Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Månne det vara ett stoföl?

Mina två stoföl var väldigt livliga i magen medan hingstfölen var mycket stillsammare.

De blir inga vildhästar för att de föds ute. Hingsten Chagall 455 föddes i hagen (och var så klen att han fick köras in i stallet i en skottkärra) och inte blev det vildhäst av honom.

Personligen vill jag att de fölar inne. Det regnar inte, man kan tända ordentligt om man behöver, det finns inga staket fölet kan rulla in i. Behöver man tillkalla veterinär är det lättare för denne att arbeta i ett stall. Dessutom kommer inga vilddjur åt fölet. Mitt sista föddes i utkanten av Rialadistriktet och det hade siktats varg någon kilometer från stallet dagarna innan hon föddes.

Jag bara tänkte att det första intrycket är att det är ett "hem" o att man per automatik är med dem som att det är en normal företéelse att människan är med.

Det har ingen som helst betydele i den bemärkelsen.
Mitt föl nummer två var ganska blyg rätt länge, så jag lät henne vara. Idag är hon den som står först i ledet och vill vara med. (fyra år iår). Jag tillhör ju skaran som tror på så lite inblandning som möjligt av människan i början om man då inte måste, låta fölungarna få vara som de är och inte hålla på med dem i onödan. Går de inte att leda - skit i det, de kommer lära sig när de ä mogna osv

Mina två stoföl var väldigt livliga i magen medan hingstfölen var mycket stillsammare.

Mitt sto har ju fått föl tidigare, men i Polen och jag vet ingenting om avkomman (den är inte reggad).

Så om det är ett sto eller en hingst som lever rövare i magen - det återstår att se ;).

/Lizzie

Jag har ägnat mig åt en liten helt ovetenskaplig undersökning ;)

Mitt sto är ju betäckt med Dalwhinnie 1180 och allra helst vill jag ha ett stoföl, svart eller fux.

Kollat igenom de fölen som är reggade 2013 efter denna hingst.

Totalt 16 st varav
9 st stoföl
7 st hingstföl

När det gäller färgen så blev fördelning enligt följande:

Skimmel: 1
Fux (inkl mörkfux): 5
Brun (ink mörkbrun): 8
Svart: 1
Svartbrun: 1

Det ska bli väldigt spännande och se vad som pluppar ut från mitt sto. Enligt ett tips från färgtråden har jag 75 % chans att få svart avkomma och 25 % chans att få en fux :)

/Lizzie

En riktigt svart häst......vad fint :)
Jag har inte hängt i färgtråden, men två bruna föräldrar med svart man och svans plus lite vita tecken, borde bli samma färg på fölet va?

Kl

Här kommer några gravidbilder på tanterna :)
Filippa beräknad BF 15/3, brukar dock gå över flera veckor
null_zps428f2587.jpg
[/IMG]

Penny beräknad BF 20/4, första fölet hos oss
null_zps0d27f5bc.jpg
[/IMG]

Vem är Filippa? Den man ser bakifrån eller från sidan?
Nyfiken eftersom våra ska ha nära inpå varandra :)

Tyckte hon såg lite odräktig ut :D
Ska bli spännande att se vem som får först.
Jag tror vi var fyra stycken som skulle få i mars??

Ja jag kommer INTE komma först...:cautious:

Hon har två föl sen innan och har gått över 27 resp 22 dygn.. Första fölet fölvakade jag, min syster och hennes man, min tjejkompis och hennes kille i 5 veckor... :banghead:
(Alla bodde då här i samma hus)

Jag har ingen aning om hur länge min gått innan.
Själv har jag gått lite längre vid varje graviditet.
Är det samma med hästar? Eller brukar de föla efter lika många dygn varje gång??

Jag vill helst ha fölningen inne. Troligtvis kommer jag släppa ut dygnet runt i maj och sen börja ta in på nätterna igen. Vi har ju bara tre hästar i stallet, de andra två är valacker, och om det funkar kommer de få gå kvar ute om nätterna.

En riktigt svart häst......vad fint :)
Jag har inte hängt i färgtråden, men två bruna föräldrar med svart man och svans plus lite vita tecken, borde bli samma färg på fölet va?

Jag är urdålig på detta med färggenetik :o

Men mitt sto är svart, e. svartskäck pappa, som i sin tur är e. svartskäck hingst. Mitt sto är u. ett svart sto. Dalwhinnie är svart, men någonstans måste fuxanlaget komma ifrån...

Kan färg hoppa över en generation?

/Lizzie

Jag läser just nu, för jag blev så ivrig!!
Tror att fux och svart ligger väldigt nära varandra, men fuxfärgen slår bara igenom om båda föräldrarna har fuxanlag.
Du får hoppa in i färgtråden. Jag gjorde det precis :)

OT men såg att din fina häst har en fin dressyrstam o undrar varför du valde en hopphingst.

BTW så trodde jag även att det var den svenska Nobel- Schenholms:o

Fuxar kan hoppa över generationer(det kan ligga dolt i många generationer). Skäckar kan det inte.

Två svarta kan inte få ett brunt föl.

Fuxar kan hoppa över generationer(det kan ligga dolt i många generationer). Skäckar kan det inte.

Två svarta kan inte få ett brunt föl.

Aha, det är därför jag fick svar i färgtråden att jag har 75 % chans till svart avkomma och 25 % på fux :)

Dalwhinnie har fuxanlag.

/Lizzie

Åh tack :-)
Valde en allround hingst till henne eftersom hon inte Är någon dressyrtalang själv men hoppar med väldigt trevlig teknik.
Jag ska behålla fölet och jag själv kör på hoppning men valde en hingst som även skulle locka dressyr/fälttävlans ryttare om jag skulle bli tvungen att sälja...
Min granne har en treårig e Nobel som är riktigt trevlig o hur cool som helst så det spelade oxå in lite :-)
Min dam har lite temperament så en som ger coola avkommor var viktigt för mig som blivit lite mesigare med tiden ;-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 038
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka