Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hon är i månad 10.
Det finns inte en chans att jag får upp kvoten såpass!
Funderar på en sak. Jag har läst att kvoten ska ligga över 10.
En uppfödare som jag pratade med sa 9.
Du ( eller kanske inte bara du ) säger 12.
Hur i hundan ska man veta vad som är rätt???
Det foder som har mest protein per kg foder - det är Krafft Muskel. Ligger på 330 g/kg. Dyrt är det, men hur jag än räknar så är det ändå det fodret jag får mest protein för pengarna.
/Lizzie
Kvoten på dräktighetstillägget ska vara 12 - dvs det du lägger till i foderstaten för attt hon är dräktig. Om du behöver få upp proteinet är som någon sa krafft muskel eller granngårdens protein special effektiva - mycket protein på liten giva = mer kapcitet kvar att äta annat. Jag har inte det problemet, mitt sto har en glupande aptit!
Är det bara på tillägget man räknar?
Jag har hela tiden räknat på det totala!!
Kvoten på kraftfodret ligger nästan på 11.
Är det så jag ska räkna eller missuppfattade jag?
Vet inte vad kraft muskel kostar per kilo kontra Potatisprotein men det innehåller mer protein ca 680 gr/per kilo .
Du måste räkna ut kvoten på hela totala foderstaten. Har man ett hö med väldigt låg kvot är det svårt att få upp rätt kvot på totalen om man inte tillför rent proteinfoder.
/Lizzie
Ja, man måste ha koll på kvoten på hela foderstaten. Men det är bara i dräktighetstillägget behovet är 12 g srp/MJ. I månad 10, som i Tingelings fall är energibehovet underhållsbehovet + 25%. Proteinbehovet är 6 g srp/MJ i underhållsbehovet och 12 g srp/MJ i tillägget, dvs de 25% som hon lagt på. I månad 11 är tillägget 30%.
Kan hon inte äta mer hö?
Min äter drygt 25, men har ju inte blivit så stor o "mätt" som din. Med bra halt av fosfor. Äter även halm.
Min får än sålänge 0,5 kg havrekross o 1,5 kg krafft grov 90.
tycker att havre är en god protein, lysin o forforkälla.
kommer antingen att ge K. grov 125 eller havre o muskel.
Finns ingen återförsäljare av potatisprotein där jag bor.
Krafft Muskel kostar 299 kr för 15 kg.
/Lizzie