Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

För många år sedan hade jag varmvattnet inkopplat till vattenkopparna ( ej kopparrör).
Stoet stog o tryckte tills varmvattnet kom- vattnet forsade. Sen blev det byte till flottörkoppar o kallvatten.

Jag "fjäskar" gärna bara de dricker. Har stor ångest för kolik o har aldrig förr haft en enda häst som fått det, men har nu fått min beskärda del.

Strömsholmsvistelse senast i våras. Bara att köra en kolikhäst är ju värsta ångesten. Nej alltför många har mist sina hästar kolikrelaterat för att jag ska anse att de får dricka det som finns.

Det blir ju sdn kontrast från när de dricker stora mängder ur utebaljan innan det blir kallt tills när det fryser. Det första de gör när de kommer ut o sen frekvent o sedan- inte alls.

Funderar på om det kanske kan hjälpa att ta in henne tidigare på eftermiddagen så hon får äta och dricka lite längre inne och inte hinner proppa i sig massa snö.
Man kan ju inte tvinga dom att dricka.Men om hon dricker bättre med smak i vattnet så låt gå för det ett tag,

Hej allihop ! Jag Vill gärna vara med här, I denna mysiga spännande tråd ;) Mitt sto var skendräktig förra året och grundlurad vart man ,ända in I sista. Nu är hon kollad 3 ganger och det har varit possitivt . Är idag på dygn 241.

Hej! Hoppas det går bra den här gången! Skendräktiga ston har jag inte stött på, var hon betäckt alltså, och visade tecken på dräktighet? Vad har du för sto? Jag blir lite avundsjuk på alla er som kommit så långt, mitt sto är på ca 185 dygn.

Ja hon betäcktes först men tog sig inte ,sen kom hon inte I brunst så hon vart igångsprutad. Brunsta direkt hon kom hem, kollade henne och hon var Dräktig.
Tog sedan blodprov/ urinprov och båda proven visade konstigt, så därför trodde jag och Hoppades hon ff var dräktig.
Frågade I en tråd härinne, när hon hade 3 veckor kvar, och fick jättebra svar, Tog 3 veckor semester och sov I stallet ,hon bädda och fixa och I slutet lade hon sig som hon skulle föla . Tog ut veterinären direkt och hon va tom :banghead: .
Hon är en kallblodstravare Betäckt men Wikingblesen,tog sig på första försöket, hade ett ägg på 4,5 då.:)

Warg, vad har du för sto ? :) Possitivt är ju att det säkert är varmare och grönare när din fölis kommer ;)

Jodå UL och var då dräktig, mage växte och hade vätska I juver bara genomskinlig dock inte större juver. En riktig lurfia ! Men det är väldigt ovanligt att de är skendräktiga såhär,hon fick väl en ordentlig hormonsväng när hon sprutades .

Nej tyvärr gjorde vi inte det, vi gjorde ett på 18 d bara ,så troligtvis hade hon gulkropp kvar som gjorde detta.

Warg, vad har du för sto ? :) Possitivt är ju att det säkert är varmare och grönare när din fölis kommer ;)

Ja, det är ju bra :-) Men jag missar ju å andra sidan en bit av betessäsongen. Vi har ett hannoveranersto, som jag använt som dressyrhäst, men hon fick mostv dubbeldiplom i Ty som treåring - men med extra plus på gångarterna. Hon är betäckt med en dressyrhingst, så jag satsar på dressyravel.

Åh va spännande ,hoppas du får fram superfina gångarter på fölis .:)
Är det hennes första?

Jag som är supernojjig borde inte läst inläggen om skendräktighet!!
Började fundera över varför juvren inte är fyllda innan jag insåg att det är ett tag kvar :D är på dygn 269 idag. Detta är sååå mycket nervösare än att vänta barn själv. Alltså människobarn :D

Nej Tingeling, du får inte läsa sånt, det är inte nyttigt för dig! Vi får göra en insats och skriva om alla lyckade fölningar istället :-)

milosan: mitt sto har haft ett föl tidigare, innan jag ägde henne.

Jag har aldrig haft kameraövervakning tidigare och ändå lyckats vara med på alla fölningar, men funderar lite på hur vi ska göra i år. Stallet ligger extremt nära bostadshuset, så vårt trådlösa nätverk borde fungera därinne. Vi får se vad vi hittar på.

Jag frågade otydligt ;) jag menade hur ni installerar kameran, finns ngt enkelt sätt som kanske tom jag kan fixa .Helst till mobile.
Kommer ha säng I fikarummet och tänkte att man därifrån ser henne,utan att behöva gå ut till boxen när man hör ngt.
Mitt förra sto gnäggade när hennes vatten gick , men den här hon är nog en riktig luring hon :D och hon är förstföderka.
GAH jag är också supernojjig, inte alls meningen att ge er mer oro,pga skendräktigheten.
Först var man orolig att hon inte var dräktig, och nu att hon är dräktig :nailbiting:

Kl
Carro har 95 dagar kvar till beräknad fölning, Gabbie och Remis har 106 samt Grace har hela 163 dagar kvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka