Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Det är aldrig 50/50 utan snarare 55/45 till killsidan på däggdjur om jag förstått det rätt.
Killspermie är snabbare, tjejspermier uthålligare.

Är väl därför dessa trådar består till 90% av kvinnor ;) vem annars orkar vänta 11 månader.

Fick du ta bort honom?

Ponte: haha ja det är nog minst 90 % tjejer här skulle jag tro.

Bland människor är det väl 48% flickor och 52% pojkar har jag för mig.

Har läst någonstans (bli inte arg på mig nu) att flickor föds oftare "rätt från början" och kanske lite mer mediokra, medan pojkar är det lite oftare något "fel" på och för att kompensera detta föds något fler killar. Kommer inte ihåg var jag läst det ;) :D

Senast ändrad:

Jag har lärt mig att pojkfoster är känsligare än flickfoster, därför bildas det ca 52% pojkfoster men eftersom de blir missfall oftare än flickfoster så föds det lika många pojkar som flickor.

precis... y-kromosomen bär mest på rent genetiskt skit typ.. Den innehåller inte så mycket information och väger därför mindre än x-kromosomen. Därför är det en något större chans att en y-spermie kommer fram till ägget först för att de är snabbare. Men eftersom y-kromosomen inte innehåller så mycket vettiga gener så är det större risk att något går fel. Om ett pojkfoster har ett fel på x-kromosomen så har de ingen back-up medan flickfoster som har dubbla uppsättningar av den info som finns på x har alltså lite friska gener i reserv om det skulle vara fel någonstans.

Ett exempel hos människor är färgblindhet. Jag har ärvt färgblindhet av min pappa, men eftersom jag också ärvde en frisk x-kromosom från mamma så är jag inte färgblind. Om jag i framtiden får döttrar så kommer de inte bli färgblinda eftersom de kommer ärva en frisk x-kromosom av min sambo, men om jag får söner så löper de 50% risk att bli färgblinda eftersom de bara kommer få en y-kromosom från min sambo... Om de då ärver min "sjuka" x-kromosom så har de ingen i reserv. Likadant fungerar det med mer allvarliga fel - några av dessa gör att fostret inte utvecklas som det ska och resulterar i missfall.

Åh men då var jag kanske inte helt fel ute ändå ;) :) Jätteintressant information!

Görel jag vet inte om du pratar om människofoster? men när jag läste statistik för x antal år sedan så föddes det alltså 52% pojkar, kanske ändå högre % om man även räknar med de som blev missfall istället? :) När jag googlade hittade jag att det föds 106 pojkar på 100 flickor, ett par olika sidor som sa så i alla fall, men blir det 52%?.

Senast ändrad:

Ja det blir inte lättare av att stoet inte kan gå med nya kompisen

Stoet har också sörjt. Jag får vara den som kliar o umgås med henne.
Vet inte riktigt hur det ska gå till sommaren innan ev. nedkomst. På betet.

Kan ej heller rida då hon nu efter sparken tuppspattar båda bak.

Hur fasen kunde den träffa BÅDA haserna? Jag som tyckte att jag passade dem. Fort gick det.
Det är ju bak som hon blir tyngre.

Det känns som skit alltihop.

Usch, vad jobbigt det låter :(
Är kompisen din häst?
Annars kanske det är bättre att leta efter någon annan?

Vad jobbigt :( Säger som Tingeling, kanske en annan häst passar bättre som sällskap? alla går ju inte så bra ihop.

två svarta kan inte få ett brunt föl, men de kan få en fux =)

och två bruna kan uppenbarligen inte heller få brunt... BARA FUXAR :D Åtminstonde mitt sto haha!

Näe skämt å sido, nu när fröken ifråga är dräktig med en fuxpappa för första gången... sätter jag min högra hand på att fodervärden får det där bruna fölet :banghead:

Om jag betäcker om henne igen i framtiden, funderar jag allvarligt på att begränsa mig till hingstar som inte ger fux.

Men fuxr som är så fina!! Jag älskar fuxar :D

Kl. Igår tömkörde jag räkan lite grann. Pigg och glad var hon och rörde sig helt ok i traven men som en kratta i galoppen, tror hon börjat vänja sig vid magen lite eller så har den ändrat form för förut så kunde hon knappt trava vettigt..

Efteråt fick hon gå lös medan jag mockade, passade på att försöka ta lite bilder på magen, dygn 233:

Hur gammal är hon?
Hon ser ung ut.
Det är nog skönt att få röra sig nu när hagarna runt om i S. är mindre bra.

Min ser yngre ut o har ett vackrare huvud.
Är det så rosenskimrande att dräktighet / havandeskap ger skönhet eller harmoni kanske:D

KL
Idag ska vi på utflykt - dags för abortvirusspruta nr 2. Hon uppskattar att få åka iväg med matte men tycker träningarna är jättekonstiga nuförtiden! Dygn 201 står det på räknaren.

Hon är fyra nu så hon är rätt ung. Ganska så stor är hon också, mätte 170 på treårs och har vuxit lite till sedan dess och har börjat bredda sig lite över bogar och kors nu under vintern men hon är fortfarande väldigt nätt och ser inte helt klar ut, så jag tror att hon kommer växa lite till innan det är klart.

Nu kanske man undrar varför jag har en pullarnosgrimma på en så ung häst men det är för att lämna fritt vid tänderna (hade ingen remont hemma så jag provade denna när hon började tappa mölktänderna och hon verkade trivas med den så då fick den vara kvar) och så är den ganska så löst spänd men helt utan nosgrimma så blir hon orolig om man tar i tömmarna.

Räkan ser annars ut som förut men har blivit tuffare i hagen, tanterna hon går med provar gärna att försöka få maten för sig själva (vi har höhäck och flera högar med hö i hagen) men nu står hon kvar vid sin plats och tar ingen skit :P

Jag undrar inte alls...;)

vad kul det ser ut med gjorden som måste ligga vid armbågen för den stora magen:D

Min är ju strax på 180 o nu börjar magen bli större på riktigt.

Det är en knöl på hö sida högt upp i flanken.

haha ja.. jag är glad att jag har en svanskappa :) Det är ju lite okonventionellt att ha pullarnosgrimma på en unghäst.. så jag tänkte att jag skulle förekomma eventuella funderingar ;)

Kl
Sitter o läser på om fölningar och olika fellägen, bla i boken Vänta föl.
Nåt jag funderar på är att det bara står hur ett felläge ser ut, inte vad man kan göra innan vet. kommer ut för att försöka rädda föl o sto?
Någon som vet om nån sida med tips vid olika fellägen?
Vet att det skulle ta runt en timme om stoet fölar på natten innan veterinären kommer ut så förslag på vad man bör göra under tiden tages tacksamt emot, och hoppas att jag aldrig behöver få användning för råden!

Jag såg en bild av en av Festinas ston strax innan- som en stooor boll O_o

VA! Kallar du mina hästar för tjockisar :p ha ha ha....
Men de hade bara stora magar, ingen överflödigt fett utan var bara dräktiga...
Nä, men skämt o sido... 3 av 4 föl var väldigt stora... de var 107, 116, 117 och 118 cm höga vid födseln...
Det närmar sig med stormsteg nu för oss "bara" 118 dagar kvar nu...

Drömmer även precis som du mardrömmar... Drömmer hon får tvillingar.. :(

Men det får vi verkligen inte hoppas.
Fölisen verkar må bra iallafall... Sparkar o busar i magen varje kväll o morgon när jag står o myser med Primadonna... Hon är så otroligt lugn, snäll o harmonisk mot oss människor... Men i hagen är det värsta humörsvägningarna... Oftast står hon bara och äter o enda gången hon rör sig är när hon skall gå o dricka... Sen vips vaps så måste hon jaga runt de andra hästarna lite... Öronen strukna bakåt och hugger dem över ryggen... Nu har jag inte längre några extratäcken då hon fan bitit sönder alla :(

Dock är det mest Provinz (vårt nya avelssto) som får sitt täcke sönderbitet...

Men men, nu hoppas vi på att det om 4 månader kommer ett helt, friskt vackert föl...
Behöver ju inte vara så stort som förra årets jätte O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka