Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Extra router i stallet. Kamera gjord för DLink som streamar till app eller internet. Lampa i boxen.
Kolla Dlink, kostade ca 500 och funkade toppen. Vr smidigt att kunna ha på app i mobil när man skulle vakan stup i kvarten på natten.

Herregud, räknade precis ut att Fendi har 85 dagar kvar till beräknad fölning ... börjar ju närma sig!

Inte klokt vad tiden gått fort!
64 dagar kvar här!

Åh blir tokig! Som om det inte vore nog med senskadan i ena bakbenet så blir raspen på frambenet vara värre :'(
Stackarn har ingen päls kvar från kotan till knäet, variga skorpor, svullen och varm!
River mig i håret, vet inte vad jag ska göra för att det ska bli bättre?!
Vet. brydde inte sig så mycket om det när han var hemma för hältan o kollade på detta med då, fick fråga honom flera ggr vad jag skulle göra åt det :-\
Till sist fick jag en isländsk salva med minkolja o lite örter i som de använder till allt där sa han.
Men efter två veckor har det inte hjälp något, snarare blivit värre :'(
Ska ringa honom imorgon igen, måste få hjälp med det!
Hon har ju ont :-(
Rädd att hon ska kasta av allt krabb hon haft o dubbla kurer med metacam...

Vad jobbigt :(

Kl
Är det vanligt att högdräktiga ston blir något varma i hovarna?
Igår tyckte jag att hon hade något ökad värme i tre hovar. Ingen puls dock.
I morse var det normalt igen.
Kan det ha med belastningen att göra?

Jag vet inte hur det är med värme - men var det bara tillfälligt skulle jag inte noja över det. Hon är ju tung nu och det är knöligt i marken.
Jag tog av framskorna på mitt sto för en vecka sedan. Hon gillar inte att vara utan skor, särskilt inte fram, men hovslagaren och jag tyckte det var lika bra att ta av dem nu - hon ska ju i vilket fall inte ha dem när hon fölar. När vi tog av dem var underlaget i hagen bra - nu har det blivit knöligt, och hon är inte nöjd. Jag har dessutom inte skaffat någon hovslagare dit jag flyttat, utan hade turen att min gamla hovslagare (som även är god vän till oss) kom på besök och skodde åt oss. Jag kan alltså inte be honom svänga över och slå på framskor... så jag får ha is i magen lite till iaf.

Kl
Vågar ni ha obroddat?

Är glad över att jag har 100 dagars längre väntan;)
Halmen som jag ska ha var visst havrehalm:o
Trodde att havrehalm var grå o trist.

Det är nog pga att marken är knölig som du säger.
Det låter väldigt rimligt :)

Senast ändrad:

Kl
Vågar ni ha obroddat?

Jag har mitt sto oskodd. Hon måste drogas för att kunna skos, och eftersom man inte ska droga ett dräktigt sto får hon vara barfota. Det är inga problem att verka henne som tur är och hovarna håller finfint.

/Lizzie

Kl
Har känt hårda sparkar på båda damerna nu, det är så mysigt att stå o känna på varma magar <3

Mandora har ca 2, 5mån kvar

Min har ca 150d kvar och det känns som en evighet.. Så jag kikar på alla bilder som blev tagna i somras på fölet och hoppas på ett lika sött och fint.

Vi har inte heller någon is så pållarna är obroddade och oskodda, utom ridhästen då. Här är istället hårt och knöligt så hästarna har svårt att gå på vissa ställen, har lagt ut gödselbädd för dem att gå där det är som värst.

Så nu har jag hästarna inne på natten, har ju varit mer eller mindre oväder i nästan ett par veckor nu, snö och storm om vartannat. Hade önskat lite mer snö som kunde lagt sig i hagen så det inte är så stenhårt, det är en betongdjungel här nu, värdelöst.

Min har 135 dygn kvar till bf, och ja det känns som en halv evighet. Är måttligt avundsjuk på alla er som snart skall få era ;) men den som väntar på något gott...

Kl
Hämtat ut pencelin till min dam.
Vet. frågade om jag kunde spruta henne själv, javisst kunde jag det tyckte jag! Har ju gjort det förr även om det är nåt år sen nu.
Frågade honom vad jag gör om hon skulle få en chock, ja du fick jag till svar, då dör hon.
Oookkkeejj nu är jag inte lika kaxig längre!
Är en väl medecinerad bebis i magen :-\

Visst är det härligt med sådana svar!!! NOT!!!
Jag är lite orolig för fölningen eftersom jag inte känner så många häromkring (hyfsat nyinflyttad) som varit med om fölningar. Har en kompis som dragit ut ett och annat lamm och min hovslagare har sagt att jag gärna får ringa henne om det skulle vara något. Jag frågade iaf min vetrinär om han svarar om jag ringer mitt i natten (med tanke på att han bara svarar på telefontid annars)
Fick då till svar: om du har tur!!!

Jag hoppas att du vet hur du ska spruta, just för att undvika att DU skadar dig om hon chockar.
NU har jag lärt mig, som tur är har ingen chockat för mig. Men två i stallet har. Båda hästarna har klarat sig utan problem

Usch, hemska tanke att något händer!!
Men e_lin_a:
På jobbet när vi sprutade själva,
Var det otroligt viktigt att fort som sjutton hoppa ur boxen när man gett sprutan.
Men det kanske du redan vet :)

Jodå blivit visad o informerad, skrämt upp mig själv genom att googla på chock med ;-)
Känns extra jobbigt bara med tanke på fölet i magen...

Jodå blivit visad o informerad, skrämt upp mig själv genom att googla på chock med ;-)
Känns extra jobbigt bara tmed tanke på fölet i magen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka