Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Kvoten på dräktighetstillägget ska vara 12 - dvs det du lägger till i foderstaten för attt hon är dräktig. Om du behöver få upp proteinet är som någon sa krafft muskel eller granngårdens protein special effektiva - mycket protein på liten giva = mer kapcitet kvar att äta annat. Jag har inte det problemet, mitt sto har en glupande aptit!

Hon är i månad 10.
Det finns inte en chans att jag får upp kvoten såpass!

Funderar på en sak. Jag har läst att kvoten ska ligga över 10.
En uppfödare som jag pratade med sa 9.
Du ( eller kanske inte bara du ) säger 12.
Hur i hundan ska man veta vad som är rätt??? :D

Då behöver du verkligen få upp kvoten!

Jag utgår från boken "Hästens näringsbehov och utfodring" av Christina Plank och Margareta Lundgren.

Jag har utgått från rekommendationerna i boken när det gäller MJ-behovet, men insett att mitt sto behöver mer än de 90 MJ hon ska ha enligt tabell för då började revbenen synas lite väl mycket....

Hon ligger nu på 121 MJ och 1477 i smrp. Kvoten har jag fått upp till 12, och när det det ökade behovet av mineralerna i slutet av dräktigheten har jag fått ordning på det också och kvoterna ligger på Ca/P 1,48, Ca/M 3,71

Damen får dagligen:
9 kg hö
2 kg lucern
2,5 Krafft Muskel
0,5 kg vetekli
0,6 skopa Biomag
3 skopor fosforbalans
1 skopa Diklaciumfosfat

Dyrt blir det...

Om du vill ha hjälp att räkna ut en foderstat så kan du PM:a mig uppgifterna om höt. I sådant fall värden per kg foder :)

/Lizzie

Mitt hösilage är ju på kvot 14 och jag hade gärna haft något lägre, alltså lite mer energi i fodret.

Mina hästar är alla i gott hull, lagom runda (fri tillgång) och de är i vanliga fall lättfödda så jag tror att de har lite jobb med att bryta ner allt protein. Eller kanske är det så att den höga proteingivan gör att de blir mätta fortare eftersom de inte äter så jättemycket.

Det foder som har mest protein per kg foder - det är Krafft Muskel. Ligger på 330 g/kg. Dyrt är det, men hur jag än räknar så är det ändå det fodret jag får mest protein för pengarna.

/Lizzie

Vet inte vad kraft muskel kostar per kilo kontra Potatisprotein men det innehåller mer protein ca 680 gr/per kilo .

Kvoten på dräktighetstillägget ska vara 12 - dvs det du lägger till i foderstaten för attt hon är dräktig. Om du behöver få upp proteinet är som någon sa krafft muskel eller granngårdens protein special effektiva - mycket protein på liten giva = mer kapcitet kvar att äta annat. Jag har inte det problemet, mitt sto har en glupande aptit!

Är det bara på tillägget man räknar?
Jag har hela tiden räknat på det totala!!
Kvoten på kraftfodret ligger nästan på 11.
Är det så jag ska räkna eller missuppfattade jag?

Är det bara på tillägget man räknar?
Jag har hela tiden räknat på det totala!!
Kvoten på kraftfodret ligger nästan på 11.
Är det så jag ska räkna eller missuppfattade jag?

Du måste räkna ut kvoten på hela totala foderstaten. Har man ett hö med väldigt låg kvot är det svårt att få upp rätt kvot på totalen om man inte tillför rent proteinfoder.

/Lizzie

Vet inte vad kraft muskel kostar per kilo kontra Potatisprotein men det innehåller mer protein ca 680 gr/per kilo .

Finns ingen återförsäljare av potatisprotein där jag bor.

Krafft Muskel kostar 299 kr för 15 kg.

/Lizzie

Du måste räkna ut kvoten på hela totala foderstaten. Har man ett hö med väldigt låg kvot är det svårt att få upp rätt kvot på totalen om man inte tillför rent proteinfoder.

/Lizzie

Ja, man måste ha koll på kvoten på hela foderstaten. Men det är bara i dräktighetstillägget behovet är 12 g srp/MJ. I månad 10, som i Tingelings fall är energibehovet underhållsbehovet + 25%. Proteinbehovet är 6 g srp/MJ i underhållsbehovet och 12 g srp/MJ i tillägget, dvs de 25% som hon lagt på. I månad 11 är tillägget 30%.

Ja, man måste ha koll på kvoten på hela foderstaten. Men det är bara i dräktighetstillägget behovet är 12 g srp/MJ. I månad 10, som i Tingelings fall är energibehovet underhållsbehovet + 25%. Proteinbehovet är 6 g srp/MJ i underhållsbehovet och 12 g srp/MJ i tillägget, dvs de 25% som hon lagt på. I månad 11 är tillägget 30%.

Jo, det har jag koll på :)

/Lizzie

Kan hon inte äta mer hö?

Min äter drygt 25, men har ju inte blivit så stor o "mätt" som din. Med bra halt av fosfor. Äter även halm.

Min får än sålänge 0,5 kg havrekross o 1,5 kg krafft grov 90.

tycker att havre är en god protein, lysin o forforkälla.

kommer antingen att ge K. grov 125 eller havre o muskel.

Kan hon inte äta mer hö?

Min äter drygt 25, men har ju inte blivit så stor o "mätt" som din. Med bra halt av fosfor. Äter även halm.

Min får än sålänge 0,5 kg havrekross o 1,5 kg krafft grov 90.

tycker att havre är en god protein, lysin o forforkälla.

kommer antingen att ge K. grov 125 eller havre o muskel.

Jag kan inte ge mer hö, då mitt hö har en kvot på 4,4 - helt kasst men jag får inte tag på något annat hö...

/Lizzie

Kl..

Jag har nojjat som bara den om allt som kan gå fel, googlar och läser allt jag kommer över om red bag delivery och olika fellägen. har ju bra kontakt med veterinären och några erfarna i stallet men det är inte så att de kan sitta och vaka med mig liksom..

Och igår kom min räddning! :D En vän från gymnasiet kom och hälsade på ( vi har inte setts på länge då hon flyttat till australien) och hennes mamma skjutsade henne och ville bara komma upp och se på kattungen vi har skaffat, så vi pratar lite och råkar komma in på ämnet Räkan och dräktigheten. Vännens mamma blir överlycklig och vill vara med och vaka!! Hon har forskat och jobbat på anläggning med dräktiga ston och kossor :D Så hon har massor av erfarenhet av att övervaka både fölningar och kalvningar och ville inget hellre än att vaka med mig i maj :D :banana:

Finns ingen återförsäljare av potatisprotein där jag bor.

Krafft Muskel kostar 299 kr för 15 kg.

/Lizzie

Går att beställa hem från Kvarnby foder (hemkört) dessutom har de även mer protein i sitt Luzern dvs 150 gr/protein kilo foder (om jag inte minns fel men de har mer protein i sin Luzern än granngården ? )

Åh vilken lyx!
Jag har förvarnat en granne o några kompisar att jag kanske ringer mitt i natten så de får rusa hit!
Grannen lär jag nog ringa oavsett vad så jag får lite mentalt stöd och har någon med mig annars är jag helt ensam ute, sambon måste vara inne med våra pojkar....

Ni som har fått tidigt andra år skiljer det sig något särskilt mot att få på sommaren, tänker på kallt stall o kalla hagar?
Något speciellt man bör tänka på?
Min är planerad till 3 april, hoppas våren kommit en bit då men med tanke på den sena vintern känns det sådär...

jag fick ett av mina föl den 23 mars och året efter 16 april.införskaggade mig ett täcke till fölet sen fick dom gå ut korta stunder flera gånger om dagen(jag hade semester) mycket halm i boxen.sen ökade jag tiden ute när dom blev äldre

Det är helt perfekt! Beställde i förra veckan och fick nu 100 kg potatisprotein och 100 kg mineraler fritt hemkört idag. :) detta går åt rätt fort när man har lite häst, kan varmt rek och ser man till mängden smältbart råprotein per kg foder så är potatisproteinet billigast av allt (?) på marknaden.

Intressant läsning :) just tempa om kvällarna tänker jag göra, gjorde det på mitt stos mamma och det var väldigt tydligt att tempen gick ner något timmarna innan fölning, hoppas dottern följer samma mönster.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.