 kg övervikt- jobbigt värre.
Nu är de helt separerade o stoet myser med silage, hö, halm o varmt linfrövatten. Hon belastar benet o skrittar väl, men nu får vet. komma o titta.

Kl
Ja dessa hästar :-\
Älva har haft en galla på ena bakbenet länge nu, mjuk o fin o inga besvär av den. Vet. Kikade på den när han va ute innan jul o tyckte inte det va några konstigheter med den.
Igår när jag tog in henne så hade den svullnat upp mer, blivit hårdare och hon var öm :-(
Lindade inatt men va lite halt imorse.
Hon har dessutom fått rasp på ett framben som nu blivit varmt o värre, det tar aldrig slut!
Misstänker att hon fått kronisk rasp, fick jätte kraftig mugg när hon var utlånad och varje vinter efter det kommer raspen på samma ben...
Aja veterinären kommer ut idag och tittar på henne.

Är det för tidigt att vaccinera henne inför fölningen?
Har gått 253 dygn.
Tänkte man kunde passat på o gjort det när han ändå är här...

KL

Am är bara på ca 180 dygn men magen börjar puta - men hon får mage på ett helt annat sätt än mitt tidigare sto. Jag misstänker att en del av det kommer sig av att hon är matglad. När det gäller färg behöver jag ju inte spekulera med två fuxar som föräldrar. Men visst vore det kul med lite vita tecken.
1522102_10202969794479461_1796539491_n.jpg

Vad fin hon ser ut :)
Jag hade vetrinär ute idag för sista sprutan.
Jag frågade honom hur han tyckte att mitt sto såg ut, eftersom jag tycker hon ser "liten" ut. Men han sa att hon ser dräktig ut och att det är sådan skillnad på hur hästar bär sina föl, så jag ska sluta stirra mig blind på att hon inte är större.
Han var inte det minsta orolig. Skönt!!! :)

Fin mage.
då har du klarat av tillväxtperioden X 4 nu. (150-180 dagar)

Längtar till att jag får se ngn rörelse av Alien därinne.

tingeling.
Inte ska du vara orolig för magstorleken.

Hon har väl 2 mån kvar;)
Vet kommer imorgon för att se till min häst med svullna bakben o haser:(

Jag kommer inte att vacc. mot annat än stelkramp o influensa.

Jag håller med Axel, ingen anledning till oro. Mitt förra sto syntes knappt dräktigheten på förrän de två sista månaderna om man inte visste var man skulle titta. Am fyller inte alls ut på samma ställe, vilket jag såklart nojar för emellanåt :-)

Tack båda :)
Jo, det är ju två månader kvar, men jag är orolig för det mesta.
Ställde tusen frågor till vet. Stackarn, måste tycka jag är såååå jobbig :D

Jag som tycker att min häst har för stor mage glömde att fråga Vet igår.
Tog inte ens av täcket:crazy:
Inbillade mig att fostret rörde sig i natt. stoet stog efter var "rörelse" o kastade med huvudet ett par gånger- ej normalt för henne.

Igår kväll stod jag en lååång stund och myste med Primadonnas mage... åhhh vad jag längtar till sommaren så jag kan få titta hur detta föl blir...
Dessa underbara puffar från insidan är ju verkligen guld värda när det är så kallt och man är så nojig...

Hon är idag på dygn 196! Så det går framåt! "bara" 139 dagar kvar till beräknad fölning. Men misstänker att hon går över även denna gången.

Ibland så har man ju alltid en förhoppning om vad som skall komma ut. Vad "önskar" ni er för något?

Men vad tror ni det kommer?

Jag vet inte om jag så gärna vill ha ett sto att det är därför som det känns som att det är ett. Men alla namn som dyker upp råkar bara vara av feminin karaktär :D jag kommer såklart bli glad om det är en liten hingstunge med!!
Hursomhelst så är mitt sto på dygn 261 idag. Så 69 dagar kvar om hon går 330.
Det är ju galet lite!!

Jag önskar mig ett sto men tror det är en hingst...
Pendeln visar hingst o en som påstår sig känna sånt säger oxå att det är en stilig kille!

Blir förövrigt en av Nobels sista föl:-(

Tingeling: jag hade så förra året med vårt ena sto. Fick ett namn i huvudet som var till ett sto. Alla andra namn jag tittade på efter det var bara "fel" och visst blev det ett sto där :) (jag var likadan när jag var gravid med mina pojkar... 1 namn poppade upp per gång och det var pojknamn)

Jag tror primadonna får en hingst denna gången också. Men det spelar inte så stor roll bara den är frisk o levande :)

Blir det ett sto hoppas man ju att man kan behålla den.
Blir det en hingst så hoppas vi på att hitta en lika duktig köpare till den som till förra årets föl (helsyskon till bebis i magen)

Men vad hände med Nobel? Har ju inte stått någonting någonstans...

Jag tror att min kommer att få en liten hingst, en mörkbrun utan tecken eller möjligen en liten prick i pannan.

För min del spelar det ingen roll om det är sto eller hingst, bara allt går bra

Ibland så har man ju alltid en förhoppning om vad som skall komma ut. Vad "önskar" ni er för något?

Jag önskar att Hip Hop fölis är ett sto och Diarado fölis en hingst! Jag tror dock att det bli tvärtom :meh: Om det blir två ston är det ok (dom kan gå här hemma) men jag vill helst inte ha två hingstar (detta pga tillgång till plats på hingstlösdriften nära mitt stall - jag har en plats paxad men kan inte paxa två och det innebär att jag får skicka iväg djuren på något stall längre bort)

Jag tror att jag får en mörk hingst med kanske en stjärna och 2 vita ben.
Skulle önska ett helsvart sto utan ett enda vitt strå :d

När det gäller lilla Dingla så vet jag inte alls.. jag tror dock att fölet kommer få tecken, bläs och kanske lite vitt på benen, båda föräldrarna har mycket vitt.

Jag frågade Gränsbo eftersom jag läste i avlida hingstar tråden att han gått bort.
De är ju inte så snabba på att uppdatera sin hemsida så skickade iväg ett mail till dom o fick som svar att han haft en ligamentskada nere vid hoven som de hade börjat få bukt med men en morgon var han plötsligt mycket sämre och då valde de att låta honom somna in :-(
Finns inget fryst efter honom så detta blir de sista avkommorna, 12-14st trodde han att det skulle bli.
Glad att jag tog chansen med honom, va lite tveksam ända in till att vi körde ner stoet men föll direkt när jag såg honom!
Så fint uttryck i ansiktet o så vänlig, stod länge i hans box o pratade :-)

Inte en aning om vad det kan tänkas bli för färg på fölet däremot!
Är så dålig på färger!
Nobel var ju brun.
Stoet är skimmel, född fux och hennes mamma var skimmel och pappan svart (Rubignon)
Antar skimmel?

Men vad tror ni det kommer?

Jag har "beställt" ett svart stoföl med stjärn. Mitt sto har en helt underbar skjuten sjärna och den får fölis gärna ärva lite av ;).

Jag vill gärna ha ett stoföl eftersom fölis är min "påläggskalv" och jag är en "stomänniska" ;).

Dock skulle det inte förvåna mig ifall det pluppar ute en fuxfärgad hingst eller något annat helt fel :cautious:

När det väl kommer till kritan kommer jag vara överlycklig vad det än är - vara det är ett friskt föl ...

/Lizzie

Idag är mitt sto på 240 dagar. Alltså "lammstorlek" på fostret. I fjol var jag övertygad om att mitt väntade föl efter Balou du Rouet - Empire skulle vara ett sto, men ack vad fel jag hade. Ut kom ett jättefint hingstföl.
Men i år är det min gamla fina Norma som ska ha sitt sista föl (23 år) så jag hoppas och ber för ett stoföl:) efter Contendro II.

A

Mitt lilla sto som jag varit lie nojjig över, när det kommer till foderintag, har överraskar mig lite. Lat som jag är, orkade jag inte gå till logen och hämta in ny hösilagebal i skitvädret. Så jag hängde in ett hönät med det hösilaget (torrt som Hö) som min unghäst får och vad tror ni hände? Jo, lilla gumman hade rensat hela nätet på en natt ( annars har hon samma nät middag, kväll och morgon!!!)
Analysen kommer i veckan och har jag tur så är det bättre värden i detta och då är det ju superduperbra!!!!:banana::banana::banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka