Dräktiga ston 2013/2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dräktiga ston 2013/2014

Jag tror att de flesta försöker att rätta fellägena själv medan de väntar på vetten.

Steg ett är att få upp stoet på benen, steg två trycka in ungen och sen in och gräva för att få fram slaget ben eller vad det nu kan vara.

Jag inser att rätt många i den här tråden finns i Skåne :-) Vi har ju rätt nyligen flyttat med våra hästar till södra Skåne, så det känns nästan som läge för en sommarturné för att titta på bukeföl framöver!

Jag inser att rätt många i den här tråden finns i Skåne :-) Vi har ju rätt nyligen flyttat med våra hästar till södra Skåne, så det känns nästan som läge för en sommarturné för att titta på bukeföl framöver!

Vad lustigt!!! Tänkte en liknande tanke senast igår!!

Jag tror att de flesta försöker att rätta fellägena själv medan de väntar på vetten.

Steg ett är att få upp stoet på benen, steg två trycka in ungen och sen in och gräva för att få fram slaget ben eller vad det nu kan vara.

Måste stoet upp på benen?
Om man av någon anledning inte får upp henne, kan man inte då rätta felläget?

Jag tror att det är väldigt mycket enklare i allafall att trycka in ungen om märren står. Jag har rättat ett huvud som kom med pannan/öronen först när märren låg, det var inte så svårt, men att rätta ett slaget ben är nog svårare om hon ligger.

Hoppas nån mer erfaren än mig kommer in och utvecklar

Åh va fina alla flickorna är med sina magar :) ,de ser så lyckliga ut I blicken. Finns det fler magbilder tro :D .
Nu börjar det ploppa ut små fölisar på stuterierna, när kommer den första beräknade här inne på buke tro ? :d

Ha en trevlig helg allihopa

Hörrni.
det verkar som vana uppfödare gör en aning olika till o vid fölning.

.
Med hjälp av en refraktometer, kollas råmjölkens kvalitet, dvs att halten av antikroppar är bra. Är den bra, blandar jag i ett drickvaccin mot Rota-virus, i en vanlig nappflaska, och sen får fölet en första måltid innan det reser sig.
Vad är det?

En annan fölningsväska;).
Att ha hemma inför fölning:

Lista med viktiga telefonnummer som till veterinär, ammajour och råmjölksbank
Handdesinfektion
Brems
Ny kokad nappflaska + extra nappar
Skål att mjölka ur i, (jag har en vanlig vispskål)
Tratt för att hälla över i flaskan
Färdigblandad jodopax + kopp
Mircolax för förstoppning
Diarsanyl för diarre
Råmjölk ca 2,5-5dl (finns även att köpa frystorkad)
Ren handduk bra att torka fölet med om mamman är trött
Handskar i fall man behöver gå in och känna i stoet eller rätta ett eventuellt felläge.
Glidmedel
Sax.
Påsklämma (bra till naveln om den inte slutar blöda)
Filt
Sug, för att suga rent luftvägar från eventuellt fostervatten.
Papper och penna

Refraktometer för att kolla nivån av antikroppar i råmjölken. (inte nödvändigt men bra att ha)

Bra lista! Tack :)
Ni med kamera, har ni även gjord på?
Har hört att de larmar så fort som stoet lägger sig?
Vågar man ha henne ute när det närmar sig?
Tänk om hon fölar ute i leran :crazy:
Men jag kan ju inte låsa in henne heller.......
Hur gör ni?

Jag har haft stoet ute dagtid när det närmat sig fölning, min tidigaste var 13 mars (och det var -10 på natten när hon fölade...) Jag har tidigare använt caballas calcium-stickor för att ha koll på när det är dags - på det stoet funkade det utmärkt. (Stickan mäter calciumhalten i "mjölken", man klämmer ut lite vätska ur juvret, blandar med avjonat vatten och doppar stickan). Det stoet kände jag ju dessutom rätt väl, så jag såg definitivt på henne när det var dags. Den här är ju ny för mig i såna sammanhang... Gamla stoet var väldigt mån om sitt privatliv också - hon kunde inte tänka sig att föla om man t ex vakade i sadelkammaren. Då jag inte hade kamera var det bästa att smyga fram och titta genom ett fönster.
Grannen har fått båda sina föl i hagen - hon ville ha det så. Båda gångerna har det gått ett annat sto i hagen tillsammans med den som fölade. Dessa fölningar var dock lite senare, så det var rätt bra gräs i hagen.

Jag har både livrem och hängsler :)
(Kamera och jord med larm)

Båda fölen jag fick förra året visste jag direkt på stoet att"ikväll kommer den" och det var rätt båda gångerna .
Men det var förstagångsston och båda gjorde enligt skolboken men en halv grads lägre temp, båda satte vaxproppar (den ena bara pyttelite och den andra gigantiska) bara timmarna innan fölning.

Men det är skönt att ha larmet också för annars kan man ju titta på den där jävla kameran till döddagar känns det som!

Ja, och hur gör man om man bara har kamera? Kan man sova något då?
Sätter man klockan en gång i timmen och kollar, eller är man helt enkelt vaken dygnet runt? :crazy:

Tingeling jag tror Avelssto.se har stickorna. Fölningen kan jue gå på 10-20 minuter också, så det är nog bäst att fixa tändstickor till ögonen ;) . En kompis till mig satt vid kameran och slumrade till typ 10 min och då var allt klart :nailbiting:

Ja, det är lite så jag tänker.... Att hon säkert fölar just då man inte är vaken isf.
Jag kommer att vara som en urvriden gammal disktrasa när allt är klart!
Ska se om jag får tag i stickorna. Är det en viss nivå de ska visa då, eller hur funkar de?

Hittade stickorna! De innehåller 15 st och man ska börja 10 dagar före bf.
Undrar om man klarar sig på ett paket verkligen.....

Nu är det ju jättefint väder här nere, flera plusgrader och mjukt i marken. Vilket innebär att hästarna lämnar hösilaget och börjar rota i marken efter rötter. Det är faktiskt inget kul, jag är livrädd att de ska få sandkolik.

Jag ger loppfrön lite då och då för att få ut sanden, kan ju inte ge hela tiden eftersom de får olja i kraftfodret varje dag, så de får i någon vecka då och då och då ger jag inte oljan.

Det jag är rädd för, om man ska få ut vätska ur juvret är om det sätter igång I slutet och kanske råmjölk går förlorad?
Är det ngn som har stor erfarenhet och vet om det är riskfritt ?
26 år sedan jag fick föl ,så man är nojjig för ALLT :nailbiting:
Fattar Inte hur man blivit på äldre dar :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
821
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka