Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

KL
Ok, här kommer en ny nojjig fråga!!
När man är gravid, visst blir magen stenhård och sedan mjuk i slutet av graviditeten, alltså sammandragningar?
Är det samma sak för hästar?
Blir deras magar hårdare, mjukare, hårdare?
Är det isf sammandragningar och är det isf ett tecken på att det inte är långt kvar? Eller är detta bara Tingeling som funderar för mycket? :D

Jag har ju ingen aning, men det var intressant att man ser när fölet vänder sig mot exit;) Såvida den nu gör det:eek:

Det gör den ;) det utgår vi ifrån iaf :)
"Min" mage var stenhård förut. Helt spänd. Undrar hur den ligger......

Mycket intressant! Skriver här så jag hittar det igen när fölningen närmar sig. Tyvärr blir man mer och mer nojig för varje gång.

A

kl

Fantastiskt snygg bild på mitt Hip Hop-sto. Vill knappt visa upp henne, raggig och långpälsad som hon är. Jag har begränsat maten lite för henne för hon var så smällfet och fick tecken på farlig fetma, nu tycker jag hon ser bättre ut.
Två månader till BF.

IMAG02791_zps2563e74d.jpg

Är hon efter Hip Hop eller är hon betäckt med honom?
Förlåt om jag är lite snurrig :) så många att hålla koll på här :)

Hon är e Landlord, dräktig med Hip Hop :)

Ska bli ett sto den här gången har hon lovat :D

Ja annars blir det inga mer föl - i alla fall inte hos mig :mad: Sista chansen nu liksom annars för hon bli ridhäst hon någon :D

haha BARA 2 månader kvar med den lilla magen!?!

Denna tjockis har 4 månader till bf och är lika stor som vanligt :D

(inte heller någon smickrande bild men som avelssto på lösdrift kanske man inte kan förvänta sig annat) :love:
1012380_10151942322921344_717723379_n.jpg

KL
Läste att mitt föl nu ser ut som ett föl, har tunn päls och tagel har vuxit ut!!!
Lika stor som en schäfer ska den vara.
Nu är det inte långt kvar!!
Sex veckor till 320!!!!!

Har fått analysen på det nya höet.......vilket visade sig vara sämre än hennes hösilage. Så det är bara att fortsätta ge hösilaget. Mer kraftfoder får jag inte i henne och lusern totalvägrar hon.
Vad tror ni? Kommer hon se ut som ett skelett när hon fölat???

212xq1e.jpg
Men oj vad slank hon är. Fel vinkel kanske:crazy:

Hon har väl haft flera föl förut o borde ha mer mage.
Rids hon hela tiden?

Sammandragningar kan man se, jag såg det efter ridning redan i månad 5-6 och slutade därför rida henne då.
Sen sista veckorna innan fölningar så tränar livmodern och då har de förvärkar som märks. (särskilt när man som matte såååå gärna vill att det ska vara NU NU NU NU fölis kommer :D )

Vid vändning är inte det inte ovanligt med koliksymptom, de kan få rätt ont.

Man brukar räkna 330 eller 335. Min egen har gått 350, 334, 330 och 333, räknat från sista betäcknings- eller semineringsdatum. De två första var hingstar och de två sista ston.

Har årstiden eller vädret ngn påverkan?

tänker att min troligen ska födas mitt i högsommarvärme o det gör inget om det blev på 330 iom att den är så sent "gjord":meh:

Mitt förra sto fölade tidigare när det var sen fölning - jag undrar om det var dels klimatet, dels att de andra stona hon gick med redan hade fölat spelade in.

83 dagar kvar till första fölet är beräknat.
93 dagar för nummer två
116 dagar till nummer tre.

Stora magar nu på ettan och tvåan ska lägga in bilder när jag sitter vid den andra datorn.

Lite nojjig nu, om två veckor är första stoet så långt gånget som hon var när hon kasta i fjol, men vadär oddsen att hon kastar sent två år i rad?? Vill så gärna att allt går bra iår..

Tack för svar. jag undrar för att jag har hört att de kan gå över tiden om det är kallt typ Mars o tidigare om det är riktigt varmt- är hörsägen från en med endast 10 avkommor..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka