Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

KL
Dags att inhandla halm.
Vilken sort? Är livrädd att fölet ska sticka sig i ögonen!!
Är det havrehalm som man bör undvika av den anledningen? Tänker att axen spretar lite mer på havre och är axen kvar, så är det nog inte bra???
Sedan har jag även för mig att Kornhalm är vasst?

En annan fråga, hur mycket behöver jag?
Box på 20 kvm
Beräknad fölning 27/3
Får väl ha halm fram till betet iaf?

Jag kommer att ha guldgul mjuk vetehalm.:d
Jag har börjat redan nu o det är tydligen väldigt gott också.
Till fölningen lär det gå åt en massa bal då det ska bäddas högt runt kanterna.
7-8 st kanske.

Vanliga fyrkantiga småbalar?
Jag tänkte köpa storbalar.
Funderar på hur mycket som går åt.
Är inte van att mocka i halm......

*delvis knapplån *

Havrehalmen använder man väll till fölningarna , den är mjukare .

Angående klipp av navelsträngar så måste man strypa blodtillförseln tex med en kokt pås klämma och detta är inget man gör förrän efter samtal med en vetrinär .

Har man hjälpt till och dragit ut fölis skall den ha kvar sina bakben i mamma sto ,för då brukar inte stoet resa sig och blodet får strömma genom till fölisen .

Jag kommer använda vetehalm. Havrehalm är mjukt, men jag är rädd att min häst skulle tömma boxen, så glupsk som hon är. Jag har dessutom en som levererar 180 cm rundbalar av vetehalmen hem till mig, bara att sms-a när jag behöver en ny. Nu får de lite äthalm i hagen och till kvällen bara.

Jag har fått tag i vetehalm som utlovas vara av högsta kvalitet.
Tror ni 2 ton räcker för ca 4 månader?

kl
Jag har havrehalm till mina.

Lite nya bilder på mina 2 damer...

Mandora 253d

27y7r76.jpg

2qwhmkm.jpg

Miranda 203d

1257594.jpg

2nanor5.jpg

Vilka härliga magar;) Vad mysigt de har det:)

min har bara lite hängmage än sålänge.
Jenny. Bara en vecka tidigare.
hoppas att allt går som det "ska".

Du som vet.

går det att regga i annat än SWB o man har far, morfar o mormors far i tyskt förbund?
Vet inte ens om de är oldenburgare allihopa:o.

Haha, ja de står o jäser i ligghallen, men Miranda är sååå trött, och har enorm mage jämfört med de förgående dräktigheterna, hon är lika stor nu som när hon fölade förra året... Är livrädd att där är 2...

Så fina de är, ser ut att må toppen på den fina lösdriften.

Jennyjenny vad roligt att hon blev dräktig, jag kommer ihåg att det var lite strul men kommer inte ihåg exakt hur det slutade.

axel, det behöver inte vara ett hinder att de är reggade i annat förbund. Pappan är väl i ASVH också? och mamman ? det går alltid att regga, men frågan är ju vilken färg det blir på pappret, ditt sto har väl inte gröna i ASVH om jag minns rätt ? :)

Tja avkomman får vita papper.
De har ju lättat på att man får delta i fler evenemang, men bara för att det blivit konkurrens o folk som kan har bytt förbund.

min hästs resultat från Kvalitén finns inte ens med i Blup.
Ej heller res. från 3års.
Å andra sidan som systemet ser ut så får hon tillgodoräkna sig sina fina syskons kanonresultat. Mamman var med i Ridsport o även halvbrodern på ett 2 sidigt uppslag.

Senast ändrad:

Så fina de är, ser ut att må toppen på den fina lösdriften.

Jennyjenny vad roligt att hon blev dräktig, jag kommer ihåg att det var lite strul men kommer inte ihåg exakt hur det slutade.

axel, det behöver inte vara ett hinder att de är reggade i annat förbund. Pappan är väl i ASVH också? och mamman ? det går alltid att regga, men frågan är ju vilken färg det blir på pappret, ditt sto har väl inte gröna i ASVH om jag minns rätt ? :)

Tack, ja det är riktigt kul att det gick vägen med dräktigheten :) Ett sent föl är bättre än inget föl alls tänkte jag.
Hon har inte tagit ett travsteg på flera veckor och är bara halvvägs i dräktigheten. Jag undrar hur hon är i slutet av juni om hon är så seg nu ;)

Axel: Ja, klart man alltid är lite orolig för att något ska gå fel på vägen, men man måste släppa det och bara tänka att det kommer att gå bra men ha lite beredskap för eventuella problem :)

För er som inte känner till mitt sto så är det en welsh sek B e Glansevin Gadabout och är dräktig med Simberg Superman.
Det blir en garanterad fux eftersom bägge föräldrarna är det. Sen återstår det att se om det blir en konstantskimmel eller ej. Stostammen har en väldigt hög procentuell del konstantskimmel, så chansen känns stor om man tar med det i beräkningen.

Jag hade halm första veckan. Sen blir det så grisigt och naveln har läkt så infektionsrisken är över.
dock la jag in typ en vecka för tidigt eftersom nojjig förstagångsmatte hela tiden trodde "nu kommer den nog!" :P

Det är ju tyvärr så att om de har gråa papper så går de både kvalité och 3-års utom tävlan så det kommer inte med i blup.

jag tror dock att det är svårt att regga (med "gröna" papper9 i annat förbund så länge som morfarshingst är inte är godkänd nånstans, annars hade jag reggat i det förbund han var godkänd

yepp det går.
Jag som betäckte fullblod med Floricello hade kunnat regga fölis som tex Oldenburgare.
Men latheten gjorde att det blev SWB. Jag andades tanken här förra året och fick på käften när jag sa att andra förbund kanske var billigare :D

Jag har tänkt att bädda så fort nya stallet blir klart. Förhoppningsvis om en månad. Då hinner stoet bo där ca en månad innan fölning. Kommer också säkert tänka: nu kommer den :D
Sedan tänkte jag låta sto och föl stå på halm tills det är dags för bete.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka