Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

kl
Såhär såg min skitiga dam (åh va gott det är att sova mitt i kisset :yuck:) ut i Lördags.
Idag är det 2 månader kvar till beräknat :)
Tycker inte man ser så mycket från sidan men framför/bakifrån så ser det ut som hon svalt en tunna :o
Syns betydligt mer än vad jag lyckas få med på bild...
Hämtade halm igår, fått tag på fin havrehalm, GOTT tyckte tjejen som helt plötsligt inte alls hade problem med att äta från backen :meh:
Fyllde upp boxen redan för att det inte ska fastna spån på hennes ben med rasp.

1510535_10201946978610084_500106045_n.jpg

1656250_10201946978770088_470602288_n.jpg

Min första gick ju längst, han föddes 3 maj men var beräknad till 12 april om jag minns rätt. Han föddes natten mellan måndag och tisdag, fredagen innan hade det snöat, hela april det året var skitväder. Så föddes han och det var strålande sol i två veckor. Jag tror att stoet knep p g a vädret.

Märker ni av att era ston är varmare än normalt?
Min fäller redan för fullt!
Det är inte popis med täcken i vanliga fall men nu blir hon skit förbannad rent ut!
Slår till o med efter mig med frambenet :/
Hon har bara täcke när det har varit jätte kallt eller snöat, vill inte att hon ska stå o spänna sig för mycket eftersom hon får ont i länden då.

Jag vet många som har den erfarenheten, jag också även om det inte skiljer mer än en dag mellan sista hingsten och sista stoet.

Mitt sto var mycket varmare än normalt när hon var dräktig, trots att det var - 20 ute ville hon inte ha täcke på nätterna och hon började fälla redan i slutet av januari. Detta var 2010 och 2011 då det var så kalla vintrar.

Men oj vad slank hon är. Fel vinkel kanske:crazy:

Hon har väl haft flera föl förut o borde ha mer mage.
Rids hon hela tiden?

Ja, det kanske är fel vinkel. Magen syns betydligt mer bakifrån :)
Hon rids ingenting. Ska fixa fler bilder!!!
Ang bf, så är väl allt mellan 320 och 365 normalt?
Eftersom jag inte vet hur länge hon gått tidigare (helt omöjligt att få kontakt med tidigare ägare) så får jag ju vara beredd fr.o.m. 320 :D

Jag tänker också vara beredd från dag 320, det kan komma redan då! Jag kommer inte riktigt ihåg men tror att Fendi själv föddes dag 322. Jag är så dålig på att leta i arkiven här, hittar ju inte :o för jag vet att jag skrev i den då hon föddes.

Tänk, snart kan vi starta en tråd för föl 2014, bombad med massa bilder på våra fantastiska ungar :love:

Märker ni av att era ston är varmare än normalt?
Min fäller redan för fullt!
Det är inte popis med täcken i vanliga fall men nu blir hon skit förbannad rent ut!
Slår till o med efter mig med frambenet :/
Hon har bara täcke när det har varit jätte kallt eller snöat, vill inte att hon ska stå o spänna sig för mycket eftersom hon får ont i länden då.

Känner igen situationen. Min beter sig likadant...
Och ja, hon är varmare än normalt. I vanliga fall är hon värsta fryslorten och förstår nyttan med täcke även om inte uppskattar dem...

/Lizzie

Jag såg en bild av en av Festinas ston strax innan- som en stooor bollO_o

Min är för fet tror jag. vad göra nu.. liksom?

hon blev ju sparkad o är därför inte riden alls.

fy vad jag är ängslig över ..........mkt.:nailbiting:

Min är heller inte riden - jag hinner inte hålla igång mer än max en häst så de som är dräktiga får vackert motionera sig själva. Mina går på lösdrift och har stor kuperad hage med urskog :p så lite motion får de när de ska förflytta sig från en food bar till en annan :D

Du svarade aldrig vad det är för en märr du har eller så missa jag svaret :o

Jag rider inte min heller. Hon funkar inte särskilt bra att promenadrida, utan mår bäst om hon tränas ordentligt eller inte rids alls. Jag har joggat ett par pass på ridbanan under hösten, men inget mer. Hon får sättas igång ordentligt nästa vinter, jag insåg just att jag ju måste börja om med kvalandet då...

Am är på dygn 200 ungefär - och hon ser ut ungefär som mitt förra sto såg ut när det var sex till åtta veckor kvar...

Börja om med kvalandet, vad har du för planer? :)

jag undrar eftersom jag funderar lite på upplägget för mitt sto sen efter fölning, hon är född 2010.

Jag roade mig med att tävla henne i dressyr tidigare, och hade väl tänkt fortsätta med det framöver. Men kvalen räcker ju bara i två år, så jag får börja om. Men å andra sidan hade jag nog ändå behövt ut och rida Msv C när jag sätter igång igen, så det spelar ju egentligen inte så stor roll.

Hon är en äldre maiden e. en ej G. e, Rubinstein. Good Future- Presto.

Är halvsyster till Tempranillo, e Tip Top

Vår veterinär (rutinerad avelsveterinär) säger också att de fölar tidigare om det är varmare och bete.
Förra vintern när våren var så sen så verkade det stämma, en hel del gick upp på 340-350 dgr

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka